یاسوج- ایرنا- طبق قانون وزارت آموزش‌و پرورش باید مدارس بیش از ۳۰ سال سن یا مدارسی که شرایط امنیتی ندارند تخلیه شوند و در همین راستا فضاهایی با وضعیت بحرانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برای ایمنی دانش آموزان و خانواده ها تصمیم گرفته آموزش‌ و پرورش استان به طور موقت مکان ها و فضای جایگزین در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

به گزارش ایرنا، هر چند در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی اقدامات بیشماری در زمینه ساخت،تعمیر و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است اما با توجه به عمق تاریخی مشکلات و محرومیت های مضاعف مضل های زیادی هنوز در خصوص مدارس و آموزش وجود دارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از دادستان عمومی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ، ۲۸۷ مدرسه ناایمن و تخریبی در قالب یک هزار و ۲۱۳ کلاس درس در سطح استان برای مدارس غیرانتفاعی اجاره داده شده که ممکن است هر اتفاقی در آن بیفتد، حداقل کار این است اگر این مدرسه قابل استفاده نیست نباید آن را اجاره داد.

خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی هر روز بیم جان فرزندان شان را در این مدارس فرسوده و خطرناک داررند زیرا هر لحظه خطر ریزش این مدارس وجود دارد.

برای نمونه یکی از مدارس تخریبی شهر یاسوج با نام قائم آل محمد با ۵۰۰ نفر دانش آموز بازگشایی شده در حالی که این بنا ممکن است با یک زلزله دو ریشتری، به طور کامل تخریب شود و موجبات کشته شدن ۵۰۰ نفر دانش آموز را فراهم کند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های بحران خیز است که با توجه به تعدد زلزله در مناطق مختلف استان باید مشکل مدارس ناایمن برطرف شود.

از سوی دیگر وجود دانش آموزانی که هنوز در این استان محروم ترک تحصیل می کنند که به واسطه نبود مدرسه و یا اجبار برای تحصیل در مدارس سنگی مجبور می شوند مدرسه را رها کنند، زنگ هشداری برای مسئولان است.

مدارسی با وضعیت بحرانی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه مدارس فرسوده و تخریبی شناسایی شده‌اند، طبق قانون اداره کل آموزش‌وپرورش باید مدارس بیش از ۳۰ سال سن یا مدارسی که شرایط امنیتی ندارند تخلیه شوند.

سید رضا حسینی نیک افزود: در نقاط بحرانی یاسوج از جمله مدرسه کوثر، بنت الهدی، عفاف روستای گوشه، مهدیه اکبرآباد، مدارس بحرانی که در مادوان، بلهزار، بنسنجان هستند، اعلام آمادگی کرده‌ایم که مجتمع‌هایی تعریف و بجای مدرسه تخریبی شروع به کار شوند، به دلیل اینکه آموزش‌ و پرورش با مشکل زمین مواجه است.

وی ادامه داد: بنا شده که مدرسه حذف نشود و آموزش‌ و پرورش به طور موقت جایی را اجاره کند، تا مدرسه جدید ساخته شود.

حسینی نیک بیان کرد: مدرسه قائم آل محمد شرف‌آباد یاسوج تا یک سال قابلیت پذیرش دارد.

تحصیل ۴۰۰ دانش آموز عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مدارس غیر استاندارد

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون بیش از ۴۰۰ دانش آموز عشایری استان در مدارس فرسوده و با قدمت بالا (غیر استاندارد ) مشغول به تحصیل هستند.

علی رحیمی افزود: ۲۱۶ مدرسه عشایری در ۱۵۰ منطقه عشایری استان هم اکنون دایر است. بیش از ۱۷۰ دانش آموز در سال تحصیلی جدید بدلیل کوچنده بودن عشایر در مدارس چادری روانه کلاس درس شدند.

وی تصریح کرد: مدارس برخی از مناطق زیلایی و حوزه جلیل این استان غیر استاندارد بوده و که نیازمند بازسازی است .

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۶ مدرسه پرجمعیت مناطق عشایری استان در قالب ۳۶ کلاس درس سنگی و دارای بافت قدیمی هستند که نیازمند حمایت مسئولان ونیکوکاران برای تخریب و بازسازی است.

رحیمی ادامه داد: در این مدارس بیش از ۴۰۰ دانش آموز هم اکنون در مقاطع متوسطه و ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۴۶ درصد مدارس عشایری استان معادل ۱۰۰ مدرسه در سال تحصیلی۱۴۰۴-۱۴۰۳ در کانکس و چادر دایر شده و بقیه دارای ساختمان آموزشی هستند.

رحیمی ابراز کرد: از ۱۰۰ مدرسه عشایری استان که فاقد ساختمان هستند ۶۰ مدرسه در چادر و ۴۰ مدرسه در کانکس دایر شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۱۶۰ دانش آموز در سال تحصیلی جدید بدلیل کوچنده بودن عشایر در مدارس چادری روانه کلاس درس شدند.

بیش از ۲۱۰ دانش آموز در مدارس کانکسی این استان هم اکنون به علم آموزی مشغول شدند. این دانش آموزان به‌صورت ثابت، نیمه ثابت و سیار زیر پوشش آموزش‌های تحصیلی در مقطع ابتدایی این اداره کل قرار گرفته اند.بیش از ۵۳۰ نفر کادر آموزشی و اداری کار آموزش سه هزارو ۴۰۰ دانش آموز عشایری را در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ برعهده دارند.از جمعیت استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد، ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

ورود دادستانی به موضوع مدارس ناایمن و خطرآفرین

۲۸۷ مدرسه ناایمن و تخریب در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که به دلیل کمبود فضای فیزیکی آموزش و پرورش مجبور به استفاده از همین فضاها است اما دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع ورود کرده است و در روزهای اخیر برای یکی از این مدارس پرونده تخلف تشکیل شده است.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سری به برخی مدارس شهر یاسوج زده است و حتی برای یکی از مدارس ناایمن شهر هم پرونده تخلف تشکیل داده است البته این مدرسه مشتی نمونه خروار از مدارس تخریبی است.

سید وحید موسویان دادستان مرکز استان به همراه مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل نوسازی مدارس استان از مدرسه ای با بافت فرسوده بازدید کردند و قرار است به مابقی مدارس این شهر هم سرکشی صورت گیرد.

موسویان اظهار کرد: حفظ جان دانش آموزان اولویت ما در احیای حقوق عامه است، برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل و برخورد جدی خواهد شد.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پرونده ای برای مدرسه ای که از آن بازدید شد، تشکیل شده و با ارجاع به کارشناسان رسمی دادگستری در صورت گزارش تخلف اتخاذ تصمیم قانونی خواهد شد.

وی تاکید کرد:در پی گزارشی از مراجع رسمی ۲۸۷ مورد ساختمان مدارس فرسوده در استان وجود دارد که به همراه دادستان شهرستان ها در دستور کار قرار گرفته که بقیه مدارس هم مورد بررسی قرار بگیرند.

جمع آوری ۹۳ مدرسه کانکسی در استان

مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه هزار و ۱۸ مدرسه فعال در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که جهت تعمیر یا تعویض سرویس بهداشتی وسایل و تجهیزات در انبار وجود دارد، مدارسی که مشکل دارند اعلام کنند تا تجهیزات در اختیارشان قرار بگیرد، و برای برخی از مدارس مختلط روستایی نیز پیشنهاد داده‌ایم که سرویس بهداشتی تفکیک شده احداث شود.

حسینی نیک افزود: ۹۳ مدرسه کانکسی و ۱۴۳ کلاس درس جمع‌آوری شده و ۸۰۰ میلیارد ریال به‌منظور ساخت مدارس بجای کانکس هزینه شده است.

وی تاکید کرد: تنها استانی هستیم که ادعا داریم مدارس کانکسی با ظرفیت بیش از ۱۰ دانش‌آموز نداریم. در روستاهای کم‌برخوردار جلاله زیلایی پرچم نوسازی مدارس بالا است و مدارس در این منطقه ساخته شده، حتی موتورخانه و شوفاژ در این مدارس کار شده است.

وی گفت: از مهرماه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال جذب اعتبار با تعداد ۲۵۲ پروژه آموزشی، فرهنگی، ورزشی داشتیم و جزو دستگاه‌هایی هستیم که بیشترین میزان جذب اعتبار را دارند.

آمار ۴۸۵ مدرسه سنگی را به ۲۸۷ مدرسه رساندیم

حسینی نیک بیان کرد: در پروژه مهر ۱۴۰۳ جلوتر از اهداف و برنامه‌ها حرکت کردیم و برای مهر ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم ۱۰۰ مدرسه جدید به کمک خیرین شروع کنیم و در جمع‌آوری مدارس سنگی در سطح کشور پیشتاز باشیم.

مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو سال پیش آمار ۴۸۵ مدرسه سنگی را به ۲۸۷ مدرسه رساندیم، ‌امید است که ۱۰۰ مدرسه سنگی جمع شود و آمار بالای مدارس سنگی را کاهش دهیم.

وی افزود: استاندار استان قول پیگیری‌های استانی و ملی را دادند و قرار است اعتباراتی برای جمع‌آوری مدارس سنگی تزریق شود.

حسینی نیک تصریح کرد: ۴۰ مدرسه سهم خیر بالای ۷۰ درصد شروع شده و تعدادی کلنگ‌زنی شده‌اند و تعدادی بدون کلنگ‌زنی تحویل آموزش‌ و پرورش می‌دهیم که تا پایان سال ۱۴۰۳ تحویل و به بهره‌برداری برسند.

گفت: از مهرماه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال جذب اعتبار با تعداد ۲۵۲ پروژه آموزشی، فرهنگی، ورزشی داشتیم و جزو دستگاه‌هایی هستیم که بیشترین میزان جذب اعتبار را دارند.

حسینی نیک اظهار کرد: پروژه مهر را با همکاری آموزش‌ و پرورش به‌خوبی پشت سر گذاشتیم، کمبود فضای آموزشی داشتیم اما حداکثر توان خود را گذاشتیم و گرچه ۸۰۰ میلیارد ریال خودمان را بدهکار کردیم و پروژه‌های بالای ۷۰ درصد را به مرحله افتتاح رساندیم.

وی گفت: در حوزه تجهیزات و وسایل کمک‌آموزشی ۴۰۰ میلیارد ریال خرید داشتیم که شامل تجهیزات هنرستانی، دستگاه‌های کامپیوتر و کپی و پرینتر می‌شود و طی یک حرکت سراسری در ۲۷ شهریورماه توانستیم افزون بر ۱۰۰ کامیون و سایپا تقسیم کنیم و مابقی وسایل کمک‌آموزشی هفته آینده به‌صورت هماهنگ بین مناطق تقسیم خواهند شد.

حسینی نیک اظهار کرد: با توجه به اینکه در آغاز فصل سرما هستیم، هر مدرسه‌ای که مشکل گرمایشی دارد، اعلام کنند تا مشکلشان حل شود، مدارس غیرانتفاعی باید تجهیزات گرمایشی آماده کنند و مدارس دولتی از طرف سازمان نوسازی تجهیز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ هزار متر مربع ایزوگام و ۱۰ هزار متر مربع آسفالت پیش‌بینی کرده‌ایم، ۶ زمین چمن مصنوعی تا پایان آبان ماه و به مناسبت هفته تربیت بدنی به فضای ورزشی استان اضافه می‌کنیم.


ابلاغ چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای پروژه‌های مهم سایر ادارات مثل راه و شهرسازی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌ها، سپاه، شهرداری‌ها چهار هزار میلیارد ریال ابلاغ اعتبار شده‌ایم و می‌طلبد استاندار استان و رئیس سازمان برنامه‌ریزی کمک کنند تا برآورد پروژه‌ها و بدون معارض بودنشان اعلام شود و بتوانیم کار را شروع کنیم.

وی تاکید کرد: ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از اعتبار مصوبات دور دوم سفر ابلاغ شده برای اینکه پروژه‌های تأثیرگذاری تعریف کنیم که شامل ۲۰ مجتمع ۱۲ کلاسه هستند و فضای آموزشی استان را به سمت وضعیت نرمالی ببریم.

حسینی نیک تصریح کرد: در دهدشت، گچساران، لنده، مارگون هر کدام ۲ مجتمع پیش‌بینی شده، برای لیکک، دیشموک، چارؤسا، پاتاوه هر کدام یک مجتمع پیش‌بینی شده و باقی مجتمع‌ها به شهرستان بویراحمد اختصاص پیدا می‌کند و این مجتمع‌ها تا مهرماه ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسند.

وی بیان کرد: از اعتبارات پیش‌بینی شده وزارت نفت سهم مشخصی دارد، سازمان نوسازی سهمش مشخص است و سازمان برنامه‌وبودجه نیز باید سهم اعتبار خود را کمک کند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در خصوص پروژه‌های خیر ساز استان، مهرماه ۴۰ پروژه شروع کردیم و الان حدود ۶۰ پروژه مدارس سنگی و پروژه‌های خیر ساز در حال بررسی هستند و طبق قولی که داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۳ هر هفته یک کلنگ‌زنی و یک افتتاحیه خواهیم داشت.

امسال بیش از سه هزار آموزشگاه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز در سطح استان وجود دارد که با همکاری اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس ۵۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی و ورزشی در مدارس استان توزیع شده است.