بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز چاه های آب استان به پنل خورشیدی نیاز است که در مرحله نخست ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

به گزارش ایرنا، محمد محمدزاده روز دوشنبه در جلسه احیا و استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی استان اظهار کرد: تجهیز چاه های آب به پنل خورشیدی از اولویت جهاد کشاورزی است و تعداد زیادی بهره بردار در این خصوص مشارکت می کنند.

وی تصریح کرد: طرح ایجاد نیروگاه خورشیدی با هدف افزایش تولید، بالا بردن انگیزه کشاورزان در زمان پیک مصرف برق و جلوگیری از ضررهای قطعی برق و تولید انرژی پاک اجرا می شود که جلوی زیان کشاورزان در فصل تابستان را می گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: به ازای تولید ۱۰۵ کیلو وات برق ، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت هر نیروگاه خورشیدی اعتبار لازم است.

وی تاکید کرد: چاه‌های ریزشی و چاه‌های با تعداد بهره برداری زیاد در اولویت تسهیلات انرژی خورشیدی قرار دارند.

به گزارش ایرنا ،سه هزار و ۳۴۹ حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که بر نحوه برداشت آب این چاه ها نظارت می شود.

کارشناسان ایجاد نیروگاه های کوچک راهی برای برون رفت از خاموشی برق صنعت و کشاورزی می دانند که باید بانک ها با پرداخت تسهیلات تولیدکنندگان را در این زمینه کمک کنند.

صنایع و کشاورزان استان در پیک مصرف برق با مشکلاتی مواجه هستند و استفاده از انرژی تجدیدپذیر راه برون رفت از این چالش ها است.

ناترازی برق موجب اختلال در چاه های آب کشاورزی شده است و بهره برداران این بخش در این فصل داغ با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

اما یشتر کشاورزان این استان خرده مالک هستند و از راه کشاورزی معیشت زندگی را تامین می کنند و هر مشکل در این زمینه به اقتصاد استان لطمه می زند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.