همدان- ایرنا- رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۳.۹ درصد از جمعیت همدان را سالمندان تشکیل می دهند که از این میزان ۵۲.۶ درصد زن و مابقی مرد هستند.

دکتر مهتا سنگستانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تویسرکان با ۱۷.۲ درصد بیشترین میزان سالمندان استان را به خود اختصاص داده و شهرستان کبودراهنگ با ۱۲.۴ درصد کمترین جمعیت سالمند را دارد.

وی بیان کرد: سالمندی و کهولت سن فرایندی طبیعی و غیر قابل اجتناب به شمار می رود که همه افراد را درگیر می کند، این دوران به نوعی مرحله غایت پختگی زندگی افراد است.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: فرایند پیری به دلیل ماهیت فیزیولوژیک و پیشرونده خود با کاهش عملکرد جسمانی، شناختی و اجتماعی همراه است.

سنگستانی تاکید کرد: می توان با چاره اندیشی و اقدام به موقع آغاز پیری و کهولت را به تعویق انداخت و روند پیشرفت آن را کُند و دوران سالمندی سالم و موفقی را طی کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۵ سال سالمند تلقی می شوند و در کشور ما تا سال های اخیر به گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر سالمند اطلاق می شد.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: از سال گذشته تعریف گروه های سنی تغییر کرده و در کشور ایران هم گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر سالمند تلقی شد هر چند خدمات سلامت سالمندی همچنان به گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر ارائه می شود.

سنگستانی ادامه داد: خدمات سلامت مربوط به سالمندان شامل مراقبت های ادغام یافته سالمندان، آموزش شیوه زندگی سالم در خانه های بهداشت است که در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی و طبقه بندی سالمندان از نظر خطرپذیری در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت صورت می گیرد، گفت: سالمندان با مراجعه به واحدهای ارائه خدمت معاون بهداشتی می توانند از خدمات پیش بینی شده بهره مند شوند.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین مجموعه معاونت بهداشتی، مراقبت های ادغام یافته سالمندان شامل بررسی الگوی تغذیه، تن سنجی، ارزیابی سلامت روان، ارزیابی بیماری های قلبی عروقی و فشارخون، ارزیابی از نظر احتمال سقوط و نداشتن تعادل، ارزیابی خواب ، غربالگری سرطان روده بزرگ و پستان را برای این گروه سنی انجام می دهند.

سنگستانی ادامه داد: در راستای آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان، تغذیه سال، فعالیت بدنی، سلامت روان، پیشگیری و ترک مصرف دخانیات، توانبخشی صو.رت می گیرد.

وی درباره چرایی رتبه دار بودن همدان در سالمندی توضیح داد: همدان از استان های نسبتا برخوردار کشور است و یکی از دلایل بالا بودن آمار سالمندی می تواند بالا بودن امید به زندگی در همدان باشد یعنی افراد بیشتری به سنین سالمندی می رسند.