تهران- ایرنا- رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امیدواریم با دستورات رئیس جمهور و در پیش گرفتن سه‌گانه تسهیل فرآیندها، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات، بتوان مسیر جدیدی برای توسعه و جهش صادرات غیرنفتی فراهم کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمدعلی دهقان دهنوی» امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور، از انباشت مقررات‌ زائد که دست صادرکنندگان را بسته است انتقاد کرد و افزود: با نگاه وفاق‌آمیز بین دستگاه‌های نظارتی و مشورتی بخش‌خصوصی و تسهیل فرآیند رفع مقررات مخل و زائد، می‌توان فضای بهتری در فضای صادرات کشور ایجاد کرد؛ این مهم با سه کلید توسعه تجارت آزاد، کاهش تعرفه‌های تجاری و تقویت تولید رقابت‌پذیر امکان‌پذیر است.

وی بیان‌داشت: ترویج صادرات‌محوری، بهره‌وری از توسعه صادرات در لایحه‌ها و طرح‌های خرد و کلان کشور باید دیده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه روز ملی صادرات همه ساله در ۲۹ مهر برگزار می‌شود، گفت: بیست‌و هشتمین دوره روز ملی صادرات با نخستین دوره ریاست جمهوری آقای پزشکیان مقارن شده است؛ امید است که این روز مبدا اصلاحات و تحولات تسهیل و توسعه صادرات در دولت چهاردهم شود.

وی ادامه‌داد: تقدیر از تلاش‌گران عرضه تجارت خارجی، بهانه‌ای است برای یادآوری این موضوع که مسیر رشد اقتصادی کشور و توسعه و تقویت تولید رقابت‌پذیر در مسیر رفاه و آبادانی کشور از طریق توسعه صادرات محقق می‌شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز، تصریح‌کرد: فرآیند انتخاب صادرکنندگان از ماه‌های قبل در کمیته ملی انتخاب صادرکنندگان آغاز شد؛ این کمیته متشکل از نمایندگان دولتی، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران بود. در این کمیته تدوین شاخص‌های ارزیابی ثبت‌نام در سه گروه، کالایی، خدمات و فناورانه مورد ارزیابی قرار گرفت.

دهقان دهنوی اضافه‌کرد: در بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات از چهار شرکت صادرکننده مدال‌آور که هشت دوره به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند و سه شرکت ممتاز که پنج بار به‌ عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند و ۴۸ شرکت نمونه ملی و یک شرکت شایسته تقدیر با امضای ریاست‌جمهور تقدیر خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تراز تجاری منفی در سال گذشته و ۶ ماه نخست سال جاری، بیان‌داشت: تراز تجاری منفی بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال گذشته و و ناترازی حدود هفت میلیارد دلاری در ۶ ماه نخست سال جاری به‌تنهایی نشان می‌دهد که تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌های کشور انجام نمی‌گیرد؛ اما وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران ذیل نگاه وفاق‌ساز دولت به آینده روشن ایران عزیز معطوف است.