تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری قزاقستان از ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز ابراز تاسف کرد و اصلاحات اساسی را در ساختار این نهاد بین‌المللی خواستار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کازینفروم، بریک والی سخنگوی ریاست جمهوری قزاقستان اظهار داشت که قاسم‌ژومارت توقایف رئیس‌جمهوری این کشور با ابراز تاسف نسبت به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در اتخاذ تصمیمات مهم، اصلاحات اساسی در این نهاد را با توجه به منافع کشورهای متوسط و مشورت‌های گسترده با اعضای سازمان ملل متحد خواستار شد.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد یک سازمان جهانی و بی‌بدیل و بستر اصلی برای بحث و حل مسائل مهم بین‌المللی است، افزود: اگرچه سازمان ملل متحد نواقصی دارد، اما همچنان بهترین نهاد برای ایجاد نظمی عادلانه در سطح جهانی است و نیاز به حمایت جامعه بین‌المللی دارد.

بریک والی همچنین بر حمایت قزاقستان از تلاش‌ در جهت سازوکار بریکس برای ایجاد نظم جهانی عادلانه و آزاد از هژمونی قدرت‌های بزرگ تاکید کرد و گفت: آستانه با علاقه روند تحول این سازمان را دنبال می‌کند، اما در حال حاضر عضویت در آن را در اولویت قرار نداده است.

وی ادامه داد که رئیس جمهوری قزاقستان به‌عنوان مهمان ویژه این نشست قرار است در نشست توسعه‌یافته گروه بریکس که در قالب «اوتریچ» برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی کند.

اوتریچ (Outreach) در زمینه‌های مختلف به معنای گسترش دامنه ارتباطات و تعاملات با گروه‌های مختلف است. در سیاست بین‌الملل و رویدادهای دیپلماتیک، اوتریچ به مجموعه فعالیت‌هایی اشاره دارد که در جهت برقراری ارتباط و تعامل با کشورهای غیرعضو در یک سازمان یا نهاد بین‌المللی انجام می‌شود. هدف از این تعاملات، گسترش نفوذ و تبادل اطلاعات و همکاری با کشورهای دیگر است.

در نشست‌هایی مانند اجلاس بریکس، اوتریچ معمولا به معنای دعوت از کشورهای غیرعضو برای شرکت در بخش‌های خاصی از اجلاس و گفت‌وگوهای مرتبط است. در این قالب، کشورهای غیرعضو مانند قزاقستان به‌عنوان مهمان دعوت می‌شوند تا در بحث‌های گسترش‌یافته (expanded sessions) شرکت کرده و نظرات و دیدگاه‌های خود را در موضوعات مختلف بین‌المللی مطرح کنند.

بریکس که در ابتدا از کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شده بود، در سال ۲۰۰۹ به عنوان بستری برای همکاری اقتصادهای نوظهور تاسیس شد و آفریقای جنوبی یک سال بعد به این سازمان پیوست.

این بلوک هم‌اکنون ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی را نیز در خود جای داده است و یک‌چهارم اقتصاد، یک‌پنجم تجارت و حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.