زنجان - ایرنا - استان زنجان ظرفیت‌های قابل توجهی در رشته‌های جانبازان و توان یابان دارد و این ورزشکاران برای درخشش در سطح ملی، جهانی و پارالمپیک نیازمند حمایت‌های بیشتر مسوولان و تامین زیرساخت‌های لازم هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ بازی‌های پارالمپیک شامل رویداد چند ورزشی است که برای ورزشکاران جانباز و با معلولیت‌های جسمی و ذهنی برگزار می‌شود.

مسابقات پارالمپیک که مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین مسابقات ورزشی جهان برای افراد کم‌توان است از سال ۱۹۶۰ تاکنون هر چهار سال یک‌بار به‌طور منظم برگزار می شود.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک هم اکنون با ۱۷۴ نماینده از کمیته های ملی پارالمپیک، چهار نماینده از سازمان های بین المللی ورزشی برای معلولان و پنج نماینده از سازمان های منطقه ای تشکیل شده و یک نهاد بین‌المللی غیرانتفاعی و بدون حاکم جهانی برای مسابقات پارالمپیک است.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک به عنوان فدراسیون بین‌المللی عهده‌دار سازماندهی بازی‌های پارالمپیک در ۹ رشته ورزشی است.

ورزشکاران جانباز و توان یاب ملی پوش ایران نیز تاکنون در ۱۹ رشته ورزشی شامل ۱۶ رشته تابستانی و سه رشته زمستانی به رقابت پرداخته اند که حاصل این رقابت ها دستیابی به ۱۸۵ مدال شامل ۷۵ طلا، ۵۸ نقره و ۵۲ برنز بوده است.

در آخرین رقابت های پارالمپیکی که مربوط به ۲۰۲۴ پاریس بود، کاروان ورزش جانبازان و توان‌یابان، نابینایان و کم بینایان ایران با ۶۶ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی ورزشکار داشت که از این تعداد ۴۵ ورزشکار اعزامی از فدراسیون جانبازان و توان یابان بودند.

از استان زنجان نیز در رشته های تیراندازی و قایقرانی سه بانوی ورزشکار به رقابت‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس اعزام شدند که رقیه شجاعی به عنوان تنها نماینده ورزشکار اعزامی هیات جانبازان و توان یابان از استان زنجان بود که در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر شد.

در مجموع ورزشکاران جانباز و توان‌یاب از ۱۸۴ کشور جهان در ۲۲ رشته ورزشی طی ۱۲ روز در رقابت های پارالمپیک پاریس رقابت کردند و ایران نیز در ۱۰ رشته موفق به کسب سهمیه شده بود که در پنج رشته بانوان حضور داشتند.

پاراتیرانداز زنجانی در رقابت های ۲۰۲۴ پاریس

رییس هیات ورزش های جانبازان و توان یابان استان زنجان گفت: رقیه شجاعی در رقابت های تیراندازی پارالمپیک به عنوان تنها نماینده اعزامی این هیات از استان زنجان بود و در مسابقات تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان که با حضور ۱۱ تیرانداز دیگر از کشورهای مختلف برگزار شد و ورزشکاران در هر بخش ۴۰ تیر شلیک می‌کردند، با هزار و ۱۵۱ امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت.

طیب یوسف امیری با بیان اینکه هشت ورزشکار برتر دور مقدماتی این رقابت ها به مرحله نهایی راه پیدا می‌کردند، افزود: شجاعی که برای دومین بار حضور در مسابقات تیراندازی پارالمپیک را تجربه می کرد با قرار گرفتن در رده یازدهم از رسیدن به فینال مسابقات بازماند.

از ۱۳ رشته ورزشی جانبازان و توان یابان فعال در کشور ورزشکاران زنجانی در ۹ رشته فعالیت می‌کنند.وی اظهار داشت: این ورزشکار در مسابقات تیراندازی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر آر ۲ شرکت کرده بود که در نهایت پس از کسب ۶۲۴.۱ امتیاز و مقام پنجمی در بین ۲۰ تیرانداز، جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات را کسب کرد، اما در نهایت با امتیاز ۱۶۳ ششم شد.

امیری یادآور شد: هم اکنون ۱۳ رشته ورزشی جانبازان و توان‌یابان در کشور فعال است که از این تعداد در استان زنجان ورزشکاران در ۹ رشته فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای فعالیت ورزشکاران توان یاب در استان مطلوب نیست، تصریح کرد:‌ معلولان علاقه مند به ورزش باید از سوی مسوولان ورزشی و شهری برای مناسب سازی محیط و تسهیل در تردد به سالن های ورزشی حمایت شوند تا عنوان دارها نیز بتوانند با آرامش خاطر فعالیت های مداوم ورزشی داشته باشند درحالیکه هم اکنون رقیه شجاعی به عنوان تنها نماینده ثابت پارالمپیک و تیم های ملی دغدغه شغل ثابت را دارد.

اعزام ۲۰ توان یاب زنجانی به مسابقات قهرمانی کشور

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با اشاره به اهمت کسب سهمیه ورزشکاران توان یاب و جانباز برای شرکت در رقابت های پارالمپیک، گفت: ورزشکاران توانخواه با همت، پشتکار و زحمت فراوان فریاد توانمندی خود را به گوش همگان می رسانند و بر شعار راستین "معلولیت محدودیت نیست" مهر تایید می زنند.

جواد بازرگان افزود:‌ این ورزشکاران از جنس استقامت هستند که با تکیه بر همت عالی و اعتماد به نفس خود به خوبی نشان داده اند که در مسیر موفقیت و سرافرازی هیچ مانعی سد راه آنها نخواهد شد.

شکست در قاموس ورزشکاران معلول جایی ندارد، آنان قله های افتخار را با اراه فتح می‌کنند.وی با بیان اینکه شکست در قاموس این ورزشکاران جایی ندارد، تاکید کرد:‌ این افراد همواره به جای اینکه حسرت کاستی های خود را بخورند به آنجا می رسند که دیگران را به حسرت موفقیتهای خود می اندازند و الگوهای راستینی برای صرف فعل خواستن هستند.

این مسوول ورزشی افزود:این ورزشکاران از هرفرصتی برای بالندگی و تعالی بهره می‌گیرند تا با مبارزه با محدودیت های فیزیکی ثابت کنند که قله‌های افتخار، تنها با اراده فتح می‌شود و این همت شایسته قدردانی است.

بازرگان تحقق اهداف و انتظارات این ورزشکاران را نیازمند همکاری‌های بین بخشی به ویژه توجه‌ جدی شورای شهر و شهرداری بیان کرد و افزود: در سال‌های نه چندان دور بازیکنان استان در تیم های خارجی در رشته‌های از قبیل بسکتبال با ویلچر فعالیت می‌کردند ولی اکنون تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

وی ابراز امیدواری کرد: هیات استان زنجان با بهره‌گیری از امکانات و رفع نواقص‌ها بتواند به عنوان قطب ورزش جانبازان و توان یابان در شمالغرب کشور مطرح شود.

بازرگان همچنین با اشاره به اعزام ۲۰ ورزشکار توان یاب در رشته های مختلف ورزشی به مسابقات قهرمان کشوری،‌ گفت: این ورزشکاران توان یاب به مسابقات قهرمان کشوری در رشته های دوومیدانی و بسکتبال با ویلچر اعزام شدند که به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مهم نشانگر ظرفیت های این رشته ورزشی در استان است و باید حمایت های لازم را از این ورزشکاران افتخارآفرین داشته باشیم.

آموزش استقلال به معلولان برای رشد استعدادهای آنها

رقیه شجاعی ورزشکار زنجانی اعزامی به بازیهای پارالمپیک که تیراندازی را از سال ۹۶ آغاز کرده و بعداز سه ماه وارد تیم ملی شده است.

یک مدال طلای آسیایی، یک مدال برنز جهانی که تقدیم به سیل زدگان کشور شد و چهار مدال طلای کشوری نتیجه فعالیت های ورزشی رقیه شجاعی تیرانداز عضو تیم ملی ایران است.

وی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین حضورم در پارالمپیک به بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ باز می‌گردد که در این رویداد به مقام چهارم دست یافتم.

این ورزشکار زنجانی با تاکید بر اینکه معلولان و جانبازان نباید منزوی شوند، به اهمیت آموزش استقلال از سوی خانواده ها به توان یابان اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند محدودیت هایی در استفاده از امکانات ورزشی برای معلولان وجود دارد اما این افراد باید با همت و تلاش خود از همه فرصتهای موجود برای درخشش در عرصه های مختلف بهره ببرند.

شجاعی تمرین انفرادی را از مشکلات خود در این رشته ورزشی بیان کرد و افزود: تمرین های من طوری است که به تنهایی انجام می دهم حتی در کشور هم چون رکوردها بالا نیست توان‌یابی در این رشته ورزشی فعالیت نمی کند.

وی گفت: وزن تفنگ بادی کمی بالا و کارکردن با آن سخت است به همین دلیل معلولان از آن استقبال نمی کنند.

وزن سنگین تفنگ بادی برای توان یابان موجب نبود استقبال از فعالیت در این رشته ورزشی شده است.شجاعی ادامه داد: مرحله نهایی این رقابت ها طوری است که هشت نفر وارد می شوند و با فرمان داور شروع به تیراندازی می کنند و در زمان خاصی پنج تیر می زنند و نفرات تا بیست و چهارم حذف می شوند تا نفرات اول تا سوم تعیین شوند.

وی با بیان اینکه بعد از ورود به تیم ملی روزانه ۶ ساعت در نوبت صبح و بعدازظهر به صورت حرفه ای تمرین می کنم، تصریح کرد: تیراندازی به تنهایی با تیراندازی جمعی خیلی فرق دارد به طوریکه من ۲۴ تیر را در رقابت های مانند مقدماتی شلیک می کنم اما در فینال که جمعی است، شرایط غلبه می کند و نتیجه ای لازم را کسب نمی کنم.

برآیند:

جانبازان و توان یابان که حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند،‌ از جمله افرادی هستند که ثابت کرده اند با شناسایی استعدادهای خود و همت و پشتکار در رشته های ورزشی همواره به عناوین ارزشمندی دست یافته اند.

این ورزشکاران نه تنها کمتر از ورزشکاران عادی نیستند بلکه گاهی موفق‌تر از آنان عمل کرده اند.

همانطور که درخشش در هر رشته و مسیری علاوه بر تلاش فردی نیازمند تامین زیرساختهای لازم است، موفقیت ورزشکاران توان یاب نیز به یقین مستلزم تامین بسترها، تسهیلگری و حمایت از آنان است.