نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: جریان مقاومت در منطقه و به خصوص غزه و لبنان به شکل سیلی خروشان در حال ریشه کنی رژیم صهیونیست کودک کش است و با شهادت سردارانی مانند شهیدان «سیدحسن نصرالله» و «یحیی السنوار» متوقف نمی شود.

«جعفر پورکبگانی» شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا با تسلیت شهادت فرمانده دلاور «شهید یحیی السنوار» اظهار کرد: نوع شهادت این فرمانده بزرگ مردم مظلوم فلسطین، سبب رسوایی دستگاه تبلیغاتی غرب و رژیم صهیونیستی شده است.

وی افزود: در حالی که آنها به دروغ اعلام می کردند که السنوار در تونل های مخفی زندگی می کند و نیروی انسانی را سپهر دفاعی خود قرار داده همگان با فیلم های منتشر شده دیدند که چگونه در میدان رزم و عملیات به شهادت رسیده است.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی تصور می کند شعله های خشم جریان مقاومت با شهادت فرماندهان آنها فرو می نشیند به شدت در اشتباه و گمراهی است به گونه ای که تاریخ جریان مقاومت نشان داده که شهادت هر فرمانده ای در این جبهه سبب قدرتمندتر شدن آنها شده است.

پورکبگانی بیان کرد: آتش خشم جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین که از خون شهید السنوار برگرفته به زودی بنیان های فکری و عملیاتی صهونیست ها را خواهند سوزاند همچنان که با شهادت سید نصرالله و قدرت انتقام جبهه مقاومت، شاهد فرار و گریز صهیونیست ها از اراضی اشغالی هستیم.

بیداری نوین اسلامی در منطقه در حال شکل گیری است

وی تاکید کرد: شهادت سید حسن نصرالله و السنوار در حال رقم زدن یک بیداری اسلامی نوین در منطقه و رسوایی بیشتر غرب و آمریکا برای حمایت از این رژیم کودکش صهیونیست است.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون اثرات کارکردی جبهه های مقاومت در لبنان و فلسطین را با آگاهی و بیداری ملت های آزاده دنیا می توان مشاهده کرد که روزانه در اقصی نقاط کشورهای اروپایی و آمریکایی با برپایی راهپیمایی ها و تجمعات، اقدامات رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی را محکوم می کنند.

پورکبگانی تصریح کرد: جریان مقاومت پویا، سرزنده، با صلابت و با انگیزه ای خدایی در حال پیشرفت است در حالی که رژیم صهیونیستی در وضعیت بغرنج و محکوم به شکستی قرار دارد.

وی گفت: اگر چه شهادت فرماندهان بزرگ جبهه مقاومت تلخ و درآور است اما خون این شهدا سرمایه گذاری برای پیروزی جبهه مقاومت به شمار می رود؛ آنچنان که این روزها شاهد تلفات وسیع بر پیکر رژیم اشغال گر قدس در منطقه هستیم.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سکوت سازمان ملل و سازمان های به اصطلاح حقوق بشری گفت: مرز خشونت و جنایات رژیم صهونیستی به حدی فراگیر شده که روی سیاه همه جنایتکاران تاریخ روسفید کرده است؛ این در حالی است که این سازمان های مدافع حقوق بشری با سکوت، بی اعتباری و بی هویتی خود را بیشتر برای جهانیان برملا می کنند.

شهید یحیی ابراهیم حسن السِنوار (۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ – ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴) رهبر شاخه سیاسی حماس بود که از اوت ۲۰۲۴ ریاست دفتر سیاسی حماس و از فوریهٔ ۲۰۱۷ رهبری حکومت حماس در نوار غزه را تا زمان شهادتش برعهده داشت.

وی در اردوگاه آوارگان در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. خانواده وی اهل «مجدل عسقلان» (یا اشکلون) بودند که در جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل مجبور به مهاجرت و پناه بردن به خان یونس شدند. سنوار در خان یونس به مدرسه رفت و پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی (آنروا)، از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی مدرک کارشناسی گرفت.

یحیی در سنین پایین تحت تأثیر برادر بزرگترش محمد از رهبران برجسته حماس و رئیس دفتر سیاسی آن در غزه قرار گرفت. وی یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تأسیس جنبش حماس در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به صفوف آن پیوست. وی از ابتدای فعالیت‌های مبارزاتی اش، شخصیت برجسته خود را نشان داد و یکی از فعالان حماس در مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در جریان انتفاضه بزرگ ۱۹۸۷-۱۹۹۳ بود.

شهید السنوار در پست‌های سازمانی قرار گرفت و از اولین کسانی بود که به بازوی نظامی حماس، «گردان های عزالدین قسام» پیوست و در سال ۲۰۰۵ سمت فرماندهی «تیپ خان یونس» را بر عهده گرفت. وی یکی از اعضای برجسته «ستاد» گردان‌های القسام شد و به فرمانده کل آن، «محمد الضیف» و معاونش «مروان عیسی»، بسیار نزدیک شد و هر سه نفر از برجسته‌ترین اعضای لیست ترور رژیم اشغالگر قدس قرار گرفتند.

صهیونیست‌ها یحیی السنوار را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های کماندویی، به ویژه عملیات موسوم به «بمب تونلی» که سایت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را در مدت پنج سال هدف قرار داد، می‌دانند.

خلیل الحیه نائب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بعد از ظهر امروز خبر شهادت «یحیی السنوار» را به شکل رسمی تأیید کرد.

او عنوان کرد: «السنوار پس از آزادی از زندان به مأموریت خود ادامه داد تا اینکه نبرد بزرگ طوفان الاقصی را برنامه ریزی و مدیریت کرد. شهادت السنوار در امتداد کاروان شهدای بزرگوار و در مسیر شهید شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس قرار دارد.»