سبزوار- ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: بهورزان به عنوان سنگرنشینان خط اول جبهه سلامت، با وجود همه کمبود امکانات و شرایط دشوار، توانسته‌اند نقشی اثرگذار در بهبود و ارتقای سلامت جامعه ایفا کنند.

به گزارش ایرنا،‌ دکتر رضا چمن روز سه شنبه در آیین تجلیل از بهورزان نمونه کشوری این دانشگاه، با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه و ایثارگرانه بهورزان اظهار کرد: نقش بهورز در ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در سراسر کشور، از زمان جنگ تحمیلی تا بحران کووید ۱۹، همواره برجسته و حیاتی بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته بهورزان، از جمله قناعت و مناعت طبع، افزود:‌ این افراد با وجود نیازهای به‌حق و منطقی خود، به دلیل تعهد به اصول انسانی و خدمت به مردم، توانسته‌اند بر چالش‌های موجود فائق آیند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به مقایسه وضعیت سلامت و خدمات بهداشتی در گذشته و امروز پرداخت و گفت: نسل‌های پیشین با مشکلات و آسیب‌های بیشتری مواجه بودند، اما با تکیه بر اراده و ایثار، در خدمت به جامعه موفق عمل کردند.

دکتر چمن به برخی تغییرات مهم در سیمای سلامت جامعه اشاره و بیان کرد:‌ در گذشته بیماری‌های واگیردار و مشکلاتی چون عفونت‌های تنفسی و گوارشی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان بود، اما بهورزان با تلاش‌های خود توانستند این بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

وی تاکید کرد: امروز نیز هرچند سطح خدمات بهداشتی ارتقا یافته، اما هنوز بهورزانی هستند که با همان تعهد و اراده، به ارائه خدمات بهداشتی در مناطق مختلف ادامه می‌دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از بهورزان خواست با توجه به تغییرات جمعیت‌شناختی و افزایش بیماری‌های غیرواگیر نظیر امراض قلبی و عروقی و سرطان‌ها، در هر منطقه بر اساس ترکیب سنی و جمعیتی جامعه حرکت کرده و خدمات خود را به‌روز کنند.

دکتر چمن تاکید کرد:‌ پیش‌ترها بخش عمده خدمات نظام سلامت به مادران و کودکان اختصاص داشت، اما امروزه علاوه بر این گروه آسیب پذیر، جمعیت میانسال و سالمند، کنترل بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی و رفتارهای نادرست تغذیه‌ای نیز در اولویت هستند.

وی با اشاره به نامتناسب بودن پرداختی‌ها و مزایای کادر سلامت با شرایط اقتصادی کنونی، از بهورزان خواست که همچنان با عشق و انگیزه به خدمت به مردم ادامه دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تاکید کرد: البته مسوولان مکلفند که در راستای بهبود شرایط کاری و رفع نیازهای بهورزان تلاش مضاعفی داشته باشند.

در این آیین از بهورزان نمونه کشوری و دانشگاهی با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با پنج دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی، پرستاری جوین در ۳۲ رشته کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای، دستیاری و رشته PHD و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو و ۱۵۴ عضو هیأت علمی در منطقه غرب خراسان رضوی فعال است.

این دانشگاه علاوه بر جمعیت افزون بر ۵۲۰ هزار نفری زیر پوشش در ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، بخشی از بار درمانی شهرستان‌های کاشمر و بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی، شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم در خراسان شمالی و نیز شهرستان‌های میامی و شاهرود در استان سمنان را به دوش می‌کشد.