همدان- ایرنا- معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی در محدوده بازآفرینی همدان، از سال ۱۴۰۰ و زمان تصویب پیوستن همه شهرهای استان به طرح بازآفرینی شهری، پروانه ساخت گرفته است.

محمدرضا باباخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال ۱۴۰۰، همه ۳۲ شهر استان همدان مشمول طرح بازآفرینی شهری شد و محدوده این طرح از چهار هزار و ۳۸۵ هکتار به پنج هزار و ۵۱۷ هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه شهرهای همدان، ملایر و نهاوند به ترتیب بیشترین محدوده بازآفرینی استان را دارد، افزود: واحدهای مسکونی در محدوده طرح بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ هزار و ۳۵۵ واحد، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲ هزار و ۱۷۷ واحد و در سال ۱۴۰۲ تعداد سه هزار و ۲۵۹ واحد مسکونی مجوز ساخت دریافت کردند.

باباخانی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز درخواست ساخت واحدهای مسکونی در محدوده بازآفرینی شهرهای استان افزایش یافته است و آمار نشان می‌دهد مردم استقبال خوبی از این طرح کرده اند.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری به معنای بازسازی و توسعه‌ دوباره‌ بخش‌های شهری است که در آن فضاها، ساختمان‌ها، خدمات عمومی و زیرساخت‌ها بهبود می‌یابد.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: بر اساس بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه همه ۲۴ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی شهری موظفند که ۳۰ درصد از اعتبارات خود را در محلات هدف بازآفرینی شهری هزینه کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری پنج زیر گونه دارد که شامل محدوده ناکارآمد میانی ناهمگون، بافت فرسوده، بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیر رسمی و روستاهای الحاق شده به شهر می‌شود.

باباخانی افزود: باتوجه‌ به این ارکان، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری به شکل جامع و هماهنگ می‌تواند به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.

وی بیان کرد: دولت به منظور نوسازی بافت فرسوده، تسهیلات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری در نظر گرفته است و ساکنان این محدوده می‌توانند با بهره‌مندی از این تسهیلات واحدهای مسکونی خود را بازآفرینی کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار، استان همدان نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار محدوده باز آفرینی شهری مصوب شده دارد که شامل پنج زیرگونه می‌شود.