۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85591454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فهرست نهایی برگزیدگان «فرهنگ حکمرانی» جایزه روستاآزاد تصویب شد

تهران- ایرنا- فهرست نهایی برگزیدگان جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد در آخرین جلسه کمیته تخصصی «فرهنگ حکمرانی» تصویب شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در آخرین جلسه کمیته تخصصی «فرهنگ حکمرانی» بر ضرورت حفظ شان جایزه روستاآزاد تاکید کرد وگفت: فرد یا مجموعه برگزیده باید به معنای واقعی فناور باشد نه اینکه از فناوری برای توسعه کار خود استفاده کرده باشد.

مسعود حسنلو به کارکرد «حکمرانی» از دیگر مولفه‌های اعطا این جایزه اشاره کرد و افزود: به هنگام اعطای جایزه باید به شخصیت مرحوم روستاآزاد توجه کرد و افرادی برای اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد انتخاب شوند که منطبق با معیارهای لازم باشند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری به ضرورت چگونگی اقناع مردم برای معرفی برگزیدگان حوزه فرهنگ حکمرانی اشاره کرد و گفت: باید دلایل انتخاب برگزیده یا برگزیدگان جایزه روستاآزاد را برای مردم تبیین کنیم؛ نه تنها تبیین دلایل انتخاب برگزیدگان اهمیت دارد بلکه باید بدانیم که چگونه مردم را برای انتخاب فرد یا مجموعه برگزیده اقناع کنیم.

سید محمدحسین سجادی نیری گفت: هنگامی که فرد یا مجموعه برگزیده را انتخاب می‌کنیم چه ارتباطی با فناوری و حکمرانی دارد و به هنگام اعطای جایزه باید به شاخصه‌هایی مانند شفافیت و خدمت‌رسانی توجه‌ ویژه کرد.

محمد توکلی معاون برنامه‌ریزی و امور راهبردی حوزه هنری درباره وضعیت نامزدهای اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد گفت: این احتمال وجود دارد که برخی افراد مجموعه‌ها یک کار نوآورانه ارائه داده باشند اما عمل و اقدام آنها در حوزه حکمرانی قرار نمی‌گیرد.گاهی دو فرد یا مجموعه می‌تواند به عنوان برگزیده برای هرکدام از محورهای چهارگانه جایزه انتخاب شوند که در چنین شرایطی، انتخاب هر دو فرد یا مجموعه و تقسیم جوایز می‌تواند به عنوان یک راهکار برای انتخاب برگزیدگان و اعطای جایزه باشد.

سیدمحمدصادق امامیان، عضو شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد توجه به محورهای «فناوری» و «حکمرانی» جایزه را یک امر ضروری عنوان کرد و افزود: تقسیم جوایز برای انتخاب برگزیدگان می‌تواند راهکار مناسبی باشد که با تقسیم جایزه موافق هستم. گاهی اوقات یک مجموعه یا فرد در حوزه حکمرانی اثرگذار است اما توانایی ارائه عملکرد و اقدامات خود را در جلسه داوری ندارد و اجرای ضعیفی دارد.

آیین اعطای اولین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ هم‌زمان با دومین سالروز درگذشت مرحوم دکتر رضا روستا آزاد، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌شود.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم با مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف جایزه‌ای به نام روستا آزاد را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده است. این رویداد، جایزه‌ای برای ارتقای کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است.

اهداف این جایزه شامل زمینه‌سازی و مشارکت در ارتقای کیفیت حکمرانی از طریق ریل‌گذاری و جهت‌دهی به فعالیت‌های دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات فرهنگی و رسانه‌ای، فعالان بین‌المللی، مراکز سیاست‌پژوهی و اندیشکده‌های کشور، تشویق و برجسته‌سازی آثار و فعالیت‌های فناورانه، نوآورانه، فرهنگی‌ و رسانه‌ای و دیپلماتیک مرتبط با حکمرانی و همچنین تجلیل و مرجعیت‌سازی از افراد و موسسات فعال در فناوری‌های حکمرانی، نوآوری‌های سیاستی، فرهنگ‌سازی حکمرانی، و دیپلماسی نخبگانی است.

جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده است. ۴۰ سکه بهار آزادی، ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و بنیاد ملی علم، تندیس و سپاس‌نامه به برگزیدگان جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد اعطا می‌شود.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی درگذشت. معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند.

این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است و نخستین دوره آن در چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» اعطا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha