جذب بانوان توان‌یاب در ورزش به صورت جدی دنبال می شود

زنجان -ایرنا- رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان، جذب بانوان توان‌یاب را یکی از اهداف اصلی این فدراسیون در سال جاری عنوان کرد و گفت: این موضوع به صورت متناظر در هیات‌های استانی با جدیت دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلیل کوهپایه زاده روز دوشنبه در مجمع عمومی و سالانه هیات جانبازان و توان‌یابان استان با بیان اینکه طبق برنامه راهبردی چهار ساله فدراسیون، توسعه ورزش در بین بانوان مورد توجه قرار گرفته است، افزود: متاسفانه طی ۴۰ سال گذشته حضور ورزشکاران زن توان یاب در عرصه ورزش نسبت به جمعیت کشور نبوده است.

وی با بیان اینکه حضور ورزشکار زن توان یاب در تیم های استانی و ملی کاهش یافته است، اضافه کرد: فدراسیون تمامی تلاش خود را برای جذب گروه‌های هدف در رشته‌های مختلف به کار بسته است.

این مسوول یادآور شد: بانوان توان یاب صرف نظر از معلولیتشان بیش از مردان به انزوا گرایش دارند به همین دلیل دعوت از آنها برای حضور در عرصه ورزش مد نظر قرار گرفته است.

کوهپایه زاده به ظرفیت‌های بی‌شمار در حوزه جانبازان و توان یابان اشاره کرد و افزود: بیماران مختلفی از قبیل مبتلایان به اوتیسم و کم توانان در جامعه داریم که شناسایی استعدادهای آنها ‌می تواند به تحقق برنامه‌های این فدراسیون کمک کند که در این میان مشارکت انجمن‌ها و نهادهای غیر دولتی می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته رشته‌های شمشیربازی و مچ اندازی به رشته‌های کنونی فدراسیون جانبازان و توان یابان اضافه می‌شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه آنگونه که باید و شاید حامیان مالی برای رشته‌های مدال آور جانبازان و توان یابان وجود ندارد.

این مسوول ورزشی، نزدیکی مکان‌های ورزشی را عاملی مهم در جذب معلولین و توان یابان به حوزه ورزش عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به این موضوع مشکلات و معضلات زیادی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه هیات جانبازان و توان‌یابان زنجان از جمله استان های موفق در چند سال اخیر بوده است، افزود: این مهم به ویژه در دولت سیزدهم مشهود بود و تحرکات خوبی در این رشته ورزشی انجام شد.

کوهپایه زاده با بیان اینکه طبق ارزیابی سال ۱۴۰۲ هیات جانبازان زنجان جزو پنج تا هشت‌ هیات اول کشور اعلام شده است، اضافه کرد: زنجان در برخی شاخص‌ها پیشگام است و باید در سال جاری تحرکات جدی‌تری را نیز انجام دهد.

این مسوول ورزشی ادامه داد:این موفقیت‌ها حاصل همکاری‌های بین بخشی به ویژه با سازمان بهزیستی است که برای توسعه ورزش توان یابان در حوزه همگانی و قهرمانی همکاری دارد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان همچنین گفت: امسال رقابت‌های پارا المپیک در پیش است که کسب موفقیت در این رویداد بزرگ در اولویت برنامه‌ها و از اهداف مهم فدراسیون به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی مناسب، به کارگیری دانش آکادمیک و با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارا المپیک شرایط را برای برگزاری اردوهای آمادگی و اعزام تیم‌های ملی به مسابقات کسب سهمیه مهیا کنیم تا شاهد درخشش ورزشکاران جانباز و توان‌یاب کشورمان در پاریس باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه مدیریت هیات جانبازان و توان یابان یک موضوع فرابخشی است، ادامه داد: برای تحقق اهداف در این بخش، نیازمند همکاری‌های بین بخشی به ویژه توجه‌ جدی شورای شهر و شهرداری هستیم.

جواد بازرگان با بیان اینکه استان زنجان وضعیت مطلوبی به لحاظ زیرساختی و نرم‌افزاری در حوزه جانبازان و توان‌یابان دارد، افزود: در سال‌های نه چندان دور بازیکنان استان در تیم های خارجی(لژیونر) در رشته‌های از قبیل بسکتبال با ویلچر فعالیت می‌کردند ولی اکنون تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

 این مسوول ابراز امیدواری کرد: هیات استان زنجان با بهره‌گیری از امکانات و رفع نواقص‌ها بتواند به عنوان قطب ورزش جانبازان و توان یابان در شمالغرب کشور مطرح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha