تهران- ایرنا- دیدار با خانواده شهیدان آقاخانی بیش از این که یک دیدار باشد یک جلسه قرآنی بود که حاضران با صدای خوش پیشکسوتان و قاریان و دعای ختم قرآن خادم قرآنی حال و هوای جلسات قدیمی را زنده کرده و به روح دو برادر شهید از این خانواده صلوات فرستادند.

دیدار هفته گذشته کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ حال و هوایی متفاوت داشت. چون هم در یک موسسه قرآنی برگزار شد و هم با حضور اساتید و پیشکسوتانی برگزار شد که هر کدام صدها شاگرد تحویل جامعه دادند؛ آن هم زمانی که کسی کمتر جرات داشت از دین و قرآن سخن بگوید. استاد محمدحسین سبزعلی و حسینعلی شریف از اساتیدی هستند که صدای هر کدام یادآور لحظاتی به یادماندنی و فراموش نشدنی است؛ استاد سبزعلی با آن حنجره قوی و صدای پرطنین خود در این سن و سال و اذان استاد شریف که گاهی از ماذنه‌های مساجد و رادیو و تلویزیون می شنویم.

خدا به رحیم قربانی مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ خیر بدهد که بانی برگزاری هفتگی دیدار با خانواده شهداست و در این مجلس با برادران شهیدان مرتضی و حسین آقاخانی دیداری تازه کردیم. البته آقای قربانی قرار گذاشته تا یکی از این دیدارهای هفتگی هر ماه در یک موسسه قرآنی برگزار شود و این بار موسسه نورالقرآن و العترة در خیابان شکوفه بانی مراسم شد.

استاد سبزعلی، پیشکسوت قرآنی

زینب اعتماد مسئول فرهنگی این موسسه گفت که فعالیت های قرآنی موسسه از سال ۸۵ شروع شده و در کنار فعالیت های قرآنی، کلاس های پیش دبستانی هم دارند که شامل کودکان چهار سال به بالا می شود. البته چون این موسسه به عنوان مجتمع بانوان است، پسرهای بالای ۶ سال اجازه ورود ندارند.

موسسه نورالقرآن و العترة زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و علاوه بر این که در زمینه حفظ قرآن فعالیت دارد، به تربیت حافظانی پرداخته که زمانی در این موسسه به حفظ قرآن می پرداختند و حالا برای خودشان استادی شدند و به کودکان آموزش می دهند.

کتابخانه موسسه نورالقرآن و العترة

این موسسه علاوه بر کلاس های قرائت، مفاهیم، تدبر و احکام که برای کودک و بزرگسال برگزار می شود، یک بخش فرهنگی به عنوان هیات هم دارد و برنامه های مناسبتی به عنوان هیات مادر و کودک برپا می کند که برای کودکان چهار تا ۱۲ سال برنامه هایی مثل قصه گویی، کاردستی و سینه زنی دارد و برای بزرگسالان نیز در مکانی جدا در مناسبت های مختلف، سخنرانی و مداحی دارند.

کریم دولتی، استاد دانشگاه و حافظ قرآن از تلاش های قربانی برای برگزاری اینگونه جلسات تشکر کرد و گفت: دیدار هفتگی جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی یک حرکت مثبت در یادآوری سلحشوری و مجاهدت رزمندگان اسلام است و می تواند سرلوحه زندگی همه و به ویژه جوانان قرار گیرد.

کریم دولتی، پیشکسوت قرآنی

یکی از برادران شهید به نام محمد مشغول فعالیت های اقتصادی در چهابهار است ولی ظاهرا به قدری زیبا تلاوت می کند که به او عبدالباسط می گویند. او به قدری عاشق کارهای قرآنی است که حتی فعالیت های قرآنی در یکی از مساجد چهابهار را به عهده گرفته است.

مصطفی دیگر برادر شهیدان، در ابتدای جلسه تلاوتی ارائه داد که این ضرب المثل را تایید می کرد که «دود از کنده بلند می شود» او گفت که بزرگترین قرآن را نوشته و تلویزیون هم چند بار این اثر هنری را نشان داده است. او گفت که پدرش سفارش کرده بود تا هر روز صبح قرآن بخوانند، به گونه‌ای که همسایه ها می گفتند «اینجا مسجد است یا خانه».

استاد شریف با مصطفی و ابوالفضل برادران شهیدان

ابوالفضل هم که برادر دیگر این شهیدان است آیاتی را تلاوت کرد و جای علی، برادر دیگر شهیدان خالی بود تا با ذکر خاطراتی یاد برادارانش را تازه کند. البته جای خواهرانی از مسئولان موسسه نورالقرآن هم خالی بود که بانی مراسم بودند.

شهید مرتضی آقاخانی متولد سال ۴۰ بود که سال ۵۷ و در جریان مبارزان خیابانی علیه رژیم پهلوی در سرچشمه تهران مجروح شد و همین امر به ضایعه نخاعی او منجر می‌شود و او که از صوت دلنشین در تلاوت قرآن برخوردار بود سرانجام سال ۸۵ براثر همان عارضه به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود.

حمید قربانی، قاری قرآن

دیگر پسر این خانواده، شهید حسین آقاخانی، متولد سال ۴۶ بود که فقط ۱۶ سال داشت و در عملیات والفجر ۴ به شهادت رسید. این شهید دارای لحنی زیبا در تلاوت قرآن بود به گونه ای که استاد شریف بارها از او تعریف کرد.

حمید قربانی یکی از قاریان در این جلسه آیاتی از سوره فصلت را تلاوت کرد و سه قاری به نام های رامین بهرامی، سیدحسین سیادتی و کاظم محسنیان هر کدام آیه ای تلاوت کرده و میکروفون را به قاری بعدی می دادند و در انتها نوبت به استاد شریف رسید تا دعای ختم جلسه را قرائت کند.

رامین بهرامی، سیدحسین سیادتی، قاریان قرآن

چون استاد سبزعلی به دلیل قراری که داشت در طلیعه مراسم، دل های حاضران را به نور قرآن منور کرد و استاد شریف هم با همان لبخندهای همیشگی اش، لب های حاضران را با آمین گفتن، شیرین کرد؛ همان پیشکسوت قرآنی که جزو آخرین کسانی بود که افتخار خادمی قرآن را از دستان شهید خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی دریافت کرد. روح همه شهدا شاد.