وزارت فرهنگ در حوزه هوش مصنوعی برای آینده برنامه دارد 

تهران- ایرنا- معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ با اشاره به اهمیت توجه به هوش مصنوعی در صنعت چاپ گفت: وزارت فرهنگ برنامه دارد تا برای هنرآموزان حوزه چاپ جلساتی برای افزایش آگاهی در زمینه هوش مصنوعی برگزار کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری های نوظهور در زنجیره ارزش» با اشاره به اهمیت توجه به هوش مصنوعی در صنعت چاپ گفت: وزارت فرهنگ برنامه دارد تا برای هنرآموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش حوزه چاپ جلساتی برای افزایش آگاهی در زمینه هوش مصنوعی برگزار کند و این اتفاق در هفته‌های آینده رخ خواهد داد.

سعید بهروان افزود: در همین راستا از همه فعالان این حوزه دعوت می‌شود تا در این جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانیم از تجربیات همه صاحبنظران این حوزه بهره مند شویم‌.

هوش مصنوعی می‌تواند مالیات را مدیریت کند

مدیر شرکت دانش‌بنیان تولید جوهرهای چاپ دیجیتال نیز با اشاره به بازار صنعت چاپ گفت: باید دید هوش مصنوعی برای قیمت شکنی و مالیات چه تمهیداتی دارد؟ هوش مصنوعی چه راه حلی برای آشفتگی بازار خواهد داشت؟ پاسخ این سوال در پلتفرم‌هایی مانند اسنپ و تپسی است.

جلال ذکایی با تاکید بر اینکه این پلتفرم‌ها بازار را زیر و رو می‌کنند، ادامه داد: هوش مصنوعی در زمینه چاپ نیز میتواند با مدیریت بازار، چنین نقشی را در ایران ایفا کند. هوش مصنوعی می‌تواند حتی بخشی از حوزه مالیات را نیز مدیریت کند اگر از آن درست استفاده شود.

صنعت چاپ یک صنعت راهبردی است

رئیس انجمن چاپ ایران با اشاره به اینکه صنعت چاپ یک صنعت راهبردی با نیاز های مختلف و چالش های فراوان است؛ گفت: این صنعت نیازمند توسعه نیروی انسانی در این صنعت متناسب با توسعه فناوری های جهانی است و می تواند کشورمان را به محور اقتصادی منطقه تبدیل نماید.

محمد بیطرفان با اشاره به اهمیت توجه به تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری های نوظهور در زنجیره ارزش، گفت: هوش مصنوعی به دنبال هوشمند کردن فعالیت‌هاست و این هدف می‌تواند با توجه به ماهیت فناوری‌های مختلف در آن‌ها ظهور و بروز پیدا کند. به نظر ما صنعت چاپ به عنوان یکی از مهمترین حوزه های فناوری می تواند ارتباط مستقیمی با فناوری های جدید به ویژه هوش مصنوعی داشته باشد.

بنیانگذار انجمن علمی و فناوری چاپ با شاره به اینکه هوش مصنوعی باید جدی گرفته شود و در توسعه صنعت چاپ مورد استفاده قرار گیرد ادامه داد: واقعیت مجازی و افزوده، چاپ سه‌بعدی و چهاربعدی و اینترنت اشیاء عرصه و افق های جدیدی را به روی بشر گشوده اند. هوش مصنوعی هم‌اکنون نقش در حال رشدی در کاربردها و پیشرفت‌های اینترنت اشیا دارد.

بسیاری از نرم افزارهای گرافیکی به درد صنعت چاپ نمی‌خورند

علی طاهریان یکی از فعالان حوزه چاپ با اشاره به اهمیت استفاده درست و هدفمند از نرم افزارهای حوزه چاپ و نشر گفت: یکی از نکات مهم درباره نرم افزارهای گرافیکی این است که بسیاری از آن‌ها به درد صنعت چاپ نمی‌خورند و صرفا برای مخاطب عام جذاب هستند. لذا استفاده از نرم افزارهای اصلی این حوزه مانند فتوشاپ که با افزونه‌های هوش مصنوعی تقویت شده اند، قطعا کمک بیشتری به ما خواهد کرد.

در انتهای این سمینار از فعالیت‌های پیشکسوتان و فعالان این حوزه در زمینه‌های علمی و صنعتی تقدیر و تشکر شد.

در همه حوزه‌های چاپی شمارگان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است

در ادامه یک مدرس دانشگاه با اشاره به فناوری های نوظهور در چاپ دیجیتال و تاثیر آن در حوزه نشر اظهار کرد: در سال‌های گذشته در همه حوزه‌های چاپی شمارگان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و این به علت افزایش هزینه‌های تولید و تنوع سلایق مشتریان بوده است. در گذشته تصور میشد که چاپ کاغذی با ظهور فناوری دیجیتال از بین خواهد رفت اما این اتفاق نیفتاد.

محمد مهدی تهرانی درباره تحولات دیگر صنعت چاپ توضیح داد: در همه محصولات چاپی، مخاطب به دنبال روایت‌های مختلف از یک موضوع و محصول است‌. این اتفاق نه تنها در حوزه نشر، بلکه در حوزه های هنری نیز اتفاق افتاده است. با نگاهی دقیق به حوزه‌های آکادمیک، هنری و حتی رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب میتوان به این موضوع پی برد.

وی با اشاره به تاثیر هوش مصنوعی در این زمینه گفت: هوش مصنوعی در این زمینه کمک زیادی به تولید و نشر این محتوا کرده است‌. در همین لحظه در کشور ما نیز این موضوع در حال رشد و پیشرفت است‌. همچنین هوش مصنوعی سبب شده تا تعداد مولفان نیز افزایش پیدا کند. 

وی با اشاره به اهمیت توجه به صنایع کوچک در کنار نگاه کلان به صنعت چاپ گفت: البته بر اساس گزارشی از گاردین محصولات چاپی مانند بقیه محصولات در حال متنوع تر شدن هستند و جایگاه خود را حفظ کرده اند. در همین راستا اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بسیاری از واحدهای صنعتی چاپ در گستره صنایع کوچک و small business ها قرار می‌گیرند. کشوری مانند چین، هشتاد درصد GDP خود را از صنایع کوچک به دست می‌آورد. متاسفانه جایگاه این صنایع در کشور ما مناسب نیست و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. 

تهرانی افزود: یکی از مزایای هوش مصنوعی در این حوزه ، فراهم آوردن امکانی برای تولید شخصی سازی شده محصولات به تعداد دلخواه است. در حال حاضر، با این امکان میتوان محصولات را بسیار زودتر از موعد فروش آماده کرد و به فروش رساند. 

وی همچنین با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد دیگر صنعت چاپ گفت: هوش مصنوعی علاوه بر افزایش امنیت تولید، می‌تواند با بهینه‌سازی به نقطه مناسب برای تولید محصول چاپی دست پیدا کند و سود بیشتری برای تولید به ارمغان بیاورد. 

لزوم توجه به مدیریت دانش در حوزه هوش مصنوعی

در ادامه یکی از فعالان عرصه چاپ و نشر با اشاره به وظایف دانشگاه در زمینه استفاده از فناوری های جدید برای پیشبرد صنعت چاپ گفت: انتظار ما از دانشگاه این است که با به دست گرفتن کار در صنعت چاپ و به کارگیری فناوری هوش مصنوعی، علم را بالفعل نموده و به بهره‌برداری برساند و در صنعت از آن استفاده کند. 

به گفته فواد فلاح بسیاری از کشورها وارد سطوح بالاتر هوش مصنوعی شده اند و ایران باید بیش از پیش به مدیریت دانش توجه و از درجا زدن در این زمینه جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha