تهران- ایرنا- کارگردان چینی حاضر در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: در جشنواره‌های دیگری که رفته بودم غالبا فیلم‌های کشورهایی مانند آمریکایی، اروپایی یا چینی را می‌دیدیم اما اینجا تنوع کشورهایی که فیلمی از آن‌ها می‌بینیم بسیار بالاست. در همین چند روز تصاویر متنوعی از فرهنگ‌های مختلف دیدم و درباره آن‌ها یاد گرفتم.

هاوون گنگ، کارگردان اهل چین که با فیلم‌کوتاه «جزر و مد» در بخش بین‌الملل چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره اثر خود توضیح داد: من دانش‌آموخته رشته ارتباطات از کشور چین هستم و با فیلم «جزر و مد» در جشنواره تهران حضور دارم.

وی درباره مضمون فیلم خود توضیح داد: این فیلم درباره زنی است که همسرش در دریا غرق شده است و حالا با چالش‌هایی میان او و مادر شوهرش به‌وجود آمده است. آن‌ها نمی‌دانند که بعد از این اتفاق باید چه کنند و به کجا بروند. به‌نوعی می‌توان گفت این فیلم درباره قدرت انتخاب زنان است. زنانی که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند. مشخصا این ویژگی را می‌توان در صحنه‌ای که زن متوجه می‌شود از همسر مرحوم خود باردار است، متوجه شد. انتخاب یک زن برای مادر بودن یا نبودن را می‌توان چالش اصلی در روایت این فیلم دانست.

این کارگردان چینی در ادامه درباره راه‌یابی فیلم خود به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: این جشنواره به معنای واقعی یک جشنواره متفاوت برای من است. من پیش‌تر حضور در ایران را تجربه نکرده بودم و این برای اولین‌بار است که به کشور شما می‌آیم. می‌توانم بگویم جشنواره تهران، جشنواره بسیار بزرگی است که می‌توان آثار متفاوتی را در آن دید.

وی افزود: در جشنواره‌های دیگری که رفته بودم غالبا فیلم‌های کشورهایی مانند آمریکایی، اروپایی یا چینی را می‌دیدیم اما اینجا تنوع کشورهایی که فیلمی از آن‌ها می‌بینیم بسیار بالاست. در همین چند روز تصاویر متنوعی از فرهنگ‌های مختلف دیدم و درباره آن‌ها یاد گرفتم.

کارگردان «جزر و مد» تأکید کرد: ایران کشوری است که مردمش بسیار دوستانه با مهمان خود برخورد می‌کنند. از این منظر احساس می‌کنم ویژگی مشترکی میان فرهنگ کشور من و فرهنگ ایران وجود دارد. ما چینی‌ها هم خیلی با دوستان خود روابط احساسی داریم و بسیار یکدیگر را دوست داریم و به همین دلیل مهمان‌پذیر هم هستیم؛ مانند ایرانی‌ها.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.