بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: چهار هزار تن انگور استان از ابتدای مهرماه سالجاری تاکنون به کشورهای عراق، پاکستان و روسیه صادر شده است.

صفدر صفدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که سال گذشته تنها ۶۰۰ تن انگور و ۳۵۰ تن برگ شور از خراسان شمالی به سایر کشورها صادر شد.

وی افزود: پیش بینی می شود صادرات انگور استان در سالجاری به ۶ هزار تن برسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ تن انگور کلاهداری از تاکستان های این استان برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

وی بر انبار داری انگور در استان تاکید کرد و گفت: ۲ هزار تن انگور کلاهداری در سردخانه های استان ذخیره سازی شده است که در شب یلدا و ایام عید نوروز وارد بازار خواهد شد.

صفدری خاطرنشان کرد: اکنون قیمت انگور در تاکستان ها با توجه به کیفیت ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار ریال است که کشاورزان محصولات درجه یک و ۲ خود را برای ارسال به تهران و صادرات اختصاص می دهند.

وی افزود: انگور درجه سه، چهار و پنج نیز توسط پنج ایستگاه خرید از باغ داران با قیمت ۹۰ تا ۱۱۰ هزار ریال جمع آوری و به کارخانجات در راستای فرآوری ارسال می شود که این امر باعث کاهش ضایعات محصول شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: ۶ سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی در استان وجود دارد که ۲ سردخانه برای نگهداری انگور اعلام آمادگی کرده اند و از کشاورزان می خواهیم از این فرصت برای ذخیره سازی محصول خود استفاده کنند.

صفدری خاطرنشان کرد: اگر محصول باغی پس از چیدن وارد سردخانه ها شود کاهش دما باعث ماندگاری بیشتر و کاهش ضایعات محصول باغی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۲۹ محصول باغی در استان خراسان‌شمالی وجود دارد که مهمترین آن انگور است.