تهران- ایرنا- هنرمندان هنرهای تجسمی پس از شهادت «یحیی سنوار» مجاهد، مبارز، نویسنده، رمان‌نویس و مترجم فلسطینی دست به قلم شدند و با خلق آثار هنری با رنج مردم آزاده جهان و امت جهان اسلام همدردی کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنرمندان انقلابی همواره در رنج‌ها و شادی‌ها کنار ملت ها و امت ها قرار دارند و تلاش می‌کنند با خلق آثار هنری نقش خود را به عنوان هنرمند متعهد و مسئول در جامعه ایفا کنند.

یحیی سنوار، مجاهد، مبارز، نویسنده، رمان‌نویس و مترجم فلسطینی که ۲۲ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی در اسارت بود، بعد از شهادت «اسماعیل هنیه» به ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شد.

سنوار روی زمین، مسلح و در حال جنگ در میان مردانش بود، نه نزدیک اسیران اسرائیلی و نه در زیر زمین و داخل تونل. او آنگونه که اشغالگران ادعا می‌کردند، در میان آوارگان غیرنظامی پنهان نشده بود؛ آوارگانی که در معرض بمباران و سوزاندن چادرهایشان قرار گرفتند، با این بهانه که سنوار در میان آنهاست.

صحنه آخر از سنوار به عنوان فدایی فلسطینی که تا آخرین نفس می‌جنگد، تصویری بود که افکار عمومی جهان عرب و اسلام و حامیان مقاومت در دنیا را بهت زده کرد. تصویری که به نمایش درآمد، تصویری از قهرمان میهن پرست و مبارزی مدافع مردم و سرزمینش را نشان داد و این تصویری که با جمله پیروزی یا شهادت همخوانی دارد.

شهادت مظلومانه و البته قهرمانانه مجاهد بزرگ اسلام شهید یحیی سنوار که با لباس رزم و اسلحه در دست در نبردی تن به تن، چهره حقیقی و مقاوم یک مجاهد اسلام را برای جهانیان به بهترین شکل خود به نمایش گذاشت. نبردی تن به تن که البته در یک سوی آن فرمانده رشید غزه بود و در سوی دیگر تانک و پهباد و سربازان سراپا مسلح صهیونیستی. تصاویری که از مقاومت مظلومانه و بی نظیر شهید یحیی سنوار ثبت شد به عنوان بارز تربن نماد مقاومت و پایداری، و سمبل شجاعت و دلیری در دل و ذهن آزادی خواهان جهان تا همیشه جاودانه خواهد ماند.

در امتداد این مسیر طولانی «ابوابراهیم یحیی سنوار» که به تمام معنا حیات خود را فدای مسیر مبارزه کرد، سال‌ها در بند و اسارت صهیونیست‌ها بود و سپس خواب بر چشمان ستمگران حرام کرد.

این مجاهد همیشه در صحنه تا آخرین رمق در این راه استوار ماند و به دست فرعونیان زمان به شهادت رسید تا به خیل شهدای با عظمت فلسطین بپیوندد.

«مقاومت» بی نتیجه نیست، این جزء حیاتی هویت مبارزان است. سنوار نیز با شواهد قابل توجهی معتقد بود که مرگ (با شهادت) وی الهام‌بخش خوبی برای مقاومت بیشتر خواهد بود.

شهید سنوار تا آخرین لحظه در مقابله با این رژیم غاصب از هیچ کوششی دریغ نورزید و سزاوارانه به شهادت رسید. بی‌تردید شهادت او پایان مقاومت نیست و جوانان عدالتخواه فلسطینی از درخت تنومند مقاومت حراست می‌کنند.

ایستادگی این فرمانده تا آخرین نفس قبل از شهادت، روحیه مقاومت را دو چندان کرد، در شرایطی که صهیونیسم‌ها و حامیانشان جرات بیرون آمدن از پناهگاه‌ها را ندارند، نحوه شهادت یحیی السنوار نشان داد که فرمانده‌هان مقاومت در خط مقدم جنگ در حال جهاد علیه ظلم و ظالم هستند.

شهادت یحیی السنوار برگ تایید دیگری بر مقاومت مردم مظلوم فلسطین بود و نشان داد که این مردم تا آخرین نفس‌های خود از خاک و ارزش‌های خود دفاع خواهند کرد.

رژیم اشغالگر، گمان برد که با شهادت او، پایان انتفاضه فلسطین را رقم خواهد زد؛ اما خون سرخ او حیثیت فرزند نحسِ صهیون را از بین برد. خون او دوباره قلب کودکان فلسطینی و تمامی آزادگان عالم را به تپش انداخت. آئینه هزاران تکه‌ای شد در دست مردم اروپا و دانشجویان آمریکایی که در سمت درست تاریخ بایستند و مظلومیت فلسطین را فریاد بزنند.

تا زمان برپایی دولت فلسطین بر تمام خاک این کشور و تعیین قدس اشغالی به عنوان پایتخت، جنبش حماس راه خود را ادامه خواهد داد. شهادت سنوار و رهبران قبل از وی، به جنبش ما قدرت و صلابت بیشتری می دهد. سنوار هیچ گاه به جبهه های نبرد پشت نکرد و درحالی که در خط مقدم صفوف نبرد بود و در مواضع مختلف جنگی حضور می یافت، به شهادت رسید.

در بخشی از پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به مناسبت شهادت یحیی سنوار آمده است: او چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..

کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ی او نیست. فقدان او برای جبهه‌ی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.

شجاعت و مقاومت یحیی سنوار به نوعی تداعی کننده شهادت حکیم بن جبله عبدی از یاران امام علی (ع) بود که در «جنگ جمله اصغر»، هنگامی که پای او قطع می شود، پای قطع شده خود را به طرف قاتل خود پرتاب و او را به هلاکت می رساند و خود نیز شهید می شود. شهیدی که امام علی (ع) در مدح او شعری گفتند و او را «رجل» خواندند.

به گزارش ایرنا، یحیی سنوار، (متولد ۱۹۶۲، در اردوگاه خان یونس) مجاهد، مبارز، نویسنده، رمان‌نویس و مترجم فلسطینی طی ۲۲ سال اسارت در زندان های رژیم صهیونیستی، رمان خار و میخک را به زبان عبری (منتشر شده به سال ۲۰۰۴) رمان شکوه (منتشر شده در سال ۲۰۱۰) را نوشت و ۵ کتاب را از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد.

او که فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی غزه در رشته مطالعات عربی بود، از سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱ خورشیدی) چند بار توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد، از فرصتی که در زندان داشت برای یادگرفتن زبان عبری، همچنین ترجمه به این زبان و از این زبان و شناخت بیشتر جامعه اسرائیل استفاده کرد.

رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای رسمی مدعی شد که یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس را در جریان بمباران منطقه‌ای در غزه، به شهادت رسانده است.

خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز روز جمعه خبر شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه را تایید کرد.