به گزارش ایرنا، در ابتدای دهه ۸۰ شمسی بحث استفاده از پل های عابر پیاده که دارای پله برقی هستند در ایران رواج پیدا کرد و چند کشور تولید کننده نیز برای تبلیغات محصولاتشان چندین پل مجهز به پله برقی را در تهران نصب کردند.
این اقدام از نظر شهروندان اقدامی خوب و به موقع بود زیرا بسیاری از افراد برای تردد از خیابان های شهر اشتیاقی به استفاده از پل های عابر پیاده عادی و بالا رفتن از ۲۵ تا ۳۰ پله را نداشتند اما با نصب پل های عابر پیاده مجهز به پله برقی درصد استفاده شهروندان از این معابر رو به افزایش رفت.
همه چیز به خوبی در حال سپری شدن بود تا اینکه بحث تعمیر و نگهداری این پلها و پله برقی ها به میان آمد؛ این هزینه ها توجیه اقتصادی برای شهرداری نداشت و کم کم با گذشت زمان در سطح شهر کرمانشاه می بینیم که پل های هوایی که پله برقی دارند یکی پس از دیگری بسته و از چرخه استفاده خارج می شوند.
با بسته شدن ورودی این معابر بر روی مردم، کم کم پل ها به خوابگاهی برای معتادان و محلی برای استعمال مواد مخدر بدل شد؛ مکانی هایی که در ساعاتی خاصی از شب اگر از کنار آنها عبور کنید بوی زننده افیون به مشام می رسد و معتادانی را می بینید که گونی به دوش یکی پس از دیگری در اطراف و داخل پل ها گرد هم جمع شده اند.
در میدان آزادی کرمانشاه چه خبر است؟
خبرنگار ایرنا برای تهیه گزارش به نزدیکی یکی از پل های عابر پیاده دارای پله برقی در کرمانشاه رفت؛ ساعت از نیمه شب گذشته و بیشتر خیابان های شهر خلوت شده است؛ میدان آزادی (دَرِ گاراژ) اما گویی تازه بازارش رونق گرفته و جنب و جوش در آن زیاد شده، ولی جنس این رفت و آمدها با ترددهای روزانه و عادی فرق دارد.
نیمه شب اما جنب و جوش و رفت آمدهایی در اطراف این پل به چشم می خورد؛ معتادانی از جنس مرد و زن، پیر و جوان در قسمتی که درب آن بسته شده یا زیر پل گرد هم جمع می شوند، بساطشان را پهن و در کنار استعمال مواد مخدر درآمد زایی نیز می کنند.
درآمدزایی آنها اما فرق دارد، همه چیز در بساطشان پیدا می شود از آچار و پیچ گوشتی گرفته تا لباس های مندرس و خاکی؛ خریداران بیشتر از همنوعان خودشان هستند، شهروندان گذری نیز در بساط معتادان چیزهای با ارزش را می بینند و می خرند؛ این وسایل از کجا به دست آنان افتاده دیگر الله و اعلم.
خبرنگار ایرنا به یکی از این افراد که پسرکی جوان و نهایت «۲۲-۲۳» ساله است نزدیک می شود، او خود را «مجید» معرفی می کند و می پندارد که خبرنگار برای خرید به بساطش نزدیک شده است؛ خبرنگار: این وسایل رو از کجا آوردی؟
مجید: ماموری؟ خبرنگار: نه والا مامور نیستم؛ مجید: پس تو چه کار داری از کجا آوردم!؟ اگه چیزی مخوای وردار اگه نه بذار به کاسبیمان برسیم سر جدت.
پسرک رمقی در بدن نداشت و چشمانش به زور باز می شد؛ بی تاب بود، دمی مینشست و دمی سر پا می ایستاد و مدام در حال چرت زدن بود، با چشمان خمارش به هر رهگذری التماس می کرد که از او چیزی بخرند تا به قول خودشان به دوا برسد.
خبرنگار ایرنا چند ساعتی را در همان محدوده و میان بساط معتادان دوری زد و ساعت به ۲ بامداد نزدیک شده بود، تعدادی از معتادان که معلوم بود چیزی فروخته و پولی به دست آورده اند بساط خود را جمع کردند و یکی پس از دیگری از لای نرده ها که بخشی از آن شکسته شده بود وارد قسمت بسته شده پل عابر پیاده شدند.
دیگر نمی شد وارد آن قسمت شد اما از لابه لای نرده ها همه چیز معلوم بود...
پل عابر پیاده میدان آزادی تنها یکی از پل های عابر پیاده در کرمانشاه است که به دلیل خرابی و تعمیر نشدن به این روز درآمده و هرچه زودتر باید برای آن و دیگر پل ها فکری شود تا از این وضعیت خارج شوند.
«پَری خواب» بر روی پل های عابر پیاده
تعدادی از معتادان متجاهر که علاقه ای برای رفتن به کمپ و گرمخانه ندارند به پل های عابر پیاده پناه می برند و از این مکان ها به عنوان خوابگاه استفاده می کنند؛ در اثر استعمال مواد مخدر معتادان به خوابی که به پری خواب مشهور است می روند و فرد در این حالت نیمه خواب و بیدار و حالت غیرعادی سیر می کند.
افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده، ایجاد آرامش و کاهش اضطراب عبور از عرض خیابانهای شلوغ، جلوگیری از حوادث تلخ، کاهش تصادف و مشکلات ترافیکی از مزایای ساخت پلهای عابر پیاده است اما متاسفانه برخی از این پلها بخاطر نبود روشنایی و رسیدگی نکردن به خوابگاه معتادان بدل شده است.
گاهی خوابیدن معتادان روی پل های عابر پیاده عبور و مرور را نیز برای عابران سخت و آنها را آزرده خاطر میکند؛ برخی از این معتادان که بیمار نیز هستند برای گرم شدن و داشتن سرپناه به پلهای عابر پناه برده و شب را صبح می کنند.
تونل وحشت به خصوص برای بانوان
یکی از دلایلی که بانوان از پل های عابر پیاده زیاد استفاده نمی کنند این است که یک یا چندبار هنگام استفاده از این پل ها اتفاقی تلخ و ناگوار برایشان افتاده که تا مدت ها امنیت روانی آنان را به هم ریخته است و از آن پس ترجیح می دهند خطر عبور از عرض خیابان را به جان بخرند اما از پل عابر پیاده استفاده نکنند.
در سالهای اخیر که شهرداریها از این پلها برای نصب تابلوهای بزرگ تبلیغاتی استفاده میکنند تا از صاحبان تابلوها کرایه بگیرد، بسیاری از این پلها به معابری سرپوشیده و خارج از دید تبدیل شده که جایگاه امنی برای آزارگران است.
یکی از شهروندان که خود را «مریم مرادی» معرفی کرد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته قصد داشتم از پل هوایی سه راه ۲۲ بهمن عبور کنم و به سمت نوبهار برای پیاده روی بروم، غروب بود و به بالای پل هوایی رسیدم که آقایی در وسط پل ایستاده و به من زل زده بود و مدام با سوت زدن به من استرس وارد می کرد.
وی ادامه داد: جوری ایستاده بود و من را برانداز می کرد که گویی منتظر است به او برسم، گام اول را برداشتم که پشیمان شدم و دور زدم و از پل پایین آمدم؛ با اضطراب رفتم و برگشتم و در طول مسیر مدام به زنان و کودکانی فکر میکردم که هر روز این اضطراب را تجربه میکنند و گویی هیچکس به فکر این معضل نیست.
شهروند دیگری با نام معصومه به خبرنگار ایرنا گفت: چندی پیش که از محل کار به سمت منزل در حال حرکت بودم برای خرید به یکی از خیابان های پر تردد شهر رفتم، به دلیل خستگی خودرو خود را در سمت دیگر خیابان پارک کردم و به قصد خرید می خواستم از پل عابر پیاده استفاده و به سمت دیگر خیابان بروم؛ وقتی به بالای پل رسیدم به دلیل وجود بنرهای تبلیغاتی نصب شده معبر تاریک بود بطوریکه ترس به دلم افتاد، از همان مسیر برگشتم و خیابان را به پل ترجیح دادم.
این شهروند ابراز امیدواری کرد فکری به حال پل های سطح شهر شود زیرا نصفی از آنها به محلی برای خوابیدن و استعمال دخانیات معتادان و نصف دیگر به محلی برای خفت گیری و زور گیری متجاوزان بدل شده است؛ پلیس و شهرداری باید با همکاری یکدیگر چاره ای برای این پل ها بیاندیشند.
پله برقی های پل های هوایی کرمانشاه در حال جمع آوری شدن است
پل هوایی سه راه ۲۲ بهمن که دارای پله برقی است چند روزی است به دلیل خرابی و نبود قطعات به طور کامل از یک سمت جمع و این لاین از پل از کار افتاد و شهروندان برای تردد باید از قسمت عادی و پله های آهنی و قدیمی آن استفاده کنند.
این پل بر روی بلوار شهید بهشتی که یکی از پر ترددترین خیابان های شهر کرمانشاه است نصب شده اما چند روزیست به دلایل نامعلوم قسمت پله برقی آن جمع آوری و شهروندان باید از قسمت عادی آن عبور کنند.
در شهر کرمانشاه تنها سه پل هوایی مجهز به پله برقی وجود داشت که استارت خاموشی آنها با پل هوایی سه راه ۲۲ بهمن زده شد؛ پله برقی پل هوایی میدان آزادی از یک سمت برای تردد باز است و آنهم نه همیشه و پله برقی پل هوایی بیمارستان طالقانی نیز هفته ای یک یا دو روز کار می کند.
خبرنگار ایرنا با مسوول مربوطه در شهرداری کرمانشاه قراری برای مصاحبه گذاشت اما پیش از آنکه گفتگو شکل بگیرد؛ از مسوولیتش برکنار شد.