کیش- ایرنا- امام جمعه کیش با اشاره به مقاومت یحیی السنوار تا آخرین نفس در برابر رژیم حنایتکار صهیونیستی، گفت: زندگی‌نامه این فرمانده شهید باید برای نسل جوان تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا بی‌نیاز روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شهید یحیی السنوار بیش از ۲۵ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند ولی ذره‌ای از اعتقادات خود عقب نشینی نکرد.

وی با بیان اینکه ایستادگی این فرمانده تا آخرین نفس قبل از شهادت، روحیه مقاومت را دو چندان کرد، افزود: در شرایطی که صهیونیسم‌ها و حامیانشان جرات بیرون آمدن از پناهگاه‌ها را ندارند، نحوه شهادت یحیی السنوار نشان داد که فرمانده‌هان مقاومت در خط مقدم جنگ در حال جهاد علیه ظلم و ظالم هستند.

وی ادامه داد: شهادت یحیی السنوار برگ تایید دیگری بر مقاومت مردم مظلوم فلسطین بود و نشان داد که این مردم تا آخرین نفس‌های خود از خاک و ارزش‌های خود دفاع خواهند کرد.

امام جمعه کیش با بیان اینکه نحوه شهادت یحیی السنوار روحیه شکست ناپذیری جریان مقاومت را به نمایش گذاشت، اضافه کرد: یحیی السنوار درس بزرگی به فرماندهان آینده جریان مقاومت داد و به الگوی آنان تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، شهید یحیی ابراهیم حسن السِنوار (۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ – ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴) رهبر شاخه سیاسی حماس بود که از اوت ۲۰۲۴ ریاست دفتر سیاسی حماس و از فوریهٔ ۲۰۱۷ رهبری حکومت حماس در نوار غزه را تا زمان شهادتش برعهده داشت.

وی در اردوگاه آوارگان در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. خانواده وی اهل «مجدل عسقلان» (یا اشکلون) بودند که در جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل مجبور به مهاجرت و پناه بردن به خان یونس شدند. سنوار در خان یونس به مدرسه رفت و پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی (آنروا)، از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی مدرک کارشناسی گرفت.

یحیی در سنین پایین تحت تأثیر برادر بزرگترش محمد از رهبران برجسته حماس و رئیس دفتر سیاسی آن در غزه قرار گرفت. وی یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تأسیس جنبش حماس در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به صفوف آن پیوست. وی از ابتدای فعالیت‌های مبارزاتی اش، شخصیت برجسته خود را نشان داد و یکی از فعالان حماس در مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در جریان انتفاضه بزرگ ۱۹۸۷-۱۹۹۳ بود.

شهید السنوار در پست‌های سازمانی قرار گرفت و از اولین کسانی بود که به بازوی نظامی حماس، «گردان های عزالدین قسام» پیوست و در سال ۲۰۰۵ سمت فرماندهی «تیپ خان یونس» را بر عهده گرفت. وی یکی از اعضای برجسته «ستاد» گردان‌های القسام شد و به فرمانده کل آن، «محمد الضیف» و معاونش «مروان عیسی»، بسیار نزدیک شد و هر سه نفر از برجسته‌ترین اعضای لیست ترور رژیم اشغالگر قدس قرار گرفتند.

صهیونیست‌ها یحیی السنوار را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های کماندویی، به ویژه عملیات موسوم به «بمب تونلی» که سایت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را در مدت پنج سال هدف قرار داد، می‌دانند.