یاسوج-ایرنا-شکار غیرقانونی حیات وحش تاثیرات مخربی بر اقتصاد و حیات گونه های جانوری در یک جامعه دارد این در حالی است که در هر هفته گزارش هایی تاسف آوری از شکار این گونه های جانوری در کهگیلویه و بویراحمد اطلاع رسانی می شود.

به گزارش ایرنا، فرهنگ ناصواب و غیرقانونی شکار، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را بشدت تهدید می کند که جا دارد همه شهروندان و دلسوزان برای حفظ محیط زیست استان نسبت به اصلاح این خرده فرهنگ اقدام کنند و هویت شکارچیان غیرمجاز را شناسایی و به مراجع قانونی معرفی کنند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم است و زیستگاه های متنوعی اعم از یخچال های دائمی، کوهستان های مرتفع و برفگیر، جنگل های بلوط و گونه های مختلفی در این استان وجود دارد که شکار کردن بی رویه و غیرقانونی تهدیدی برای حیات وحش این خطه است.

شکار وصید بی رویه اعم از قانونی و غیر قانونی و طبیعیت و محیط زیست را برای حیوانات بسیار ناامن کرده است به گونه ای که گونه های خاص جانوری در معرض خطر انقراض هستند و زنگ خطری برای طبیعت و محیط زیست ما است.

خبرهای امروز محیط زیست بی رحمی شکارچیان متخلف به حیات وحش در دو شهرستان گچساران و بویراحمد را نشان می دهد؛ از شکار پرندگان، صید ماهی ها تا شکار سنجاب ها،

سنجاب هایی؛ که جنگلبان بلوط است و در زادآوری بلوط موثر هستند اما بدلیل شکار و استفاده از آن برای حیوان خانگی، در جنگل های ما بسیار کاهش یافته است.

روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت شکارچیان به نقل از سرپرست حفاظت محیط زیست این استان اظهار کرد: یگان حفاظت در ۲ شهرستان گچساران و بویراحمد از پنج گروه متخلف زیست محیطی تعداد چهار قبضه سلاح لاشه ۱۶ قطعه تیهو و سنجاب، چهار رشته تور و یک دستگاه قایق موتوری کشف و ضبط نمودند.

عبدال دیانتی نسب از برخورد قاطع یگان حفاظت محیط زیست در ۲ شهرستان گچساران و بویراحمد با متخلفین شکار و صید خبر داد و تاکید کرد: محیط بانان در برخورد با مخربان محیط زیست و شکارچیان خودخواه برخورد جدی خواهد کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

همه ما در قبال عواقب نابودی محیط زیست مسئولیم و تنها با اراده جمعی می توان طبیعت و حیات وحش و حتی زیست سالم انسان را از ورطه نابودی نجات داد، بنابراین دستگیری شکارچیان گرچه موثر است اما کافی نیست بلکه نیازمند عزم همگامی برای صیانت از این زیبایی های طبیعت و نعمت هایی خدادادی است.