تهران - ایرنا - خبرگزاری «بلومبرگ» گزارش داد که رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی به دلیل خسارات سنگین متحمل شده ناشی از جنگ علیه نوار غزه و لبنان کاهش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا اشاره کرد که برآوردهای انجام شده از رشد سه ماهه دوم اقتصاد رژیم صهیونیستی نشان می دهد که نتایج خسارات جنگ علیه مردم غزه و لبنان فراتر از انتظارات است و با گذشت یکسال از این جنگ، رشد اقتصادی رژیم اسرائیل در سه ماهه دوم کاهش یافته است.

براساس گزارش بلومبرگ، سومین و آخرین ارزیابی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی که دیروز (سه‌شنبه) منتشر شد، نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی این رژیم در سه ماه منتهی به ژوئن گذشته با در نظر گرفتن تعدیل‌های فصلی تنها ۰.۳ درصد رشد سالانه داشته است.

پیشتر ارزیابی های قبلی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی که در ماه های آگوست و سپتامبر گذشته منتشر شد، نرخ تولید ناخالص داخلی این رژیم، به ترتیب رشد بیش از ۱.۲ درصد و ۰.۷ درصد را نشان می داد.

گزارش بلومبرگ اشاره کرد که این کاهش به شکل اساسی به دلیل تغییر در هزینه های رژیم صهیونیستی است که اکنون ۵.۳ درصد در سه ماهه دوم نسبت به پیش بینی قبلی که ۸.۲ درصد بود، افزایش یافته است.

پیشتر روزنامه اقتصادی «گلوبز» رژیم صهیونیستی در ماه آگوست گذشته نظرسنجی انجام شده توسط اقتصاددان ارشد وزارت دارایی این رژیم را به دست آورد که در آن مشخص شد سرمایه گذاران بزرگ در حال ترک بازار املاک و مستغلات در سرزمین های اشغالی فلسطین هستند. بر اساس این نظر سنجی تعداد زیادی از مشتریان آپارتمان ها در سرزمین های اشغالی فلسطین از بازار املاک و مستغلات رژیم صهیونیستی خارج شده اند.

همچنین وزارت دارایی رژیم اسرائیل نیز چند روز پیش در گزارشی با اشاره به هزینه های بالای جنگ با حماس در غزه و حزب الله لبنان اعلام کرد که این رژیم در سپتامبر گذشته ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون شیکل معادل ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار کسری بودجه داشته است.

پیشتر نیز خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به اینکه حق بیمه ریسک در سرزمین های اشغالی فلسطین بالاترین سطح آن در ۱۲ سال گذشته است، گزارش داده بود که ارزش شیکل (واحد پول رژیم اسرائیل) از پایان آگوست ۲۰۲۴ در برابر دلار حدود ۳.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین «استاندارد اند پورز»، بزرگ‌ترین شرکت رتبه‌بندی اعتباری جهان، چند روز پیش از کاهش فوری رتبه اعتباری رژیم اسرائیل خبر داد و چند روز پس از کاهش ۲ برابری رتبه‌بندی اعتباری توسط شرکت «مودیز»، یک برآورد منفی به آن اضافه کرد.

مودیز، شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل بازار اوراق قرضه، مبادله اوراق بهادار، مدیریت بحران و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

به گزارش ایرنا، عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه شهرک‌های صهیونیست نشین و پس از آن جنگ اسرائیل علیه نوار غزه پیامدهای اقتصادی سنگینی را برای این رژیم به همراه داشته است که بر اساس ارزیابی‌های ناظران و تحلیلگران اقتصادی با تبعات ناشی از جنگ‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی متفاوت بوده و حتی بسیار سهمگین تر از تبعات شیوع پاندمی کرونا است.

اظهارات مسئولان امور اقتصادی و مالی رژیم صهیونیستی، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مختلف جهان و نارضایتی‌های سراسری در فلسطین اشغالی خود، گویای این حقیقت است.