کازان- ایرنا- استاد دانشگاه اقتصادی پلخانوف روسیه معتقد است: بریکس امروز در جهان به عنوان یک نهاد باز، دموکراتیک و انعطاف پذیر در مقابل «باشگاه دیکتاتوری» گروه ۷ شناخته می‌شود.

پاول ترلیانسکی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آستانه آغاز به کار شانزدهمین اجلاس سران بریکس افزود: مبنای همکاری در بریکس یعنی خودداری از پرداخت به یورو نیز رسماً در مقابل مفهوم اقتصادی اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.
این دکترای اقتصاد با بیان اینکه انتظار می‌رود مقامات ارشد صربستان و ترکیه در مورد پیوستن به بریکس، درخواست‌هایی را همزمان با اجلاس سران این گروه مطرح کنند، گفت: این اظهارات، یک پیام روشن برای آن دسته از کشورهای اروپایی است که تلاش دیگر کشورها را برای پیوستن به اتحادیه اروپا کُند می‌کنند.

مأموریت اصلی اجلاس سران، پایان دادن به هژمونی غرب است
ترلیانسکی در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: مأموریت اصلی نشست سران گروه بریکس در کازان، پایان دادن به هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب است.
وی افزود: یکی از مهمترین پیام‌هایی که اجلاس سران گروه بریکس مخابره خواهد کرد، اظهارنظرهای رهبران این گروه در زمینه بسط دادن جدی مفهوم ارز مشترک خواهد بود و یا اینکه در گام اول،‌کشورها دلار را در پرداخت‌های بین‌المللی کنار بگذارند و به سمت و سوی سیستم‌های تسویه حساب بدون دلار بر اساس ارزهای ملی گام بردارند.
وی اظهار داشت:‌ شاید بتوان این انتظار را نیز داشت که کشورهای اسلامی عضو گروه بریکس، نظام بانکداری اسلامی را به عنوان جایگزینی برای سیستم بانکی غربی پیشنهاد دهند.
معاون بخش تحول دیجیتال دانشگاه اقتصادی پلخانوف روسیه همچنین گفت:‌ بریکس در اجلاس کازان تلاش خواهد کرد که استانداردهای معاملات خارجی کشورهای عضو را بر اساس سیستم پرداخت جدید بریکس همخوان کند و از نظام مالی تحت فشار سیاسی غرب فاصله گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: انتظار می‌رود ایجاد شبکه ای از بانک های تجاری فعال در سطح بین المللی با کارکرد تسویه حساب با ارزهای محلی، توسعه سازوکارها برای معاملات مستقیم بین بانک های مرکزی کشورهای بریکس، ایجاد یک بورس تخصصی بین المللی بریکس برای تجارت متقابل نفت، گاز طبیعی، محصولات کشاورزی و کودها و فلزات ارزشمند نیز در اجلاس سران بریکس مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد.

درباره اجلاس سران گروه بریکس و نخستین حضور رسمی ایران
بنا بر اعلام مقامات کشور میزبان، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس اول تا سوم ‌آبان‌ماه ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی در شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در کازان برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس پیوسته است، امسال برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت می‌کند.
دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به همین منظور روز سه‌شنبه وارد کازان خواهد شد و ضمن سخنرانی در اجلاس بریکس و اجلاس بریکس پلاس، دیدارهایی نیز با برخی سران کشورهای شرکت کننده نیز خواهد داشت. 

به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی، ‌ اجلاس اصلی و رسمی سران گروه بریکس روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ با برگزاری نشستی با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی» برگزار خواهد شد.
اوشاکوف اظهار داشت: دستیار پوتین در امور سیاست خارجی همچنین گفت:‌ در روز پنجشنبه سوم آبان نیز نشست «بریکس و جنوب جهانی، ساخت مشترک دنیای بهتر» برگزار می‌شود که در آن قرار است توجه ویژه‌ای به وضعیت خاورمیانه شود.
وی گفت: این نشست در قالب بریکس پلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین برگزار خواهد شد.
به گزارش منابع خبری، در میان اعضای اصلی بریکس،‌ رئیس‌جمهور برزیل که کشورش ریاست دوره‌ای بریکس در سال ۲۰۲۵ میلادی را برعهده خواهد داشت، به دلایل پزشکی در این نشست شرکت نمی‌کند و وزیر امور خارجه این کشور، نماینده وی خواهد بود.

درباره گروه بریکس
"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."
این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
به دنبال تصمیم سران بریکس در نشست آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به عضویت گروه بریکس درآمدند

درباره گروه ۷
به گزارش ایرنا، گروه ۷ متشکل از رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این گروه ابتدا در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور ۶ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست. نشست رهبران این گروه هر سال در یکی از کشورهای عضو انجام می‌شود.

شاخص های برتری بریکس نسبت به گروه ۷
به گفته دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در حوزه سیاست خارجی، گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه ۷ پیشی گرفته است؛ گروه بریکس همچنین ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه ۷، سهم ۳۰.۳درصدی را به خود اختصاص داده است.
به گفته اوشاکوف، تا سال ۲۰۲۸ میلادی، وضعیت بریکس از موقعیت کنونی در قبال گروه ۷ نیز ارتقا خواهد یافت و کشورهای عضو بریکس ۳۶.۶ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و سهم گروه ۷ به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد:‌ سهم کل کشورهای عضو گروه بریکس در اقتصاد جهانی ۵۸.۹ تریلیون دلار است؛ کشورهای عضو این گروه همچنین بیش از یک سوم از خشکی زمین (۳۶ درصد)، ۴۵ درصد از جمعیت جهان (۳.۶ میلیارد نفر)، بیش از ۴۰ درصد از کل تولید نفت و حدود یک چهارم از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

برچسب‌ها