۶ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۳
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85242106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هگمتانه و ماسوله در مسیر ثبت جهانی هستند

۶ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۳
کد خبر: 85242106
هگمتانه و ماسوله در مسیر ثبت جهانی هستند

قزوین - ایرنا - مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده هگمتانه و ماسوله از بین ۱۰ پرونده دارای اولویت در مسیر ثبت جهانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا سامه شامگاه پنجشنبه در مراسم ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه در سرای بهشتیان در جمع خبرنگاران افزود: پرونده بعدی ما پس از ثبت کاروانسراهای ایران، هگمتانه است که ارزیابی میدانی آن انجام شده و با پرونده ماسوله برای سال آینده در شورای سیاستگذاری ثبت آثار جهانی وزارت میراث فرهنگی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: فضای ثبت جهانی در وزارت میراث فرهنگی معطوف به یک نقطه و سرزمین نیست و وجود یک شرایط رقابتی سبب شده تا پیشنهاد همه استان‌ها در این زمینه بررسی شود.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: پیش از این ۵۳ پایگاه نقطه‌ای در کشور ثبت جهانی شده بود که اکنون با بررسی پرونده کاروانسراهای ایرانی به تعداد ۵۴ کاروانسرا، به عدد ۱۰۷ پایگاه ثبت جهانی رسیده‌ایم و به نوعی یک افتخار ملی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۵۴ نقطه مدیریت استانی و ملی خواهیم داشت تاکید کرد: همچنین بعد از یک سال گزارش ادواری را از طریق دولت به یونسکو ارایه می‌دهیم تا زیرساخت‌های اولیه برای برنامه ریزی رونق گردشگری فراهم شود.

سامه گفت: وظیفه همه مسوولان این است که نسبت به حفاظت این آثار بی تفاوت نباشند و برای رونق آن تلاش کنند.

مراسم ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسطنه قزوین شامگاه پنجشنبه با حضور مسوولان استانی در سرای بهشتیان این مجموعه برگزار شد.

در نشست ماه گذشته (۲۶ شهریور یا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳) چهل‌ و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده کاروانسراهای ایران (مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی) بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha