سنندج- ایرنا- یکی از سخت‌ترین اجراها را در  جشنواره تئاتر خیابانی مریوان داریم، چون با تماشاگر عادی سرو کار نداریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قبل از حضور گروههای نمایشی آنجا هستند، در هر چهار نقطه از شهر که قرار است، هنر تئاتر خیابانی در آن اجرا شود.

سن و سالشان هم در همه رده هاست، پیر و جوان، زن، مرد و کودک.

بیشتر گروهها از تماشاگران هم برای هنرنمایی خود استفاده می کنند، مانند آن هنرپیشه کانادایی که کاری از آلمان آورده بود و اگر میدیا، پدرش و یکی دیگر از تماشاگران با او همکاری نمی کردند، نمی توانست پیام نمایش خود را به مخاطب برساند، چون بخش اصلی داستانش را باید " دیگری" اجرا می کرد، یکی از میان تماشاچی ها.

یا تنها بازیگر " ریگای بی‌ریبوار" که نامش را از تماشگران می پرسید و آنان با اشتیاق او را "هاوار"و " بالنده" نامیدند.

و یا بازیگر ارمنستانی THE CHAIR " که سکوت تماشاچیان با شروع نمایشش باعث شد تا تمرکز بیشتری روی کارش داشته باشد.

و این استان فرهنگ و هنر و اصالت یعنی کردستان است که باعث شده تا بازیگران با حواس جمع تری کار اجرا کنند.

چشم و گوشی که با تئاتر آشناست

ابراهیم سرشوق کارگردان "حسنک" که اولین تجربه حضورش در تئاتر خیابانی مریوان را دارد از احترامی که مردم این شهرستان به هنرمندان دارند، به وجد آمده است و می گوید: بهترین اجرا را داشتیم که در سکوت کامل برگزار شد و تماشاگران پیش از شروع کار، کاملا به خواست من عمل کردند تا بتوانم نمایش را به خوبی در معرض دید آنان بگذارم.

وی عقیده دارد که چشم و گوش این مردم با تئاتر آشناست و همین بهترین بستر است تا هنرمندان به تجربیاتی برسند که حرف اول را در این دور همی بزرگ مخاطب و هنرمند می‌زند.

وی درباره نمایش خود هم اظهار کرد: از اصول کار خیابانی این است که بتوانی چند موضوع را در یک جا بیان کنی و نمایش حسنک نیز همین کار را کرد؛ چند مشکل و معضل گریبان‌گیر جامعه را یکجا گفت تا تلنگری باشد و در انتها باعث شکل گیری یک تصمیم خوب بشود.

تئاتر به مخاطب زنده است

مهدی صالحیار کارگردان نمایش "TOGETHER"در بخش دگرگونه‌ها با برداشت آزادی از فلسفه و اسطوره چهارشنبه سوری به مبارزه بین تاریکی و نور پرداخته بود.

در نمایش او زنان به عنوان نماد نور، به موضوعی جهانی پرداخته بودند.

صالحیار که از سال ۱۳۸۰ تئاتر کار می کند، ۱۱ دوره در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته و ۶ دوره هم به جشنواره فجر معرفی شده است.

او می‌گوید: هنر تئاتر به مخاطب زنده است و مریوانی‌ها هر روز حرفه‌ای‌تر می‌شوند و همین بزرگترین مزیت این جشنواره است که مسئولان با تکمیل و تقویت زیرساختها می‌خواهند تا این مردم در بهترین حالت به تماشای تئاتر بنشینند.

این کارگردان تبریزی به بزرگترین معضل تئاتر هم اشاره کرد و آن را عدم تخصیص بودجه مختص کارگردانها برشمرد که در کنار مرکز محوری، شهرستانها را با کمبود بودجه و امکانات مواجه کرده است.

بیانیه‌ای از فرهنگ مریوانی‌ها و مقابله با استثمار

عرفان خطیب زاده بازیگر و کارگردان نمایش "چه سبزم امروز" که با پدرش علی‌اصغر خطیب‌زاده با کار " شیر سرکش" به جشنواره مریوان آمده است، بیانیه‌ای خواند که در آن مردم مریوان از نطرش دور نبودند.

او خواند: "باور داریم با هر زبانی از هر کشوری، هنر تئاتر ما را به هم پیوند می‌زند و برای همین در شهر زیبای مریوان، به همراه مردمی نجیب و فرهنگ دوست هستیم.

ایران مهد تمدن، فرهنگ و تاریخ و ملت آن خواستار جهانی عاری ازجنگ، استثمار خشونت، بی عدالتی و نژادپرستی و سرشار از صلح مهر عشق و دوستی و پیوند ملل هستتد. این است صدای ایران".

روزشماری مردم مریوان برای جشنواره تئاتر خیابانی

پدر این هنرمند که خود را اصالتا دامغانی معرفی کرد و گفت که از تهران آمده‌اند، ابتدا به موضوع نمایشش یعنی "شیرسرکش" پرداخت و افزود: این نمایش ماجرای استثمار تمام استثمارگرانی است که جهان را به برده داری مدرن سوق می‌دهند.

علی اصغر خطیب‌زاده افزود: برای چهارمین بار در مریوان حضور داریم و کار منتخب فجر هم داشته ایم.

وی تاکید کرد: مخاطب مریوانی بسیار عالی است تا جایی که این مردم برای رسیدن به این رویداد بزرگ هنری روزشماری می‌کنند و با شوق و اشتیاق به تماشای آثار می پردازند.

خطیب زاده عقیده دارد که باید تئاتر ایران را به دنیا معرفی کنیم تا وجهه صلح‌طلب ایران، بیشتر معرفی شود و وقتی هنرمند می‌بیند که اسلام هراسی را در دنیا ترویج می دهند باید از دین اسلام بهترین دفاع را با زبان هنر داشته باشد.

انرژی مخاطبان به هنرمند ارمنستانی

یوری گوستانیان از ارمنستان به مریوان آمده بود تا در نمایش "THE CHAIR" از انسانهای بی‌لیاقتی بگوید که با رسیدن به صندلی پست و مقام، این قدرت است که افسار انسان را می‌گیرد و در نهایت به سقوطش منجر می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این جشنواره بیشترین چیزی که دیده شد آتش بازی بوده است، افزود: اینها خیلی خوب است ولی من ترجیحش نمی دهم برای هنر تئاتر.

وقتی نوبت به سوال از حضور مخاطبان رسید، این هنرمند ارمنستانی با احترام از تماشاگران نام برد و گفت: خیلی برایم جالب بود که با شروع نمایش، سکوت بزرگی ایجاد شد و به من انرژی داد که با قدرت کارم را اجرا کنم.

آخرین پرده از رویداد هفدهم

اخرین پرده از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی با اجرای ۱۹ نمایش، سه‌شنبه شب اجرا شد تا مریوان و مریوانی‌ها با همین شوری که هنرمندان از آن گفتند خود را برای دوره هجدهم مهیا کنند.