تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

همدان- ایرنا- رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بررسی وضعیت بانوان مراجعه کننده به واحدهای ارائه خدمات میانسالان در نیمه نخست امسال نشان می دهد که ۵۵ درصد این قشر فعالیت بدنی نامطلوبی دارند.

دکتر مهتا سنگستانی روز دوشنبه درباره وضعیت سلامت بانوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از قسمت های مراقبت های ادغام یافته، ارزیابی از نظر فعالیت بدنی است در این راستا افراد در معرض خطر برای شروع فعالیت بدنی شناسایی و به پزشک ارجاع می شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین در صورت عدم وجود مشکل، نحوه انجام فعالیت بدنی آموزش و جلسات آموزش گروهی در واحدهای ارائه خدمت، ادارات و مساجد برگزار می شود.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: خدمات ادغام یافته ویژه گروه های سنی از کودکی تا سالمندی، شامل مراقبت هایی که متناسب با هر گروه سنی به صورت دوره ای یعنی سالانه یا هر سه ساله یکبار ارائه می شود.

سنگستانی ادامه داد: همچنین در صورت وجود مشکل یا عامل خطر در فواصل کوتاه تر یعنی (ماهانه، سه ماهه و ۶ ماهه پیگیری و در صورت نیاز به پزشک مرکز یا سطح تخصصی ارجاع می شود.

وی اظهار کرد: آموزش شیوه زندگی سالم، مراقبت ها و آموزش های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان، آموزش فرزندآوری، پیشگیری از سقط برای بانوان از جمله اولویت های حوزه گروه سلامت میانسالان در حوزه معاونت بهداشتی همدان است.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به قرارگیری در هفته سلامت بانوان، آموزش همگانی با موضوع های مرتبط با شعار هفته در همه واحدهای ارائه خدمت از جمله خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت ویژه افراد ۳۰ تا ۵۹ ساله ارائه شده است.

سنگستانی ادامه داد: تهیه پادکست های آموزشی با موضوعات مرتبط با سلامت زنان، شرکت در برنامه های سلامت محور در شبکه استانی صدا و سیما، فراخوان گسترده گروه هدف برای مراجعه و دریافت خدمات میانسالان و برگزاری مسابقه مجازی با محور پیشگیری از پوکی استخوان ویژه عموم مردم از برنامه های هفته سلامت بانوان بود.

وی درباره شمار بانوانی که زیر پوشش معاونت بهداشتی هستند گفت: ۳۷۸ هزار نفر ثبت نام شده در سامانه یکپارچه بهداشت نامنویسی کردند و زیر پوشش قرار گرفتند.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: آموزش شیوه زندگی سالم به ویژه در حوزه تغذیه سالم از جمله برنامه ها است که در همه خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت الگوی تغذیه توسط بهورز و مراقب سلامت افراد بررسی شده، تغذیه صحیح آموزش داده می شود و در صورت وجود مشکل به کارشناس تغذیه یا پزشک مرکز ارجاع می شوند.

سنگستانی درباره خدمات ارائه شده به بانوان در ۶ ماهه سال جاری اظهار کرد: مراجعان مراقبت دوره ای شامل ارزیابی الگوی تغذیه، تن سنجی، ارزیابی فعالیت بدنی، ارزیابی از نظر مصرف دخانیات، مواد و الکل، خطرسنجی بیماری های قلبی عروقی و فشار خون، ارزیابی سلامت روان، غربالگری سرطان های شایع در زنان (پستان، روده بزرگ، دهانه رحم) را دریافت می کنند.

وی بیان کرد: ارزیابی دوره ای سلامت باروری و یائسگی حد انتظار این مراقبت ها به صورت سالانه ۳۰ درصد است و در عرض سه سال ۹۰ درصد گروه هدف ارزیابی می شوند.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برای ارتقای سواد سلامت مادران، آموزش سفیران سلامت خانوار، محتواهای آموزشی از قبیل پمفلت، پادکست، کتابچه آموزشی تهیه شده همچنین کلاس های آموزشی ویژه مادران باردار، قبل از بارداری و دارای کودک زیر ۶ سال برگزار شد.

سنگستانی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از سرطان های شایع بین بانوان سرطان پستان است غربالگری پستان به صورت دوره ای بین زنان ۳۰ تا ۶۹ سال توسط کارشناسان مامایی در همه مراکز خدمات جامع سلامت استان ارائه می شود.

وی ادامه داد: در صورت مثبت شدن نتیجه غربالگری، فرد به پزشک مرکز سپس سطوح تخصصی ارجاع و نحوه خودمراقبتی و خودارزیابی به گروه هدف آموزش داده می شود تا افراد به صورت ماهانه و منظم انجام دهند.