لندن- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک، دخالت ادعایی ایران در مناقشه اوکراین و پاسخ مشروع ایران علیه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم و ادعا کردند که به تحریم ایران متعهد هستند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که بامداد سه‌شنبه پس از ملاقات دو طرف در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ منتشر شد، آمده است: وزیر خارجه انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات ایران به (رژیم) اسرائیل و ارسال موشک‌های بالستیک این کشور به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را محکوم کردند. آنها متعهد هستند که ایران را بر این اساس تحریم کنند.

ادعاها درباره دخالت نظامی ایران در مناقشه اوکراین درحالی مطرح می‌شود که مقامات تهران و مسکو بارها این ادعا را رد و بی‌اساس توصیف کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، همواره اعلام کرده است که از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌ وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین طی دو سال گذشته، بدون تغییر باقی مانده و از این منظر، تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است.

با این حال اتحادیه اروپا ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای سه شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساها را به بهانه ادعای دخالت ایران در مناقشه اوکراین تحریم کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا ادعا شده است که این سه شرکت هواپیمایی موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، تصریح کرد: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

در همین حال دولت انگلیس به فاصله کوتاهی پس از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا، شماری از مقام‌های نظامی و نهادهای ایران را در واکنش به پاسخ مشروع ایران علیه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تحریم کرد.

وزیر خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای، ضمن نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی که منطقه غرب آسیا را دچار تنش کرده است، ادعا کرد: با وجود هشدارهای مکرر، اقدامات خطرناک ایران و نیروهای نیابتی آن باعث تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه شده است. پس از حمله موشکی بالستیک این کشور به اسرائیل (فلسطین اشغالی)، ما ایران را مورد بازخواست قرار دادیم و کسانی را که این اقدامات را تسهیل کرده‌اند، افشا کردیم.

وی مدعی شد: ما در کنار متحدان و شرکای خود، به اتخاذ تدابیر لازم برای به چالش کشیدن تهدیدهای غیرقابل قبول ایران و فشار برای کاهش تنش در سراسر منطقه ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، اقدامات تجاوزکارانه و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و به تازگی در لبنان، منطقه غرب آسیا را به شدت دچار تنش کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از تبدیل نوار غزه به یک ویرانه، حملات گسترده‌ای را علیه مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا و در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی، علاوه بر دبیرکل و شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان نیز به همرزمان شهید خود پیوست.

بر همین اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ برابر با اول اکتبر ۲۰۲۴ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد.

این عملیات با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد، چنانچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.

تکرار درخواست برای برقراری آتش‌بس فوری

لمی و بورل در بخش دیگری از این بیانیه «نگرانی عمیق خود را در مورد افزایش خشونت‌ها در خاورمیانه به اشتراک گذاشته و خواستار برقراری آتش بس فوری در سراسر مرز اسرائیل (فلسطین اشغالی) و لبنان، دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه در غزه و تمرکز مجدد بر راه حل دو دولتی شدند.»

این بیانیه می‌افزاید: آنها بر حمایت تزلزل ناپذیر خود از نقش یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان) تأکید و تصریح کردند که حفاظت از نیروهای حافظ صلح و غیرنظامیان حیاتی است. دو طرف به طور کامل از فعالیت یونیفل در جنوب لبنان که در قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد اشاره شده است، حمایت کردند.

به گزارش ایرنا، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که به اختصار یونیفل نامیده می‌شوند، در منطقه مرزی جنوب لبنان با شمال سرزمین‌های اشغالی مستقر هستند. تاکنون شماری از صلحبانان بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مجروح شده‌ و این مساله با محکومیت گسترده جهانی مواجه شده است.