خرم آباد - ایرنا - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان گفت: سومین نشست قصه و قصه گویی در راستای برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر ازنا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رضا داوری روز شنبه در این آیین با محکوم کردن جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی افزود: امروز سومین نشست قصه و قصه گویی در راستای برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون اجرا شد.

وی اظهار داشت: در راستای برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی فعالیت های مختلفی با همراهی سایر دستگاه های دولتی و نهادهای مردمی استان در حال انجام است که این نشست ها در نهایت به برگزاری جشنواره استانی در خرم آباد خواهد رسید.

وی بیان کرد: بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با رویکرد شناخت و تعمیم قصه‌های عامیانه ایران و قصه‌های جهان به سبک زندگی ایران معاصر، بر آن است تا گفتمانی جدی در حوزه‌ روایت‌گری شفاهی ارائه دهد و بر مبنای تجربه‌های گذشته فرصت‌هایی جدید در حوزه‌ی قصه‌گویی فراهم کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس امسال جشنواره در بخش‌های قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی آیینی‌سنتی، قصه‌گویی منظوم، قصه‌ گویی دینی، قصه‌گویی محیطی، قصه‌گویی مینی‌ مال ۱۰۰ ثانیه‌ای (برگرفته از حکایت، قصه یا داستان، متون کلاسیک ادبی و حکمی فارسی همچون گلستان، بوستان، کلیله‌ و دمنه و...)، قصه‌گویی علمی، قصه‌گویی قصه‌های پیشرفت و قهرمانان ایران، پادکست قصه‌گویی، قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای (براساس تجربیات زیسته قصه‌گو) و قصه‌گویی زبان اشاره برگزار می‌شود.

داوری گفت: در جشنواره‌ امسال سعی شده است قالب‌های ارزشمندی که تاکنون آثار قصه‌گویی کمتری در آن شرکت داده شده است؛ به شکل ویژه، حمایت و با داوران مجرب و متخصص مربوطه، در هر بخش به طور مجزا مورد داوری قرار گیرد.

وی افزود: در این جشنواره نگاه کمی و کیفی، با هدف والای ترویج و مردمی‌سازی در اولویت برنامه‌ریزی خواهد بود و سعی در معرفی و تثبیت جایگاه انواع قصه‌گویی شفاهی دارد؛ بنابراین در سهمیه‌بندی و اهدای جوایز نگاهی نو را مشاهده خواهیم کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان افزود: در گذشته پدربزرگ ها و مادربزرگ ها داستان های زیادی را با قصه گویی برای فرزندان نقل می کردند و با این هنر می توان مسائل تربیتی را به کودکان و نوجوانان انتقال داد.

در ادامه این برنامه نمایش طنز «گرگ کتاب خوان» توسط جمشید نادعلی هنرمند پیشکسوت و همکار بازنشسته کانون لرستان اجرا شد و قصه گویان حاضر در برنامه به قصه گویی پرداختند