تهران- ایرنا- رئیس انجمن چاپ ایران با تاکید بر اینکه صنعت چاپ جزو صنعت‌های مهم و راهبردی دنیاست، گفت: امروزه داغ‌ترین بحث جهان، فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و ... است که تاثیر بسزایی روی زندگی مردم و حکمرانی داشته و دارد و ما باید بتوانیم از این فناوری‌ها به درستی در تحولات روزافزون صنعت چاپ استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، دومین روز دهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با موضوع «هم اندیشی توسعه پژوهش، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای دانش بنیان» با حضور متخصصان و دانش آموزان صاحب ایده و فعال در هنرستان های فعال در حوزه چاپ برگزار شد.

رئیس انجمن چاپ ایران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بحث توسعه کسب و کار ها در حوزه های خلاق و دانش بنیان به ویژه حوزه چاپ یکی از نیاز های اساسی جامعه است؛ گفت: در این عرصه دانش آموزان و دانشجویان می تواند ورود کنند، دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت نمی توانند نسبت به نیاز های جامعه بی تفاوت باشند و باید به گونه ای نیرو تربیت کنند که پاسخگوی جامعه و بخش صنعت باشند.

محمد بیطرفان ضمن گرامیداشت دهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران خاطرنشان کرد: صنعت چاپ جزو صنعت‌های مهم و راهبردی دنیاست و امروزه داغ ترین بحث ر جهان، فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و ... است که تاثیر بسزایی روی زندگی مردم و حکمرانی داشته و دارد و ما باید بتوانیم از این فناوری ها به درستی در تحولات روز افزون صنعت چاپ استفاده کنیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور داشن آموزان دو هنرستان امام صادق ع و معراج و خضراء در این نشست ادامه داد: «انجمن علمی فناوری چاپ ایران» همواره سعی کرده تا شعار سال مقام معظم رهبری در نشست‌های علمی تخصصی خود به عنوان محور قرار دهد. شعار امسال ما در همین راستا، «فناوری صنعت چاپ، جهش تولید با مشارکت مردم برای ایران» است. از این رو حضور دانش آموزان صاحب ایده در این نشست که با ارائه ایده ها و نظرات خوب صاحب نظران و دانش آموزان همراه است می تواند نوید بخش توسعه شرکت های خلاق، دانش بنیان و شتابدهنده ها در عرصه چاپ باشد.

بنیان گذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به وابستگی های صنعت چاپ گفت: ۸۵ در صد صنعت چاپ کشور وابسته به خارج است و ما اگر نمی توانیم در این صنعت خودکفا شویم باید بتوانیم خود اتکا شویم، انجمن در کنار سایر تشکل های صنفی و صنعتی تجارب خوبی دارد و می تواند بازوی آموزش و پرورش و آموزش عالی در توسعه علمی و فناوری این حوزه باشد.

اهمیت تدریس علمی صنعت چاپ در ایران

مدرس پیشکسوت چاپ نیز در این نشست اظهار کرد: بنده بیش از نیم قرن در صنعت چاپ فعال بوده ام و باید بگویم این صنعت باید تقویت شود، ما پیشینه و تجارب خوبی داریم. باید دانشگاه ها درگیر این موضوع شوند، متاسفانه مراکز علمی و دانشگاهی توجه لازم را به این رشته نداشته اند و دانش آموزان و دانشجویان و دانش آموختگان می توانند با حمایت آموزش و پرورش و آموزش عالی ورود خوبی به این صنعت اشتغال آفرین و درآمدزا داشته باشند.

علی شریفی در ادامه بیان داشت: این آرزوی بنده است که صنعت چاپ در ایران به صورت علمی تدریس شود. در سال های اخیر آموزش در این بخش از شکل سنتی خود بیرون آمده است. زمانی که آموزش آکادمیک در این رشته آغاز شد هیچ کس گمان نمی کرد فارغ التحصیلان آن بتوانند این قدر موفق عمل کنند؛ اما در حال حاضر کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند و در بازار کار نیز سنگ تمام گذاشته تعدادشان کم نیست. این افراد کارها را به صورت علمی و عملی آموخته اند و باید بستر توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه چاپ فراهم شود.

ثابت قدم ماندن در هر صنعتی نیازمند افزایش دانش است

یک فعال حوزه صنعت چاپ با اشاره به اینکه ثابت قدم ماندن در هر صنعتی نیازمند افزایش دانش است اظهار کرد: صنعت چاپ یک صنعت کاربردی است، باید دانش و توان خود را در این صنعت افزایش دهیم و بتوانیم راهکار های تجاری شدن دانش در صنعت چاپ را شناسایی و اجرایی نمائیم.

حسین احمدی با تاکید بر اینکه خلاقیت و هنر در کسب و کار های امروزی حرف اول را می زند، گفت: باید از خام فروشی فاصله بگیریم و از توان نیروی انسانی دانش آموزی و دانشگاهی در توسعه خانه خلاق، شرکت های هلاق و دانش محور بهره ببریم و این شدنی است.

وی خاطرنشان کرد: باید پای حرف ها و برنامه های خود در حوزه صنعت چاپ بایستیم و به تحول آن کمک کنیم.

خلاقیت آموختنی است

در ادامه یک فعال حوزه چاپ با تاکید بر موضوع خلاقیت و اهمیت آن در چاپ تاکید کرد: نظریه‌های زیادی درباره ذاتی یا اکتسابی بودن خلاقیت وجود دارد، اما در نهایت باید گفت خلاقیت آموختنی است. سالها پیس در اوایل دهه هشتاد که خود من دانشجو بودم، تلاش میکردیم تا خود المان‌های مورد نیاز خود را طراحی کنیم و خود این در راستای خلاقیت بود. همه اساتید ما نیز روی خلاقیت تاکید می‌کردند. پس از سال‌ها مشخص شده که کار ما کار درستی بوده است.

علی طاهریان گفت: پس از گذشت سال‌ها وقتی من خلاقیت در بسته بندی را در دانشگاه خودمان تدریس می‌کردم، هیچگاه به این فکر نمیکردم که خلاقیت باید منجر به تولید شود. دانشجویان آشنایی زیادی با صنعت نداشتند و آن را نمی‌شناختند. لذا در سال‌های گذشته شخص من صحبت درباره خلاقیت در فرم را کنار گذاشته ام و سعی کردم تا بجای آن راجع به خلاقیت در ابزار و عمل صحبت کنم.

او درباره خلاقیت در حوزه چاپ افزود: همچنین خلاقیت در چاپ زمانی معنا پیدا میکند که صنعت چاپ به حواس پنجگانه نزدیک شود. من سعی کردم که این موضوع را در کار خود رعایت کنم. استفاده از اسانس‌ها، رنگ‌های مختلف و شکل‌های مختلف در همین راستا است. برای مثال در تولید آبمیوه می‌توان محصول را طوری بسته‌بندی کرد که افکت‌های گوناگون موجود در آن حواس پنجگانه را در مشتری تحریک کند.

وی با تمرکز روی موضوع هوش مصنوعی به عنوان پدیده ای نوظهور گفت: در نهایت باید به هوش مصنوعی بپردازم، موضوعی که هم اکنون بسیار مورد توجه است. در گذشته اساتید ما بسیار با تکنولوژی مخالفت می‌کردند. هوش مصنوعی پدیده ای نوظهور و خلاقانه است که بسیاری با آن مخالف هستند و قوانین زیادی علیه آن حتی در اروپا تصویب شده است. این در حالی است که نرم افزارهای گرافیکی منشا خلاقیت هستند و نباید جلوی گسترش آنها ایستاد. معروفترین نرم افزار طراحی که فوتوشاپ است، اخیرا افزونه هوش مصنوعی را به خود اضافه کرده است. البته باید به این نکته تاکید کرد که اضافه شدن هوش مصنوعی به هیچ عنوان به معنای مرگ هنر و کار دست انسان نیست و تنها ابزاری برای بهتر شدن است.

فناوری‌ها در دنیای معاصر تعیین‌کننده آینده جهان هستند

محمد رضا صانعی منفرد کارشناس رشته چاپ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بر توسعه رشته های صنعت چاپ در هنرستان های دانش آموزی تاکید کرد و گفت: آموزش و پروش آمادگی دارد از همه ظرفیت ها برای توسعه کسب و کارهای دانش آموزی و توسعه این رشته ها در آموزش و پرورش استفاده کند.

مهرداد بیات مدرس دانشگاه و استاد حوزه چاپ نیز در این نشست بر توسعه نیروی انسانی و تربیت دانش آموزان و دانشجویان در این صنعت اشاره کرد و گفت: فناوری‌ها در دنیای معاصر تعیین‌کننده آینده جهان هستند، این فناوری باید نیروی متخصص خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در کشوری مثل ژاپن سهم منابع انسانی در توسعه بالای ۸۰ تا ۸۵ در صد است افزود: این در حالی است که سهم منابع انسانی در کشور خودمان حدود ۳۵ درصد و سهم منابع فیزیکی و طبیعی ۶۵ تا ۷۰ در صد است.