۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 80821250
T T
۰ نفر
حفظ و ارتقاي سلامت جامعه از مهمترين فعاليت بهورزان است

ساري - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: حفظ و ارتقاي سلامت جامعه و پيشگيري از بيماري ها از مهمترين فعاليتهاي بهورزان است .

به گزارش ايرنا، دكتر ' محمدرضا ميرزايي ' روز چهارشنبه در آيين بزرگداشت روز بهورز افزود: بهورزان در ارتباط با سلامت جامعه فعاليت مي كنند و خدمات بسيار ارزشمندي را ارايه مي دهند.

وي بيان كرد: بايد با برنامه‌ريزي و آموزش هر چه بيشتر بهورزان، از وجود اين نيروهاي پرتلاش به منظور تامين سلامت و بهداشت حوزه‌هاي روستايي نهايت بهره‌مندي را داشته باشيم.

وي ارتقا سلامت را يك تكليف سياسي اجتماعي عنوان كرد و اظهار داشت: دولت ها بايد اهدافي چون تعهد به سلامت و عدالت، تخصيص منابع مورد نياز نظام سلامت ، تقويت ظرفيت وزارت بهداشت، ايجاد ظرفيت و مهارت هاي لازم در سازمان ها و نهادها براي تامين سلامت مردم و اتخاذ سياست هاي پيشگيرانه در حوزه سلامت در سطح كشور را پيگيري كنند.

وي افزود: براي ارتقا سلامت بايد آموزش سلامت داشته باشيم تا سواد سلامت مردم افزايش يابد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اشاره به اجراي طرح پزشك خانواده در استان گفت: در طرح پزشك خانواده انتظار داريم پيشگيري، غربالگري، ارائه خدمات اجتماعي و درماني جدي گرفته شود.

ميرزايي در مورد وضغيت بيماري ها در مازندران گفت: ايدز، سيل و بيماري هاي مشترك انسان و حيوان از جمله بيماري هاي واگيردار استان است كه بايد جدي گرفته شود.

وي بيماري غير واگير را شامل فشارخون، ديابت ،قلبي عروقي، سرطان و حوادث عنوان كرد كه بايد به صورت جدي به آنها پرداخته شود.

وي گفت:بيماري قلبي و عروقي با 5/43 درصد، سرطان با 5/13 درصد، حوادث با 5/11 درصد و ديابت با 9 درصد از عوامل اصلي مرگ و مير در استان است.

وي تشكيل يك نظام صنفي تحت عنوان سازمان بهورزي، ادامه تحصيل بهورزان، افزايش مزاياي شغلي و رفع مشكلات آنها در مناطق دوردست را از عمده ترين خواسته هاي بهورزان عنوان كرد.

ميرزايي گفت: تعداد دو هزارو 12 بهورز در استان فعاليت مي كنند كه از اين تعداد يكهزارو 247تن مرد و 765 نفر زن هستند.

وي با اشاره به وجود يكهزارو 109 خانه بهداشت فعال در استان گفت: 250 مركز بهداشت با هشت هزارو 800 پرسنل به مردم خدمات مورد نياز را رائه مي دهند.

در پايان اين آيين از تعدادي از بهورزان و كارمندان بهداشت و درمان مازندران تقدير به عمل آمد.ك/3

7330/503