تهران- ایرنا- آثار برجسته «دیپلماسی نخبگانی» در سومین نشست کمیته تخصصی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد با هدف بررسی نامزدهای اعطای جایزه برگزار شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، ۵ نامزد برجسته حوزه دیپلماسی نخبگانی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد در سومین نشست کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی، آثار خود را در این نشست ارائه‌ دادند و آثار نقد شد.

سعید سیدآقا بنی‌هاشمی، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید بهمن‌پور، رئیس سابق کالج اسلامی لندن و محمدصادق امامیان، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف, اعضای تیم داوری سومین نشست کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی را تشکیل دادند.

بنی‌هاشمی گفت: نامزدهای حوزه دیپلماسی نخبگانی کارهای بزرگی کرده اند؛ به نحوی که آثار و اقدامات آنها از برخی از اقدامات نهادها و سازمان‌ها ارزشمندتر است. انتخاب فرد برگزیده باید براساس معیارهای متعددی انجام شو و معیارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی در کنار معیارهای نوآوری باید در کانون توجه قرارگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید بهمن‌پور در سومین نشست کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی گفت: معتقدم قضاوت درخصوص برگزیده حوزه دیپلماسی نخبگانی برمبنای شاخص‌های داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد سخت است.

رئیس سابق کالج اسلامی لندن افزود: برخی نامزدهای اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد به واسطه آثار خود توانسته‌اند جوایز متعددی را از آن خود کنند. به نظر می‌رسد، ارزش ریالی جوایزی که دریافت کرده‌اند از میزان جوایزه روستاآزاد بیشتر باشد. من بر این باور هستم، جایزه باید در اختیار کسانی قرارگیرد که از مبلغ جایزه بتوانند برای ارتقا کار خود استفاده‌کنند.

محمدصادق امامیان نیز در این نشست گفت: هنگامی که فرد برگزیده حوزه دیپلماسی نخبگانی را انتخاب می‌کنیم، باید به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز توجه‌کنیم.

وی درباره نامزدهای حوزه دیپلماسی نخبگانی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد گفت: بررسی وضعیت نامزدهای حوزه دیپلماسی نخبگانی بیانگر این است که برخی توانسته‌اند فرهنگسازی کنند و در این عرصه موفق شوند. برخی نیز توانسته‌اند به کار بزرگی دست‌زنند اما اقدام و عمل آنها با شرایط زمانه هماهنگی ندارد و به‌روز نیست. برخی نیز به کار ارزشمندی دست‌زده‌اند یا اثر ارزشمندی را خلق‌کرده‌اند اما اثر و اقدام آنها در عرصه جهانی چندان نمود ندارد.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف گفت: شاید این جایزه از نظر مادی برای برخی نامزدها چندان آورده‌ای نداشته باشد اما «اثرگذاری جایزه» از اهمیت فراوانی برخوردار است. جایزه روستاآزاد، جایزه‌ای نمادین است و به دنبال نمادسازی هستیم.

به گزارش ایرنا، مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی درگذشت. حالا معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند.

این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است و نخستین دوره آن در چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» مهر سال جاری اعطا می‌شود.