به گزارش خبرنگار ایرنا، حجتالاسلاموالمسلمین علی نهاوندی روز سهشنبه در نشست مشترک با هیات رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هر چند حوزه در موضع نظریهپردازی، وظایف خود را از طریق مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دنبال میکند؛ ولی در این زمینه، باید پردیسهایی شکل بگیرد که نیازهای نظری عقبه تئوریک جامعه دینی را تامین کند.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی جایگاه و واسطهای میان نظام تقنینی با حوزههای علمیه است که میتواند خلاء تقنینی و قانونگذاری را با نظریات فقهی و دینی رفع کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از موضع کنشگریهای سیاسی به کنشگریهای استراتژیک نزدیک شویم و نخبگان حوزوی را به جایگاه اثرگذاری در نظام نزدیک کنیم، بهترین زمینهها استفاده از ظرفیت مراکزی مانند مرکز تحقیقات مجلس است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای برگزاری دوره مدرسه پارلمانی ویژه نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اعلام آمادگی کرد و گفت: در این دورهها، طلاب و اساتید با روشها و شیوههای قانونگذاری آشنا میشوند و اگر در آینده در جایگاه نظارت، موضعگیری و آسیبشناسی تقنینی قرار گیرند، با شناخت کافی در این حوزهها وارد شوند.
رئیس هیات رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه نیز با بیان اینکه مجمع طلاب متشکل از ۲۰۰ نماینده شامل ۸۰ استاد سطوح عالی حوزه و طیف گستردهای از طلاب مبلغ و نخبه از سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: این ظرفیت بزرگ که جوشیده از دل حوزه مقدسه قم است، آماده هر گونه همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.
حجتالاسلاموالمسلمین سید جلالالدین رضوی مهر ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای هیات رئیسه مجمع طلاب، خواهان انعقاد یک تفاهمنامه برای همکاریهای مشترک میان مجمع طلاب و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شد.