قشم - ایرنا - مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم از فعالیت ۶ هزار و ۸۰۸ نیروی کار در ۲۳۴ واحد صنعتی این منطقه در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مرتضی صابری روز چهارشنبه اظهار کرد: آمار افراد شاغل در واحدهای صنعتی قشم در بازه زمانی ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رقم اشتغال ۶ هزار و ۵۶۵ نفر، با رشد چهار درصدی همراه بوده است.

به گفته وی، تعداد واحدهای صنعتی فعال قشم از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ۲۳۴ واحد است که در مقایسه با رقم ۲۲۲ واحد در ۶ ماهه نخست سال گذشته، پنج درصد رشد داشته است.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: ارزش تولیدات واحدهای صنعتی قشم در ۶ ماهه نخست امسال با ۷۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در مقایسه با ۵۹ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ درصد رشد داشته است.

صابری ارزش سرمایه‌گذاری اسمی طرح‌های تایید شده در این منطقه آزاد در ۶ ماهه اول امسال را ۷۲ هزار و ۹۰۴ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۱۹ درصد رشد همراه بوده است.

رشد ۷۱ درصدی پروژه‌های در حال احداث شهرک‌های صنعتی جزیره

وی تعداد طرح های در حال احداث در این منطقه آزاد را در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۷ واحد عنوان کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال این تعداد واحدها با ۷۱ درصد رشد به ۲۹ واحد در حال احداث رسیده است.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۳ فقره پروانه و پایان کار ساختمانی در این منطقه آزاد صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۶۵ درصد رشد صدور پروانه در این زمینه هستیم.

صابری توضیح داد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ۹۱ طرح‌ توجیهی در این منطقه آزاد تایید شد که در مقایسه با ۷۳ فقره طرح در مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی اعلام کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۴۱ هزار تُن مواد معدنی از معادن این منطقه برداشت شده که این میزان نسبت به برداشت از این معادن در مدت مشابه سال گذشته که ۲۶۸ هزار تُن ثبت و گزارش شده ۶۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌ رسانی به کشتی‌ های عبوری از آبراهه بین‌ المللی و پارک‌ های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌ المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

این جزیره از توانمندی های زیادی برای توسعه صنایع و رشد اقتصادی برخوردار است و یکی از نقاط جذاب مورد علاقه سرمایه گذاران به حساب می آید.