به گزارش ایرنا، «وارنیش فلوراید» نوعی پوشش حفاظتی است که بر روی دندانها قرار گرفته و باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و پیشرفت پوسیدگیهای موجود میشود.
میترا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی در مدارس ابتدایی، رساندن موضعی ماده فلوراید به دندانها بمنظور محافظت و کاهش تعداد دندانهای پوسیده دانشآموزان زیر ۱۴ سال است.
وی ادامه داد: تاثیر فلوراید بهعنوان یک ماده پیشگیریکننده از پوسیدگی دندان در دانش دندانپزشکی اثبات شده است و این ماده نهتنها مانع از بین رفتن مواد معدنی سطح دندان میشود بلکه اگر در شروع پوسیدگی مینای دندان، درمان با فلوراید انجام شود، دندانها تقویت و تخریب مینا متوقف میشود.
رضایی اظهار داشت: امروزه «وارنیش فلورایدتراپی» بهعنوان یک اقدام پیشگیری از پوسیدگی و کمک به بهبود سلامت دندانی کودکان در دنیا شناخته شده است که در برنامه سلامت دهان و دندان دانشآموزی و طرح تحول سلامت دهان و دندان در حوزه پیشگیری جایگاه ویژهای دارد.
مدیرگروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اجرای این طرح از ۱۴ مهر امسال بصورت نمادین در برخی مدارس اصفهان آغاز شد و قرار است تا انتهای آبان با همکاری مراقبین سلامت مدارس و برخی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی در شهرستانهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شود.
رضایی یادآور شد: پس از تکمیل این طرح تا پایان آبان امسال، مرحله دوم آن در ابتدای سال ۱۴۰۴ و پس از گذشت ۶ ماه از اجرای مرحله نخست اجرا می شود.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح می تواند بطور میانگین تا ۴۰ درصد پوسیدگی دندانی کودکان را کاهش دهد، گفت: دانشآموزان باید قبل از وارنیش فلورایدتراپی مسواک بزنند و توصیه میشود تا ۲۴ ساعت پس از آن از مسواک و نخ دندان استفاده نکنند تا فلوراید روی دندان باقی بماند.
وی خاطرنشان کرد: معاینه دندانپزشکی دانشآموزان پایههای اول، چهارم، هفتم و دهم همزمان با غربالگری سلامت آنها انجام می شود و دانشآموزان دارای مشکلات دندانی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بصورت رایگان درمان و در بقیه شهرها به مراکز دولتی ارجاع میشوند.
به گزارش ایرنا، براساس آخرین یافته های دندانپزشکی، تاثیرگذاری وارنیش فلورایدتراپی از ۳۵ تا ۷۰ درصد برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به اثبات رسیده است و در آخرین یافته های بالینی، اجرای متوالی این طرح در ۲ نوبت در سال و بطور متوسط هر ۶ ماه یک بار برای دانشآموزان موثر است.