۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85627942
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تئاتر خیابانی مریوان آوردگاه تجربه‌های نو و تبادل ایده در حوزه نمایش است

سنندج- ایرنا- دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: تئاتر خیابانی مریوان، آوردگاه تجربه‌های نو، تبادل ایده، دریافت و داد و ستد گونه‌ها، دگرگونه‌ها، اشکال و آزمون‌های دراماتیک و نمایشی است. 

سید فاتح بادپروا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آنچه از هویت جشنواره مریوان در اذهان، طنین انداز می‌شود، رویکرد دو بُعدی این رویداد خوش‌آوای بین‌المللی است.

وی افزود: این جشنواره با قامت تخصصی‌ترین جشنواره تئاتر خیابانی ایران و شاید سطح منطقه، در افق هنر دنیا، قد می‌کشد؛ یعنی می تواند آوردگاه تجربه‌های نو، تبادل ایده، دریافت و داد و ستد گونه‌ها، دگرگونه‌ها، اشکال و آزمون‌های دراماتیک و نمایشی باشد.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ادامه داد: بعد دیگر جشنواره، بودن در جایگاه و خواستگاهی برای احترام به خود هنرمندان، کرامت انسانی، شخصیت هنری، فکری و معرفت‌شناختی آنان است.

بادپروا یادآور شد: هنرمندان و مردم مریوان، در رسم و آیین احترام به هنرمندان مشارکت جسته‌اند و با دل و جان به هنرمندان ایران و جهان و شأن و شوکت و شکوه انسانی‌شان، احترام گذاشته‌اند؛ چراکه خود هنرمندان هستند که اعضا و اجزا ساختار و پیکره شکوهمند جشنواره را شکل می‌بخشند.

وی تاکید کرد: حرکت جشنواره در راستای یک ضیافت کلان‌تر، یا گونه‌ای جشن است؛ یعنی منطق مسابقه‌ای، جای خود را به منطقی ضیافتی داده است، طوری که با خودش لایه‌های اجتماعی و اقتصادی را درگیر کند.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه شهر مدنی مریوان، ظرفیت میزبانی از تئاتر را از خودش نشان داده است، افزود: مریوان، همچون، پنجره‌ای که از ایران به سوی هنر جهان گشوده می‌شود، توانایی فعال‌سازی بخش توریسم، گردشگری و آورده‌ مالی را برای مردم و شهروندان دارد؛ چنانکه شهر سینمایی کن، چنین وظیفه‌ای را به عهده می‌گیرد یا شهر تئاتری آوینیون، این نقش نمایشی را با ظرافت، بازی می‌کند، ضمن اینکه استقبال گسترده هنرمندان دنیا از جشنواره مریوان این حقیقت را اثبات می‌کند.

به گفته بادپروا، ۷۷ اثر متقاضی، ۱۰ دبیر فستیوال‌های جهانی و ۲ داور بخش مسابقه بین‌الملل امسال که متخصص رشته تئاتر هستند، موید این ظرفیت است.

وی به تجربه ارزشمند بخش جدید امسال (نیشتمان) اشاره و اضافه کرد: استقبال گسترده هنرمندان ایران از این بخش، برای ما شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده بود؛ تأثیر به سزای این امر در شکوه و شوکت جشنواره مریوان در اذهان عمومی و نقش کلیدی در فرهنگ سازی و خدمت به فرهنگ و هنر می تواند داشته باشد.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان افزود: هنرمندان بخش نیشتمان، بدون حمایت مالی از طرف جشنواره، خود هزینه‌های مختلف اقامت و پذیرایی را بر عهده گرفته‌اند تا میعادی دوباره را با ولی نعمت‌های اصلی هنر (مردم، مخاطبان و دوستداران تئاتر) به تجربه بنشینند.

بادپروا بیان کرد: تجربه بخش نیشتمان، نشان داد که بخش‌های دیگری نیز می‌تواند به این افق بنگرند و به جای رقابت‌های گذرا، صرفاً با مردم و داوران اصلی هنر روبه‌رو شوند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از ۲۱ مهر آغاز شد و تا ۲۵ این ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha