کم تحرکی بلای جان بانوان شده است

همدان- ایرنا- کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: کم تحرکی و ورزش نکردن یکی از آسیب های پیش روی بانوان است که باید برای استقبال زنان از ورزش برنامه ریزی شود.

فاطمه عین آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی بانوان در پاسخ به اینکه آیا در طول روز حرکات ورزشی انجام می دهند، رسیدگی به امور منزل از جمله جارو زدن، شستن لباس ها، پخت و پز و پیاده روی تا نانوایی را به عنوان ورزش روزانه عنوان می کنند در حالیکه اینها ورزش محسوب نمی شود.

وی اضافه کرد: ورزش باید در نخستین روزها از پنج دقیقه شروع و پس از گذشت مدتی به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز برسد و افراد سه تا پنج روز در هفته ورزش را به صورت مستمر انجام دهند.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: حرکات ورزشی ابتدا با شدت متوسط سپس شدید انجام شده به گونه ای که تعداد تنفس افزایش و ضربان قلب بالا برود.

عین آبادی اضافه کرد: سبک زندگی سالم در پیشگیری از مرگ زودرس و بروز سکته های قلبی، مغزی و بروز سرطان ها در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال تاثیرگذار است.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان، لازمه سبک زندگی سالم را داشتن تغذیه سالم دانست و گفت: مصرف مناسب و به اندازه پروتئین ها، سبزیجات و میوه ها و مهمتر از همه حذف نمک از سر سفره موجب پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها می شود.

عین آبادی بیان کرد: یکی از سوالاتی که در ارزیابی های وضعیت تغذیه مراجعان سوال می شود حذف نمکدان از سر سفره است که بیشتر خانواده ها این موارد را رعایت نمی کنند البته استفاده از نمک در آخر پخت غذا به منظور تامین یُد مورد نیاز بدن مورد تاکید است.

وی ادامه داد: بنابراین بیشترین مشکل کنونی بانوان پیروی از یک سبک زندگی ناسالم به ویژه به خاطر استفاده از غذاهای سریع آماده شو(فست فود)، غذاهای نیمه آماده، فراوانی حضور در رستوران و استفاده از روغن جامد حین پخت غذا است که بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها را افزایش می دهد.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی (سبا) امسال با شعار «بانوی سالم، خانواده سالم ، جامعه سالم» آغاز شد و در این هفته به مزایای فردی، خانواگی و اجتماعی مادران با محوریت اثرات بارداری بر سلامت جسمی و روانی، زنان، موفقیت مادران در مدیریت و آثار سوء سقط عمدی جنین بر مادر، خانواده و جامعه پرداخته شد.

عین آبادی با بیان اینکه خانه داری مادران به معنای خانه نشینی نیست اضافه کرد: با توجه به حضور مادران در عرصه های اجتماعی برای پیشگیری از آسیب های اسکلتی عضلانی زنان در محل کار، سلامت روانی زنان در محیط های کاری و مدیریت زمان برای داشتن زندگی سالم برنامه ریزی شده است.

وی گفت: امروزه فضای مجازی جزو جدایی ناپذیر زندگی افراد شده است بنابراین در این هفته به تاثیر آثار مثبت و منفی روانی فعالیت زنان در فضای مجازی، عوارض جسمی شایع در استفاده مداوم از تجهیزات دیجیتال مانند گوشی هوشمند، رایانه شخصی و رومیزی پرداخته و آموزش های لازم برای استفاده درست مادران باردار شیرده از فضای مجاز ارائه شد.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان افزود: ارتقای سواد سلامت بانوان با رویکرد سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی امری الزامی است بنابران آثار مثبت سواد سلامت مادران بر سلامت جسمی و روانی کودک و خانواده، سلامت خانواده و روابط خانوادگی مورد بررسی قرار گرفت.

عین آبادی بیان کرد: همچنین سلامت باروری زنان و آسیب های ناشی از جراحی های زیبایی در سرفصل های مختلف جراحی زیبایی پستان و شیردهی و جراحی زیبایی تناسب اندام و باروری مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در راستای طب ایرانی و سلامت بانوان، نسبت به ارائه مراقبت بهداشتی بانوان، اقدامات لازم در زمینه زنان باردار، پیشگیری از یائسگی و خواب و خوراک بانوان از آموزه های حکیم دانشمند بوعلی سینا استفاده شده است.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: یافته های جدید علم پزشکی در زمینه سرطان زنان در هفته سلامت بانوان ایرانی تشریح شد و در این هفته غربالگری پستان ۳۰ تا ۶۹ سال و سرطان دهانه رحم ۳۰ تا ۶۰ سال، پیشگیری از سرطان های شایع زنان و مدیریت سلامت پس از ابتلا به سرطان صورت گرفت.

عین آبادی اضافه کرد: ابتلا به سرطان برست (پستان) در همدان رو به افزایش است و طبق آخرین بررسی ها از هر ۱۰۰ زن ۱۲ نفر به این نوع سرطان مبتلا هستند بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان ها غربالگری به موقع، آموزش خود مراقبتی و رعایت سبک زندگی سالم ضروری است.

وی با بیان اینکه بانوان باید ماهی یک بار ویتامین DC مصرف کنند اظهار کرد: مربیان سلامت و بهورزان نسبت به خطر سنجی پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، ارائه خدمات مامایی، ارزیابی یائسگی برای بانوان بالای ۴۵ سال و ارائه مشاوره به بانوان در کلینیک فاطمیه، غربالگری سرطان های شایع بانوان و ارجاع افراد مشکوک به بیماری برای انجام آزمایش اقدام می کنند.

برنامه های هفته سلامت بانوان ایرانی با شعار «بانوی سالم، خانواده سالم ، جامعه سالم» از ۲۰ آبان آغاز شد و تا ۲۶ آبان ادامه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha