شیراز - ایرنا – فیلم مستند "کتایون" با موضوع خشکی دریاچه بختگان، منتخب چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران شد و قرار است در بخش مسابقه این جشنواره اکران شود.

سازنده این مستند،چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این مستند به مهاجرت ساکنان پیرامون دریاچه بختگان به حاشیه شهر شیراز پرداخته است.

محمد ناصری‌راد اظهار کرد: طی چند سال گذشته به دلیل برخی بی تدبیری‌ها، تالاب‌های استان فارس یکی پس از دیگری از بین رفته و از پریشان، کافتر، طشک و بختگان جز شوره زار چیزی باقی نمانده است؛ ما در این مستند با نگاهی آسیب شناسانه به مسئلهٔ مهاجرت اجباری ساکنانِ سکونت‌گاه های دیرینه در جوار دریاچه بختگان پرداخته‌ایم.

او با قدردانی از کتایون بذرافکن که بخشی از زندگی او در مستند کتایون به تصویر کشیده شده، گفت: این مستند به چگونگی تامین معاش مهاجران این مناطق و آمدن به حاشیه کلانشهر شیراز و مشکلات و آسیب‌های آن پرداخته است.

وی افزود: مستند کتایون که به تهیه‌کنندگی رضا دانش پژوه در دفتر شیراز انجمن سینمای جوانان ایران ساخته شده، شنبه ۲۸ مهرماه ساعت ۲۰:۳۰ و دوشنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۱۵:۳۰ در پردیس سینمایی ملت (چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران) به نمایش در می‌آید.

ناصری‌راد عنوان کرد: محمد درویش، مشاور زیست محیطی مستند کتایون بود و پارسا ارقمی نیز آن را به انگلیسی ترجمه کرده است.

دست اندرکاران این مستند: محمد ناصری‌راد تصویربردار، طراح صحنه و تدوین، مسیحا رحیمی تصویربردار، اسماعیل پرویزی جانشین تهیه کننده و صدابردار، حدیث سالاروند دستیار تهیه کننده، علیرضا شهسواری‌فرد دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، فرناز فتحی زاده عکاس، سعیده غِلباش طراح لباس، مهرداد صدرنفیسی مدیر و سهراب اشرف جانشین تولید، سعید خادم‌بیت تدارکات،اصغر بُرقه روابط عمومی و پروانه دُرّی مشاور رسانه ای و عبدالمجید غیبی طراح پوستر مستند کتایون هستند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دریاچه بَختِگان واقع در حدود ۱۳۰ کیلومتری شرق شیراز ، دومین دریاچه بزرگ ایران بعد از دریاچه ارومیه و بزرگ‌ترین دریاچه مرکزی ایران بود و به طول ۱۲۰ کیلومتر در شهرستان‌های نی ریز، استهبان، بختگان و خرامه و ارسنجان در استان فارس است.این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی بود که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

ساختن سد درودزن در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی سبب کاهش ورودی آب رودخانه کر به دریاچه بختگان شد.سپس با احداث سد سیوند بر روی رودخانه سیوند و در منطقه‌ای بنام تنگه بلاغی، سیلاب‌های رودخانه سیوند هم به رودخانه کُر نرسید همچنین ساخت سدی دیگر بنام ملاصدرا و در منطقه‌ای بنام تنگ براق و در بالادست سد درودزن سبب شد آبی به دریاچه نرسد. به نظر کارشناسان، وجود سه سد درودزن، سیوند و ملاصدرا در بالادست دریاچه بختگان بر روی رودخانه‌های کُر و سیوند که منبع اصلی تأمین آب این دریاچه است، موجب خشک شدن این حوضه آبی شده‌است.

با خشک شدن دریاچهٔ بختگان، پرندگان مهاجر و کوچ‌کننده هم دیگر به سوی بختگان نیامده، در نتیجه اکوسیستم بهم خورده و کویر، به‌عنوان مهمان ناخوانده، به معنای حقیقی آن واقعیت تلخ منطقه شد؛ که البته برخی از آنان دریاچهٔ پشت سد سیوند را برای زندگی برگزیده‌اند.

محمد ناصری راد پیشتر هم مستند سینمایی "آبفروش" را با موضوع عوارض خشک شدن دریاچه بختگان ساخته بود.