کرمانشاه - ایرنا - انتشارات سمت روشن کلمه؛ جلد دوم گزیده‌ مصاحبه‌های سودابه زنگنه شاعر و روزنامه‌نگار کرمانشاهی را با نام «معماران کلام» در ۲۶۷ صفحه و با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار ریال منتشر و روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش جمعه ایرنا، جلد اول کتاب با نام «ادبیات الفبای فرهنگ» که گزیده ای از ادیبان کرمانشاهی است سال ۱۴۰۲ در انتشارات سرانه به چاپ رسید و جلد دوم آن که اختصاص به اصحاب قلم در دیگر استانها دارد در کتاب معماران کلام به زینت چاپ آراسته شده و روانه بازار کتاب شد.
در بخش پیشگفتار کتاب نویسنده اذعان می کند «ادبیات در فرم پیام رسان و در محتوا خود پیام است، از این رو می توان آن را وارد مقوله ارتباطات کرد، نکته دیگر آن که ادبیات هنجارشکن است و سعی می کند با استفاده از تخیل، از قواعد اجتماعی فراتر رود و در این جهت بر ابعاد اجتماعی آن افزوده می شود؛ غالباً ادبیات را افکار یا فلسفه ای می دانند که پشت پرده پنهان شده است و آن را تجزیه و تحلیل می کنند تا به افکار عمده ای که در آن بیان شده است پی ببرند.

متعاقب تأثیر مهم ادبیات در یک جامعه به مقوله رسانه و نقش آن در این رابطه می رسیم. مصاحبه با ادیبان بابی را باز می‌کند که بتوان با اهل قلم موشکافانه تر به این مقوله مهم پرداخت و پرداختن به آن می‌تواند بر روی جامعه تأثیر بسیار چشمگیر و بسزایی داشته باشد.
مصاحبه‌هایی که در کتاب معماران کلام طی سال‌های اخیر با چهره‌های حوزه ادبیات انجام شده و بازتاب آن در جراید و نشریات منعکس شده است، نشان از شناخت گردآورنده از عرصه‌ مطبوعات دارد.

گردآورنده در این کتاب به تبیین روند ادبیات امروز، چالش‌های پیش رو و چشم‌انداز آینده‌ ادبیات فارسی چشم داشته است.
سودابه زنگنه در این مجموعه‌ی دویست و شصت و هشت صفحه‌ای با ۱۶ چهره‌ ادبیات امروز گفتگو کرده است.

دیباچه این کتاب هم به قلم غلامرضا نوری علا روزنامه نگار پیشکسوت کرمانشاهی و مدیرمسئول روزنامه نقدحال نگاشته شده و پس از آن پیشگفتار است که نگارنده توضیحات جامعی در خصوص کتاب داده است.
سودابه زنگنه متولد ۱۳۵۱ شهر کرمانشاه و فارغ التحصیل کارشناسی حسابداری است. تاکنون از این شاعر و روزنامه نگار چهار عنوان کتاب نظیر مجموعه شعر سپید «رنگ آخر جنگ ها»، گزیده اشعار شاعران کلاسیک سرای کرمانشاه «نغمه های سرزمین مادری»، گزیده اشعار زنان سپید سرا ایران «سپیدار» که با همکاری بانو مهناز رضایی گرد آوری شده است.
طراحی جلد این کتاب را دکتر محمد فرخی و صفحه آرایی آن را زهرا آشوری انجام داده است.