تهران- ایرنا- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تاسیس «پایگاه میراث جهانی ناملموس» و انتصاب سرپرست این پایگاه‌ و همچنین سرپرست میراث جهانی «کاروانسرای ایرانی» خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در آستانه روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس (۱۷ اکتبر - ۲۶ مهرماه)، پایگاه میراث جهانی ناملموس تاسیس و سیما حدادی به عنوان سرپرست این پایگاه جهانی منصوب شده است.

بنا به این گزارش مصطفی پورعلی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در احکامی جداگانه، سیما حدادی را به سرپرستی پایگاه میراث جهانی ناملموس و عبدالمهدی همت‌پور را به سرپرستی میراث جهانی کاروانسرای ایرانی منصوب شدند.

در این احکام جداگانه آمده است: امید است با توجه به حساسیت این جایگاه و ظرفیت‌های موجود، با برنامه‌ریزی منسجم ضمن هماهنگی با اداره‌کل پایگاه‌ها و تعامل با مدیران ستادی و استانی، نسبت به انجام امور محوله اقدام کنید.

میراث فرهنگی ناملموس به رسوم، نمایش‌ها، اصطلاحات، دانش، مهارت‌ها و نیز وسائل، اشیا، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی مرتبط با آن‌ها اطلاق می‌شود که اجتماعات، گروه‌ها و در برخی از موارد افراد آنها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند. این میراث فرهنگی ناملموس که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، همواره توسط اجتماعات و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ‌ آنها مجدداً خلق می‌شوند و حس هویت و استمرار را برای ایشان به ارمغان می‌آورد.

ایران با ثبت ۲۴ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی یونسکو در رتبه پنجم جهان قرار دارد. همچنین با ثبت ۲۷ اثر میراث ملموس جهانی در میان ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد که یکی از این آثار «کاروانسرای ایرانی» است که شهریورماه سال ۱۴۰۲ به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد.