تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳

رشت - ایرنا - پخت نان کامل امروز (دوشنبه) برای نخستین بار در پنج نانوایی گیلان در شهرستان های رشت و لاهیجان به صورت همزمان آغاز شد.

آغاز پخت نان کامل صبح امروز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در پنج واحد نانوایی به صورت همزمان اجرا شد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره برنامه کشوری پخت نان کامل در این استان گفت: پخت نان کامل از امروز در چهار نانوایی رشت و یک نانوایی لاهیجان اجرایی شد و اجرای آن به زودی در یک نانوایی بندرانزلی اجرا می‌شود.

قاسم جوادزاده مقتدر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نان کامل محصول گندم کامل و بدون سبوس‌گیری است اظهار کرد: نان کامل از سبوس استاندارد و لازم برخوردار ست که نقش مهمی در سلامتی دارد.

وی بیان کرد: قیمت‌گذاری آرد کامل توسط دولت در حالت‌های مختلف یارانه‌ای اعلام شد ضمن اینکه در نخستین نشست کارگروه آرد و نان قیمت نان کامل که از کیفیت بسیار مطلوب برخوردارست تعیین خواهد شد؛ در زمان حاضر نان با پخت کامل در پنج نانوایی گیلان با همان قیمت نان‌ عادی به فروش می‌رسد.

نان بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می‌دهد، در کشور ایران نیز نان قوت غالب و غذای اصلی مردم محسوب می‌شود، نان در مقایسه با بسیاری از موادغذایی مثل گوشت و شیر دارای چگالی انرژی بیشتری است.

نان سبوس دار دارای خواص دارویی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، سرطان روده و کم خونی است؛ برای تنظیم سیستم گوارشی و رفع یبوست بسیار مفیدست و هیچ ماده‌ای با آن برابری نمی‌کند و به دلیل دارابودن فیبر بالا برای تنظیم و کاهش وزن بسیار کاربرد دارد.

استان گیلان دارای سه هزار و ۸۰۰ نانوایی است.