بیرجند - ایرنا - دیپلماسی اقتصادی فعال و تمرکز آن بر توسعه روابط با کشورهای همسایه سبب شده کل صادرات خروجی از گمرکات خراسان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۴۳ درصد رشد داشته باشد که گامی امیدبخش برای توسعه اقتصادی این استان است.

به گزارش ایرنا تجارت از طریق گمرک و بازارچه‌های مرزی ظرفیت بی‌نظیر برای صادرات و تحول هر منطقه محسوب می‌شود و کمک قابل توجهی به چرخه اقتصاد و تولید کشور می‌کند، تجارتی که در استان خراسان جنوبی با داشتن چهار بازارچه مرزی و گمرک رسمی ماهیرود و منطقه ویژه اقتصادی، ظرفیتی خاص است.

تلاش برای افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و افزایش میزان صادرات کالا به لحاظ ارزشی و وزنی بخشی از اقدامات مسئولان در خراسان‌ جنوبی است که موجب شده صادرات قطعی استان در ۶ ماه نخست سال جاری از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش یابد.

همچنین ۶۰۷ هزار و ۱۵۵ تن کالاهای تولیدی خراسان جنوبی به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۳۳۵ دلار در این مدت به خارج کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۱ درصد و از نظر وزن ۶ درصد رشد دارد.

۹۱.۱۳ درصد کالاهای تولیدی صادراتی خراسان جنوبی در سال جاری راهی بازار افغانستان شد و علاوه بر این کشور پاکستان، عراق، ارمنستان، پاکستان و ترکمنستان هم از جمله کشورهایی است که با جمعیت فراوان و در همسایگی ایران از بازارهای هدف به شمار می‌رود که مسئولان استان برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی کرده‌اند که مقدار صادرات به اکثر این کشورها هم در سال جاری افزایشی بوده است.

استاندار خراسان جنوبی در شهریورماه امسال در نوزدهمین جشنواره تقدیر از تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی با اشاره به رونق صادرات در بازارچه مرزی ماهیرود گفت: بازارچه مرزی ماهیرود استان رتبه دوم صادرات قطعی کشور را در سال گذشته و پنج ماه نخست امسال کسب کرد.

جواد قناعت افزایش ساعات کاری، ارائه خدمات در روزهای تعطیل، افزایش ورود ناوگان از سمت افغانستان، تسریع و تسهیل در فرآیندهای تجاری و کاهش زمان انجام امور اداری و گمرکی و توسعه و تکمیل زیرساختهای مرز و بازارچه از مهمترین علل موفقیت بازارچه ماهیرود عنوان کرد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین در مراسم بزرگداشت روز ملی استاندارد هم گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی و صادرات قطعی از این استان، به میزان بیش از ۴۰ درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در این مدت ترانزیت کالا از مرز ماهیرود به افغانستان بیش از ۷۱۹ درصد افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی گفت: ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل برگشت درآمد ارایه خدمات صادراتی در بازارچه مرزی ماهیرود ابلاغ شده که در زمینه توسعه زیرساخت‌های مرز هزینه خواهد شد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم در خصوص رونق صادرات در مرز خراسان جنوبی گفت: ۶۰۷ هزار و ۱۵۵ تن کالاهای تولیدی صادراتی استان به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۳۳۵ دلار در ۶ ماه نخست امسال به خارج کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۱ درصد و از نظر وزن ۶ درصد رشد دارد.

محمد کوهگرد افزود: کاشی و سرامیک، سیمان، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، تایر سواری، قیر، هیدروکربن سبک، تخم مرغ، مصنوعات پلاستیکی و ام دی اف از جمله کالاهای تولیدی خراسان جنوبی است که از گمرکات استان به کشورهای عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

وی بیان کرد: در این مدت کل صادرات خروجی از گمرکات استان یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۹۳ تن به ارزش ۳۹۳ میلیون و ۲۲ هزار دلار بوده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۴۳ درصد و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش داشته است.

کوهگرد به مجموع کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان اشاره کرد و گفت: ۶۴۷ هزار و ۹۳۸ تن کالا به ارزش ۲۸۹ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۷۸۶ دلار کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شد که نسبت به با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۴۹ درصد و از نظر وزن ۳۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵ هزار و ۷۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۴۰۴ هزار و ۵۰۴ تن کالا از مرز ماهیرود به مقصد افغانستان ترانزیت شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۱۹ درصد رشد داشته است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: کالاهای این تعداد کامیون به ارزش ۶۷۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۸ دلار بوده که از نظر تعداد کامیون هم ۶۶۲ درصد افزایش داشته است.

کوهگرد عنوان کرد: این ترانزیت شامل لوازم یدکی مستعمل، شکر، آرد، فوفل، روغن خوراکی و کود شیمیایی بوده که از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی بیان کرد: ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۹۶ کیلوگرم کالا در ۶ ماه نخست سال جاری هم از خراسان جنوبی به کشور ترکمنستان صادر شده‌ که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۵۲ درصد رشد داشته است.

کوهگرد با بیان اینکه ۱.۴۱ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی استان در این مدت به کشور ترکمنستان انجام شده‌ است، اظهار کرد: ۹۱.۱۳ درصد این صادرات به کشور افغانستان بوده‌ و این کشور مهمترین هدف صادراتی استان است.

وی عنوان کرد: در سال جاری ۵۲۱ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۵ هزار و ۳۸۶ دلار به افغانستان صادر شده است، همچنین ۴۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۸۸ کیلوگرم به ارزش سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۲۸۹ دلار یعنی ۳.۲۵ درصد ارزش کل صادرات قطعی استان به کشور پاکستان انجام شده‌ است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت ۲۳ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم به ارزش ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۲۷ دلار صادرات قطعی استان به کشور عراق بوده که ۲.۸۷ درصد ارزش صادرات خراسان جنوبی به کشور عراق را شامل می‌شود.

کوهگرد با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۷۵ کیلوگرم کالا به ارزش ۵۹۶ هزار و ۱۲ دلار به کشور ازبکستان صادر شده که ۵۸ صدم درصد کل صادرات قطعی استان است، گفت: همچنین در این مدت ۲۹۷ هزار و ۳۷۸ کیلوگرم به ارزش ۲۳۱ هزار و ۹۵۲ دلار یعنی ۲۲ صدم درصد صادرات قطعی به کشور چین صادر شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع هفت کشور جهان هدف صادراتی خراسان جنوبی هستند، افزود: در این مدت ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۹۰۵ کیلوگرم به ارزش ۲۰۲ هزار و ۴۶۲ دلار به کشور ترکیه صادر شده که ۲۰ صدم درصد ارزش صادرات استان به کشور ترکیه بوده‌ است.

گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی "میل ۷۸" یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز "ابونصر فراهی" است.

خراسان جنوبی در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد که فعال ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود است.