تهران- ایرنا- مدیر کل روابط عمومی دفتر رئیس جمهور گفت: پزشکیان به منظور شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس این هفته عازم روسیه می‌شود.

حبیب الله عباسی روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ به منظور شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس عازم روسیه می‌شود.

وی افزود: رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی در نشست اصلی سران بریکس، دیدارهایی دوجانبه با برخی از روسای جمهور حاضر در این اجلاس از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی‌ جین پینگ» خواهد داشت.

عباسی تاکید کرد: پزشکیان همچنین قرار است در برخی نشست‌های دیگر این اجلاس سخنرانی کند.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این نشست حضور خواهد داشت.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.