تهران-ایرنا- «الکساندر وولین» معاون نخست‌وزیر صربستان اعلام کرد که بلگراد هیچ برنامه‌ای برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یا ارسال سلاح به اوکراین ندارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، الکساندر وولین در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی روس گفت: صربستان به رهبری الکساندر ووچیچ، هیچ تحریمی علیه روسیه وضع نخواهد کرد.

معاون نخست‌وزیر صربستان اظهار داشت: همچنین به اوکراین اسلحه، مهمات و چیزهای دیگر مانند آن، نخواهد فروخت. هیچ اقدامی برای بدتر کردن وضعیت روسیه انجام نخواهد داد.

وی با بیان اینکه «صربستان دوست روسیه است»، خاطرنشان کرد: ما به حفظ بی طرفی نظامی ادامه می‌دهیم. ما به ناتو نمی‌پیوندیم.

وولین با اشاره به اینکه صربستان تمایلی به پیوستن به «هیستری ضد روسیه» ندارد، افزود که ما روس‌ها را از صحبت به زبان خود منع نخواهیم کرد. ما آموزش تاریخ روسیه را در مدارس متوقف نخواهیم کرد.

او ادامه داد: بدون پیروزی‌هایی که روسیه در قرن‌های گذشته به دست آورد، صربستان وجود نداشت. اگر روسیه در این درگیری جهانی شکست بخورد، صربستان با روزهای سختی مواجه خواهد شد. ما گذشته مشترکی داریم و در آینده همدیگر را می‌بینیم.

معاون نخست وزیر صربستان پیشتر نیز اعلام کرده بود که بلگراد عضویت در بریکس را جایگزینی واقعی برای پیوستن به اتحادیه اروپا می‌داند.

وولین اظهار کرد: صربستان قطعا در نشست اعضای بریکس در کازان روسیه در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) حضور خواهد یافت. این غیرمسئولانه است که ما همه فرصت‌ها از جمله عضویت در بریکس را بررسی نکنیم.

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط روسیه، هند، چین و برزیل تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در سال ۲۰۱۱ به این گروه پیوست. سپس، مصر، ایران، امارات، عربستان و اتیوپی از اول ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت کامل این گروه درآمدند و کشورهای زیاد دیگری خواهان پیوستن به آن هستند.