سنندج- ایرنا- مدیرکل دفتر طرح های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: مهمترین برنامه ما در استان‌های مرزی همچون کردستان، ارتقا مهارت‌های صادراتی جوانان علاقمند و دارای کسب و کار است.

مجتبی تاجیک روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رویکرد ما این است که توانایی صادرات جوانان دارای کسب و کار را به روش‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی افزایش دهیم.

وی افزود: یکی از این دوره‌ها که اختتامیه آن روز گذشته در سنندج برگزار شد، شامل چهار مرحله بود که ۲ مرحله آمورشی، یک مرحله بازدید از مرز و گمرک و یک مرحله هم نمایشگاه، که مورد توجه نیز قرار گرفت.

مدیرکل دفتر طرح های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: ما در وزارت ورزش و جوانان، دنبال این هستیم جریان های اصلی اشتغال کشور را پیگیری کنیم و جریان های اصلی باید جریان‌هایی باشد که متناسب با ذائقه جوانان یعنی مطابق با نیاز نسل جوان، رو به جلو و متفاوت از مدل‌های سنتی باشد.

تاجیک ادامه داد: کسب و کارها باید دارای ویژگی های شغل جوانانه و درآمد مناسب‌تر مبتنی بر خلاقیت جوانان باشد، همچنانکه تلاش بر این است کسب و کارها با مهارت های جوانان ارتباط بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم برنامه های اشتغال جوانان را در هر نقطه از کشور متناسب با شرایط آن منطقه دنبال کنیم، اضافه کرد: جدا از این، برنامه های مختلفی نیز در خصوص ارتقا فرهنگ کار و آموزش‌های مهارتی خاص جوانان در کشور در حال پیگیری است و وام های اشتغال زایی به شکل خیلی محدود از طریق فراخوان هر ساله در استان های مختلف تخصیص داده می شود.

مدیرکل دفتر طرح های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ۵۰ تا ۶۰ درصد وام های تخصیصی را به صورت وجه نقد پرداخت نمی کنیم بلکه لوازم کار تحویل متقاضی می دهیم و از این جهت نگرانی نداریم و باید تلاش کنیم پرداخت وام ها به این سمت برود.

تاجیک تاکید کرد: باید تلاش کنیم با بکارگیری مشاوران کسب و کار، جوانان علاقمند به کار را برای کشف استعدادهایشان و انتخاب عاقلانه تر شغل و صنف کمک کنیم تا مشکلات ناشی از خلق پول و ایجاد تورم کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه ما نهاد تخصصی آموزش صادرات نیستیم و تلاش ما نزدیک کردن جوانان به توانمندی در زمینه صادرات است، گفت: با اتاق های بازرگانی سراسر کشور تعامل داریم، به عنوان مثال، کمیسیون کارآفرینان جوان به تازگی در اتاق‌های بازرگانی از جمله در کردستان شکل گرفته تا جوانان را با این روند آشنا کنیم، چراکه آنان تاجر نیستند و باید از تجربه نهادهای تخصصی برای کمک به این قشر استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر طرح های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان به موضوع ازدواج و ایجاد مراکز مشاوره هم اشاره داشت و اضافه کرد: از ابتدای دوره ارائه مجوز ایجاد مرکز مشاوره ازدواج تا سال ۱۴۰۰، ۳۵۰ مجوز صادر شده و از ۱۴۰۰ تا نیمه اول ۱۴۰۳، مجوز برای حدود ۵۰۰ مرکز دیگر صادر شده و سیاست کلی مبتنی بر این است که بتوانیم از جوانان متخصص در این حوزه استفاده و مراکز مشاوره را از انحصار عده ای خاص خارج کنیم.