سنندج- ایرنا- مسئولان ارشد استان کردستان همه توان و تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا مطالبات گندمکاران استان را پرداخت کنند و در این مسیر علاوه بر رایزنی و دیدار با معاون اول رییس جمهور، دیدارها و رایزنی های مختلفی هم با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین اخبار، ۵۰ همت باقی مانده بهای گندم خریداری شده از کشاورزان کشور در قالب اوراق نزد وزارت جهاد کشاورزی است و با خرید آن از سوی بانک‌های کشور؛ به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

افزون بر یک میلیون و ۱۷۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در کردستان خریداری شده و کردستان از این نظر، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

قیمت هر کیلوگرم گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۱۷۵ هزار ریال بود بر این اساس بهای خرید تضمینی گندم در استان بیش از ۲۰۸ هزار میلیارد ریال است که از این میزان تاکنون ۱۱۸ هزار میلیارد ریال آن به حساب گندمکاران واریز شده است.

افزایش ۱۷ درصدی قیمت تضمینی گندم در سال زارعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، موجب شده بود تعداد کمتری از کشاورزان در مقایسه با سال‌های گذشته؛ گندم خود را به دلالان تحویل دهند.

کار برداشت گندم در کردستان از شهرستان‌های گرم تر آن هم چون کامیاران از اول تیر سال جاری آغاز شد و این اقدام بتدریج در دیگر نقاط استان گسترش یافت و ۸۷ مرکز خرید برای این اقدام راه اندازی شد.

مسئولان استان پیگیر پرداخت مطالبات کشاورزان هستند

باوجود اینکه کمتر از یک ماه از حضور «آرش زره‌تن لهونی» به عنوان استاندار در کردستان می‌گذرد پرداخت بهای گندم کشاورزان کردستانی یکی از مهمترین مسائلی است که وی همواره پیگیری کرده است.

استاندار کردستان در نشستی که اواسط مهر امسال با معاون اول رئیس جمهور داشت موضوع پرداخت مطالبات گندمکاران استان را مطرح کرد و قرار شد این مشکل حل شو.

آرش لهونی با تاکید بر اهمیت پرداخت به موقع مطالبات معوقه کشاورزان کردستان، افزود: به طور مستمر پیگر حل مشکلات کشاورزان استان هستم و افزون بر نشست و مکاتبات لازم با معاون اول رییس جمهور، تا کنون این موضوع را چندین بار از طریق رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشاورزی پیگیری کرده ام.

وی ضمن قدردانی از اهتمام ویژه رییس جمهور و معاون اول در جلسه هیات دولت ۲ هفته پیش، برای تامین و پرداخت مطالبات کشاورزان کردستان؛ بیان کرد: با توجه به آغاز فصل کاشت گندم پاییزه، پرداخت بهای گندم خریداری شده کشاورزان در اولویت دولت قرار گرفته است.

تولید گندم فراتر از بودجه مصوب

یکی از دلایلی که باعث تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران استان های سردسیر از جمله کردستان که برداشت محصول در آنها دیرتر آغاز می شود، شده است میزان بودجه درنظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در این مورد گفت: ۱۶۰ همت از سازمان هدفمندی برای خرید گندم اختصاص یافته بود ولی میزان خرید این محصول به ۲۱۰ همت رسید.

اکبر محمدی با بیان اینکه میزان تولید و خرید گندم در کشور بیش از میزان برآورد شده توسط وزارت جهاد کشاورزی بود، افزود: تامین بودجه مورد نظر، کار ساده ای نیست و نیازمند تایید نهادهای ذیربط و طی مراحل مختلفی است که این اقدام با دستور و تاکید رئیس جمهور انجام شده و ۵۰ همت باقی مانده در قالب اوراق نزد جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: برای اینکه بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شود نیاز است این اوارق توسط بانک ها خریداری و نقد شود که امید می رود در چند روز آینده این کار انجام شود.

عذرخواهی معاون اقتصادی استاندار از گندمکاران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم بابت تاخیر در تسویه مطالبه گندمکاران عذرخواهی کرد و گفت: براساس وعده‌ای که از مسئولان مربوطه در مرکز گرفتیم، قول پرداخت بهای گندم ظرف ۲ ماه را به کشاورزان استان دادیم که متاسفانه محقق نشد لذا این امر مستلزم اقدام فوری دولت است.

علی نوری بیان کرد: کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کردستان است که افزون بر ۳۰ درصد اشتغال و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی این استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بی شک یکی از رسالت ها و برنامه های اولویت دار ما حمایت از قشر زحمتکش کشاورزان است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

عذرخواهی مسئولان از کشاورزان و اعلام اینکه شرایط خاص کشور و مشکلات بودجه ای منجر به تاخیر در پرداخت بهای گندم خریداری شده است؛ اقدامی پسندیده و اخلاقی و بیانگر مسئولیت پذیر بودن مدیران است و این مهم عامل اساسی در نزدیک شدن بیشتر آنها به مردم خواهد بود.

حمایت از کشاورزان رونق تولید را به دنبال دارد

نماینده کردستان در انجمن کشاورزان خبره و رئیس نظام صنفی کشاورزان شهرستان بیجار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است می طلبد حمایت بیشتری از قشر زحمت کش کشاورز شود.

سید حسین رحیمی ادامه داد: حدود پنج ماه از زمان آغاز برداشت گندم در استان می گذرد ولی هنوز بهای کامل خرید تضمینی این محصول به حساب گندمکاران پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: کشاورزان بدون هیچ منتی بار امنیت غذایی را در تامین قوت لایموت مردم برعهده گرفته اند و تنها انتظاری که دارند این است به موقع مطالباتشان را پرداخت کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان شهرستان بیجار افزود: زمان کاشت محصول فرا رسیده و کشاورزان برای تهیه نهادهایی هم چون بذر و کود نیاز به پول نقد دارند ولی خیلی از آنها نتوانسته اند آن را تامین کنند.

طبق آمار تا کنون حدود ۱۱ همت برابر با ۵۷ درصد قیمت گندم کشاورزان کردستانی پرداخت شده است.

کردستان رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید گندم دیم کشور را دارد و بیشتر کشاورزان این استان در بخش زراعی و به کشت این محصول استراتژیک مشغول اند و بر روی بهای حاصل از فروش این محصول به منظور تامین نیازهایشان برنامه ریزی می کنند.

بیشتر بخوانید: