تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وجود ۹۰۰ نشریه معتبر علمی داخلی در حوزه علوم انسانی را یک ظرفیت امیدآفرین توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، پیمان صالحی روز سه‌شنبه در شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی درباره اجرای مفاد برنامه هفتم پیشرفت در وزارت علوم با عنوان لزوم تحول در نظام تامین مالی و دیپلماسی علمی گفت: چندی پیش آیین‌نامه رویدادهای هفته پژوهش و فناوری به استان‌ها ابلاغ شده است که هفته ملی پژوهش و فناوری در ۲۳ تا ۲۹ آذر برگزار می‌شود و امسال تمام دانشگاه‌ها هم باید در نمایشگاه مختص هفته پژوهش شرکت کنند.

معاون وزیر علوم‌ از نداشتن اطلاع کافی استان‌ها نسبت به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان اعتبار مالیاتی تحقیق ‌توسعه دانشگاهی گلایه کرد و گفت: تاکنون ۴۴ ماموریت ملی به دانشگاه‌ها بر اساس اولویت‌های پژوهشی استانی واگذار شده است که باید در این زمینه بیشتر فعالیت کرد.

صالحی درباره انواع پسا دکتری در سطوح مختلف گفت که در نوع دو تا چهار با وجود فراهم بودن زمینه لازم انتظار فعالیت بیشتر را داریم.

معاون وزیر علوم اعلام کرد: با دستور وزیر، در حال تدوین برنامه عملیاتی برای اجرای قانون هفتم پیشرفت هستیم که پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود و معتقدیم برای نیل به اهداف آموزش عالی باید اهداف تعریف‌شده دنبال شود.

صالحی از دیگر الزامات مفاد برنامه هفتم پیشرفت را ارتقای علمی ایران در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی اسکوپوس دانست و گفت: برای رسیدن به رتبه ۱۴ باید به تولیدات علمی بیشتری دست یابیم‌ که اکنون رتبه ما ۱۶ است.

وی این را هم‌ گفت: نکته قابل توجه اینکه ما در حوزه علوم‌ انسانی در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی روند نزولی نداشتیم اما در فنی مهندسی با روند نزولی روبه‌رو شدیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در نمایه‌سازی مجلات، ۱۳ هزار و ۹۲۴ مقاله به مقالات اسکوپوس اضافه شده که ۳۱ درصد مقالات فارسی هستند و ما باید در قانون پیشرفت در مرجعیت علمی میزبان شویم اکنون در علوم‌ انسانی ظرفیت ۹۰۰ نشریه دارای اعتبار علمی در داخل کشور داریم که امیدآفرین است.

صالحی از دیگر الزامات مفاد برنامه هفتم پیشرفت را جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی دانست.

معاون وزیر علوم این را گفت که در برنامه هفتم پیشرفت، قرار گرفتن ۲۰ دانشگاه ایرانی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان هدفگذاری شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه متوسط ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان حدود ۱.۹ میلیارد دلار، دانشگاه‌های رتبه ۱۰۰ تا ۲۰۰ به‌طور متوسط یک میلیارد دلار و دانشگاه‌های رتبه ۲۰۰ تا ۳۰۰، ۶۷۰ میلیون دلار بوده است، در حالی‌که در سال ۱۴۰۲ کل بودجه وزارت علوم برای راهبری ۱۲۹ دانشگاه، ۵۲ پارک علم و فناوری و ۲۸ پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی در مجموع یک میلیارد دلار بوده است و این نشان‌دهنده توانمندی فوق‌العاده اساتید، محققان و دانشجویان ما برای بالاترین ضریب تبدیل بودجه‌های تحقیقاتی به خروجی‌های پژوهشی و ملموس در جهان است.

وی اظهار امیدواری کرد که در برنامه هفتم پیشرفت مطابق آنچه پیش‌بینی شده، سهم بودجه تحقیق و توسعه از کل تولید ناخالص داخلی به عدد ۲ درصد برسد تا بتوان شتاب رشد علمی کشور را حفظ کرد.

اجلاس یک‌روزه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه الزهرا (س) و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.