ساری- ایرنا- توجه به "سلامت روان" در تقویم کشور هم نامگذاری شده اما هنوز در باور عمومی جامعه تصورات غلطی درباره این موضوع وجود دارد که می‌تواند مانع اقدام افراد برای درمان شود.

به گزارش ایرنا،‌ به عقیده کارشناسان، سلامت روان بخش مهمی از زندگی انسان‌هاست و نه تنها در محیط فردی و خانوادگی بلکه در محیط کار نیز یکی از مولفه‌های رضایت از زندگی به شمار می‌رود و سلامت روان به طور کلی در کنار سلامت جسمانی یکی از ابعاد مهم زندگی بشر را شکل می‌دهد

برخلاف تصور عامه مردم مبنی بر اینکه فرد با مشکلات سلامت روان از هوش پایینی برخوردار است در حالیکه این افراد بدون توجه به هوش ،‌طبقه اجتماعی یا سطح درآمد تحت تاثیر قرار می دهد .

تصور غلط دیگر این است که در صورتی از سلامت روان خود مراقبت کنید که مشکلات سلامت روانی دارید در حالیکه همه از برداشتن گام های فعال برای ارتقای رفاه و بهبود سلامت روان خود می بایست استفاده کنند.

سلامت روانی ضعیف در نوجوانان مساله مهمی نیست و بخشی از فرایند بلوغ آنها به شمار می رود و این موضوع نیز از جمله باورهای غلط دراین خصوص به شمار می رود و نوجوانان اغلب نوسانات خلقی دارند و ۱۴ درصد نوجوانان جهان مشکلات سلامت روان را تجربه کردند .

این باور غلط که هیچ کاری نمی توان برای محافظت از افراد در برابر ابتلا به بیماری های روانی انجام داد همچون قفلی بر پای این بیماران برای درمان است؛‌اما عوامل زیادی می تواند افراد را از ابتلا به بیماری های روانی محافظت کنند که از آن جمله تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی ،‌کمک و حمایت زودهنگام ،‌ ایجاد روابط حمایتی، محبت آمیز،‌ گرم خانوادگی و داشتن محیط مدرسه مثبت و الگوهای خواب سالم است.

اینکه وضعیت سلامت روان را به عنوان ضعف به شمار آورد باور غلط و رایج دیگر درجامعه است و وضعیت سلامت روان به ضعیف بودن و نداشتن اراده ربطی ندارد.

گفتند این موضوع نوجوانی که نمرات خوبی می گیرد و یا دوستان زیادی دارد دچار مشکل سلامت روان نمی شوند از دیگر باورهی غلط در این حوزه است و باید بدانیم که افسردگی یک وضعیت سلامت روان رایج است که از تعمل پیچیده عوامل اجتماعی،‌روانی و بیولوژیکی ناشی می شود.

افسردگی می تواند هرکسی را بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها یا اینکه چقدر زندگی آنها در ظاهر خوب به نظر می رسد تحت تاثیر قرار دهد.

فقر و بیکاری و قرار گرفتن در معرض خشونت ،‌مهاجرت بر روی سلامت روان تاثیر دارد اما برخی نوجوانان با وجود والدین حمایتگر به بیماری های روانی مبتلا می شوند و اینکه گفته می شود والدین بد باعث ایجاد شرایط روانی در نوجوانان می شود نیز باور غلط است.