تهران - ایرنا - رئیس قو ه قضاییه به آسیب‌شناسی تکثر شکایات از جانب یک فرد علیه دستگاه‌های اداری اشاره کرد و گفت: در یکی از استان‌ها، از یک دستگاه اداری توسط یک فرد ۴۰۰ شکایت طرح شده و حسب گزارش دریافتی، در تمامی این پرونده‌ها، این دستگاه تبرئه شده است.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۲۳ مهر) در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت سالروز رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: خداوند را سپاسگزاریم که در ایران اسلامی، مُتنعم به وجودِ ذی‌جود حضرت ثامن‌الحجج(ع) و خواهر بزرگوارشان، حضرت فاطمه معصومه (س) هستیم؛ امروز شهر مقدس قم به برکت وجود حضرت معصومه(س) پایگاه نشر معارف اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین و پایگاه اسلام ناب است.

سفر قالیباف به لبنان برای دوست و دشمن پیام داشت

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سفر اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به لبنان در میانه‌ تجاوزهای وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی به این کشور، گفت: از اقدام به‌موقع، شجاعانه و مدبرانه رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به بیروت و حضور وی در محل‌هایی که به واسطه حملات موشکی رژیم صهیونیستی، آسیب دیده بود همچنین دیدارهایی که با مقامات لبنانی داشت و حمایت بی‌دریغ و مجدد جمهوری اسلامی ایران را به آنها اعلام کرد، تقدیر و تشکر دارم؛ این سفر برای دوست و دشمن، پیام‌های بسیاری داشت؛ پیش از آن، وزیر امور خارجه نیز با شجاعت به لبنان سفر کرده بود که آن سفر هم بسیار حائز اهمیت بود.

جبهه مقاومت همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد

رئیس دستگاه قضا با اشاره به وضعیت منطقه در فاصله یک سال پس از تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه و یک ماه پس از جنایات و تجاوزات این رژیم غاصب به جنوب لبنان، گفت: صهیونیست‌ها به پشتوانه حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و برخی دیگر از دوّل غربی و تسلیحات و امکانات مادی و خوی جنایتکارانه‌ای که دارند تصور داشتند با ترور رهبران و فرماندهان مقاومت لبنان و اقدامات ایذایی و تجاوزات‌شان به جنوب این کشور، می‌توانند حزب‌الله را نابود کنند؛ اما همگان مشاهده کردند که در همین شب گذشته، حزب‌الله قهرمان، عملیات موفقیت‌آمیزی را علیه تیپ ویژه نظامیان اشغالگر صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی انجام داد و تلفات سنگینی را به اشغالگران تحمیل کرد.

محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: اگر چه دنیای امروز در قبال جنایات سَبعانه صهیونیست‌ها در غزه و جنوب لبنان سکوت کرده است و برخی از کشورهای اسلامی در این قضیه عملکرد مناسبی نداشتند اما مقاومت همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد و سد راه تجاوزات و جنایات صهیونیست‌های غاصب و کودک‌کش است.

رئیس عدلیه با اشاره به تهدیدهای سردمداران جنایتکار رژیم صهیونیستی گفت: همه مردم و مسئولان و اصحاب رسانه و صاحبان تریبون در داخل کشور باید بسیار مراقب عملیات روانی دشمن صهیونیستی باشند و القائات و فریبکاری‌های رسانه‌ای آنها، کوچکترین اثری را نباید در رفتار و مواضع ما داشته باشد. در فضای فعلی، دشمن بسیار به جنگ روانی و رسانه‌ای دلخوش کرده است.

اقدامات فوق‌العاده‌ای برای استقرار دادگاه‌های صلح

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات فوق‌العاده‌ای که در دستگاه قضا برای استقرار و پیشبرد امور مرتبط با دادگاه‌های صلح صورت گرفته است، اظهار داشت: در راستای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تشکیل دادگاه‌های صلح، اقداماتی جهادی در دستگاه قضا صورت پذیرفته است و از بیش از ۲ هزار ابلاغ قضایی که باید برای قضات دادگاه‌های صلح صادر شود، تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ ابلاغ صادر شده است.

رئیس عدلیه افزود: در برخی از دادگستری‌ها نیز فرآیندهای مرتبط با استقرار دادگاه‌های صلح صورت پذیرفته و در دادگستری‌ها دیگر، امور مربوط به این مسئله در حال اجراست. با این وجود تاکید داریم که کارگروه تعیین شده در این رابطه با همکاری مرکز توسعه حل اختلاف، اقدامات ناظر بر استقرار هر چه سریع‌تر دادگاه‌های صلح در سراسر کشور و موضوعات مرتبط با این امر از جمله صدور ابلاغ‌های قضایی و اجرای آیین‌نامه‌های مرتبط را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: بار دیگر تاکید داریم که انگیزه اصلی و هدف غایی از تشکیل دادگاه‌های صلح، اشاعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه و نهادینه کردن این فرهنگ در دعاوی همچنین کم کردن هزینه‌ها و کاهش مشکلات برای مردم و خودِ قوه قضاییه است.

رئیس قوه قضاییه با ذکر مصادیقی عینی از برخی پرونده‌های قضایی، به آسیب‌شناسی مقوله‌ پرونده‌هایی پرداخت که در برخی موارد بیش از دو دهه، همچنان در مراجع قضایی مربوطه مفتوح است و سبب صرف وقت، انرژی و هزینه توسط دستگاه قضایی و طرفین پرونده‌ها می‌شود.

رئیس دستگاه قضا مشخصاً در این زمینه به یک دعوی حقوقی میان دو شریک تاجر اشاره کرد که از سال ۱۳۸۲ مفتوح است و به‌واسطه کش‌وقوس‌های فراوان و دادخواست‌های زیادی که در آن مطرح شده، هنوز به سرانجام نرسیده است.

قاضی‌القضات در همین رابطه گفت: برای تعیین تکلیف پرونده‌ مورد اشاره و حصول نتیجه نهایی در آن، راهکارها و دستورات مشخصی را صادر کرده‌ام و تاکیدم خطاب به همه مسئولان قضایی مربوطه به‌ویژه رؤسای کل دادگستری‌ها که با چنین پرونده‌هایی مواجه‌اند، آن است که هر چه سریع‌تر ابتکارات و راهکارهای قانونی و تخصصی را برای تعیین تکلیف این قبیل پرونده‌ها که هزینه و وقت و انرژی زیادی از دستگاه قضایی و طرفین پرونده‌ها می‌گیرد، اتخاذ کنند.

ثبت ۴۰۰ شکایت از جانب یک فرد علیه یک دستگاه اجرایی

محسنی‌اژه‌ای به آسیب‌شناسی تکثر شکایات از جانب یک فرد علیه دستگاه‌های اداری نیز اشاره کرد و در این زمینه با ذکر مصداقی عینی گفت: در یکی از استان‌ها، از یک دستگاه اداری توسط یک فرد، ۴۰۰ شکایت طرح شده است؛ حسب گزارش دریافتی، در تمامی این پرونده‌ها، این دستگاهِ مورد شکایت واقع‌شده، تبرئه شده است؛ اما به هر ترتیب، وقت و انرژی از آنها و از مرجع قضایی مربوطه برای تعیین‌تکلیف این پرونده‌های شکایات صرف شده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در این زمینه نیز با عنایت به هوشمند شدن بیشتر فرایندهای رسیدگی قضایی، باید معاون اول قوه قضاییه و معاونت راهبردی و مرکز آمار و فناویر اطلاعات قوه قضاییه با همکاری و مساعدت سایر بخش‌های مربوطه به‌ویژه بخش‌های نظارتی در قوه قضاییه، تدبیری را اتخاذ کنند تا شاهد این نباشیم که از یک دستگاه در یک فاصله کوتاه، چندین شکایت از یک فرد ثبت می‌شود و سپس مشخص می‌شود این شکایات بلاوجه است و فقط سبب صرف وقت و انرژی و هزینه توسط دستگاه قضایی و دستگاه مربوطه می‌شود.

ضرورت پیگیری رفع آلایندگی بنگاه‌ها و اخذ عوارض آلایندگی

قاضی‌القضات در ادامه نشست امروز با اشاره به مقوله بسیار مهم صیانت از حقوق عامه و یکی از مصادیق بارز آن یعنی حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم، گفت: حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم یکی از مصادیق و شؤون بسیار مهمِ صیانت از حقوق عامه است و دستگاه قضایی به این مهم، عنایت و اهتمام ویژه‌ای دارد و با توجه به در پیش بودن فصل سرما و مقوله آلودگی هوا، باید در این زمینه پیگیری‌های مستمر از مسئولان و دستگاه‌های ذیربط به عمل آید.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مقولاتی که در این حوزه، دستگاه قضایی ورود و پیگیری داشت، موضوعِ پرداخت عوارض آلایندگی توسط بنگاه‌های ایجادکننده آلایندگی و صرف آن عوارض در مقاصد مشخص قانونی بود. در دو استان خوزستان و بوشهر، در انجام این مهم، توفیقاتی خوبی حاصل شده است؛ این موضوع باید توسعه و بسط پیدا کند و دادستان کل و سازمان بازرسی و دادستان‌های سراسر کشور باید مجدانه و مستمر، موضوعِ رفع آلایندگی بنگاه‌ها و اخذ عوارض آلایندگی از آنها را در راستای حفاظت از سلامت مردم و کمک به توسعه و پیشرفت استانِ محلِ استقرار بنگاه‌های مزبور، پیگیری کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: یکی دیگر از مصادیق مهم صیانت از حقوق عامه و حفظ و حراست از محیط زیست و سلامت مردم، مقوله‌ تکمیل طرح‌های فاضلاب شهری و ایجاد تصفیه‌خانه‌های مرتبط و جلوگیری از ورود فاضلاب صنایع به دریا است؛ در این رابطه نیز اقدامات مطلوبی در استان هرمزگان با ورود دادگستری و اعمال فرآیند نظارت بر پروژه، صورت گرفته است که به این واسطه باید از دادگستری هرمزگان تقدیر شود.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی و جنوبی نیز که در مجاورت ساحل دریا هستند، اقدامات اثرگذاری در این زمینه با ورود و نظارت دادگستری‌های مربوطه صورت پذیرفته است.

در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور با اشاره به نتایج برخی اقدامات در رابطه با حادثه معدن طبس اظهار داشت: در نتیجه پیگیری‌های به عمل آمده از سوی دادستانی کل کشور و دادگستری استان خراسان جنوبی، شرکت مربوطه مبلغی برای پرداخت بلاعوض به خانواده‌های افراد فوت شده و مصدوم تخصیص داده است؛ مقرر شده مبلغی به حساب ولی قهری یا سرپرست خانواده افراد فوت شده و مبلغی به حساب افراد مصدوم پرداخت شود؛ بخشی از این مبالغ پرداخت شده و مابقی نیز در حال انجام ‌است. 

وی افزود: همچنین طبق توافق صورت گرفته میان شرکت و بیمه، مقرر شد دیه افراد فوت شده و صدمه دیده قبل از صدور رای پرداخت شود؛ ضمن آنکه حقوق مستمری این افراد نیز از مهرماه امسال پرداخت خواهد شد.

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: در سازمان بازرسی بر این امر اهتمام داریم که عمده اقدامات و گزارش‌های که تهیه می‌کنیم جنبه پیشگیرانه و هشدارگونه داشته باشد؛ همچنین بر روند اجرای پیشنهاداتی که خطاب به بخش‌های مختلف صادر می‌کنیم نظارت جدی داریم. 

وی افزود: تلاش و سعی ما در سازمان بازرسی این است که صرفاً آن دسته از گزارش‌های کیفری تخلفات را به مراجع قضایی ارسال کنیم که کاملاً مستند و مستدل باشند.

خداییان همچنین از عزم جدی سازمان بازرسی در زمینه الکترونیکی کردن و هوشمندسازی اقدامات نظارتی این سازمان خبر داد.