مشهد-ایرنا- مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: این اداره کل به ۲۷۲ پرونده تخلف واحدهای تولیدی از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای نظارت بر کالاهای داخلی و رعایت استانداردهای مربوطه رسیدگی کرده است.

به گزارش ایرنا، محمد سجادی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در حرم مطهر رضوی افزود: با رسیدگی به موارد تخلف از تولید، عرضه و فروش محصولات بی کیفیت و فاقد استاندارد در خراسان رضوی جلوگیری و بازار برای این قبیل کالاها ناامن شده است.

وی بیان کرد: به منظور ارتقای کیفی محصولات تولیدی و افزایش سطح علمی نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ مدیر کنترل کیفیت شاغل در صنعت استان، آموزش‌های مستمری توسط متخصصان استاندارد در طول سال را ارایه می کند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: از دیگر خدمات این نهاد علاوه بر اعطای نشان استاندارد، اعطاء نشان های ایمنی برای لوازم خانگی و برقی حد مجاز آلاینده های محصولات کشاورزی، محصولات ارگانیک و نیز عیار مصنوعات فلزی گرانبها نظیر طلا و نقره است.

وی گفت: اجرای استانداردهایی که به تازگی مشمول مقررات استاندارد اجباری شده اند نظیر برچسب انرژی و تعیین رتبه انرژی ساختمان های اداری به جهت کاهش و کنترل مصرف انرژی، استاندارد آفت کش‌ها و سموم، استاندارد لوازم التحریر و استاندارد پوشاک از جمله اقدامات در حال پیگیری استاندارد خراسان رضوی است.

استاندارد تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال است

سجادی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها مرجع رسمی کشور در اعطای نشان حلال است که این نشان با محوریت، نظارت و تایید فقیه مجتهد و صاحبنظر در امر حلال به کالاهای تولیدی داخلی اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: این نشان در افزایش صادرات و پویایی اقتصاد ایران به عنوان یک کشور اسلامی تاثیرگذار بوده و به عنوان یکی از عوامل خودکفایی کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس سازمان ملی استاندارد ایران با رویکرد صیانت از حقوق مردم، طرح نظارت بر پایش کمیت در فرآورده های بسته بندی شده را آغاز کرده و تاکنون به صورت مستمر در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، اداره کل استاندارد خراسان رضوی با نظارت و کنترل محصولات تولیدی، توانسته است میزان کالاهای مردود از نظر وزن را از ۵۴ به ۱۷ درصد کاهش دهد.

سجادی اظهار کرد: کنترل صحت عملکرد وسایل سنجش و ترازوهای مورد استفاده در داد و ستد عمومی و باسکول ها و شناسایی مبادی ورودی و جمع آوری ترازوهای قاچاق و غیرقانونی از دیگر اقدامات نظارتی در سازمان ملی استاندارد است، لذا صحت عملکرد نازل های جایگاه های عرضه بنزین و نیز سی.ان.جی به طور مستمر کنترل می‌شود.