به گزارش ایرنا، در نخستین اجرای خصوصی این تئاتر طی شامگاه یکشنبه گروه تئاتر اطاق خاکستری در مجموعه یادگاران صنعتی شهر کرمان، میزبان جمعی از اهالی تئاتر و رسانه بودند تا به تماشای نخستین اجرای این نمایش بنشینند، کاری که به اذعان اعضای گروه موقعیت تبدیل طنز به وحشت یا به اصطلاح گروتسک(عجیبپردازی) خوانده می شود.
امیرحمزه حیدری نویسنده این کار است که به کارگردانی محمد ترابینژاد که از بازیگران اصلی این تئاتر به شمار می رود در شهر کرمان روی صحنه رفته است.
نمایش حدود ساعت ۲۰:۲۵ دقیقه آغاز شد، روی صحنه شاهد دکور سادهای بودیم مرکب از سه مبل، یک یخچال، گلدانی با گلهای مصنوعی و چند دفتر و نوشتافزار که در گوشهای از صحنه روی زمین روی خطوطی نقاشی شده کف زمین، ریخته شده بود؛ البته یک صفحه نمایشگر هم در قسمتی از صحنه نصب شده بود تا بخشی از قصه را که قبلا توسط بازیگران در فضای آزاد ضبط شده بود برای تماشاچیان به نمایش بگذارد. گریم و لباس بازیگران نیز ساده بود.
نمایش منش چینی با سه بازیگر اجرا میشود اما با وجود کوچک و ساده بودن صحنه، در طول تقریبا یک ساعت اجرا شاهد اجرای پر جنب و جوش بازیگران بودیم، اجرایی که برای بار نخست در مقابل تماشاچیان، قابل ستایش بود؛ بازیها خوب بود و حرفه ای، یکساعت اجرای بدون وقفه و حفظ دیالوگ ها خود کار سختی است؛ ضمن اینکه زبان طنز نمایش برخی اوقات باعث بلند شدن صدای خنده مکرر حاضران نیز میشد.
این نمایش داستان سه دوست به نام های لئو، مایک و دنی را روایت می کند که بین آنها دوستی ۱۰ ساله برقرار است و در یک خانه زندگی میکنند؛ دیدن فردی شبیه مایک، ۲ دوست دیگرش لئو و دنی را کنجکاو می کند تا با شکی طنزآلود، ضمن کندوکاو خاطرات دوستی خود، اتفاقاتی تراژیک را در پایان نمایش رقم بزنند.
در این کار می بینیم که گاه، برخی انسان های به ظاهر یا به واقع عاقل، چطور دست به کارهای بلاهت گونه یا مرگ آفرین می زنند؛ البته یکی از این شخصیت های داستان از سابقه بیماری روانی برخوردار بوده و دیگری هم کمی شخصیتی پیچیده و عجیب غریب دارد که مخاطب نمی داند از نظر ضریب هوشی کم دارد یا زندگی شبیه زالوصفتی(فردی بیکار که از دستمزد تنها یکی از آن سه نفر در آن خانه ارتزاق می کنند) سبب آن شخصیت شده است.
هرچند نمایش قبلا توسط گروه دیگری اجرا شده، اما گروه اطاق خاکستری سعی کرده ضمن وفاداری به متن نمایشنامه از شیوه جدیدی برای قصه پردازی و اجرا استفاده کند تا با نمایش گذاشتن بلاهت سه شخصیت اصلی به نوعی حس بیاعتمادی و بیرحمی را در فضایی دوستانه روایت کند و در این مسیر یکی از بازیگران در نقش راوی و نمایش تصاویر ضبط شده به قصهگویی پرداخته است.
در پایان نمایش که با تشویق حضار همراه بود، گروه اطاق خاکستری به همراه کارگردان و بازیگران نمایش بر روی صحنه حاضر شدند تا نخستین شب اجرا به پایان برسد، البته کارگردان نمایش که خود یکی از بازیگران نمایش محسوب میشود به همراه ۲ بازیگر دیگر به مدت ۳۰ دقیقه ضمن شنیدن نظرات تعدادی از اهالی نمایش و گوش جان سپردن و نیز تشکر از برخی نقدهای حاضران، به تعدادی از سئوال های رسانه ها نیز پاسخ دادند که گزیده آن را میخوانیم:
روایتی جدید از نمایش منش چینی
ترابینژاد کارگردان جوان حوزه سینما و تئاتر استان کرمان که کارهای متعددی از جمله، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و تهیهکنندگی در هر ۲ حوزه سینما و تئاتر را در کارنامه دارد، نقش مایک را در نمایش منش چینی ایفا می کند؛ وی درباره این نمایش اظهارداشت: نویسنده نمایش منش چینی، امیرحمزه حیدری از دوستان تئاتری است و اجرای این نمایش را قبلا در جشنواره منطقه ای تئاتر دانشجویی در کرمان مشاهده کرده بودم که متن نمایش را دوست داشتم و در این فکر بودم با فرم روایتگونه جدیدی این تئاتر را کار کنم.
وی ادامه داد: دورخوانی نمایش را به همراه گروه از فرودین ماه شروع کردیم و تمرین ها به صورت جدی از اواسط مرداد آغاز شد که با کمی تاخیر در این زمان به روی صحنه می رود.
این هنرمند تئاتر استان کرمان تصریح کرد: در اجرای متن نمایش، تبدیل کمدی به وحشت که در اصطلاح تئاتری به آن گروتسک گفته می شود برای من جذاب بود و دوست داشتم تجربه این چنینی داشته باشم تا ببینم برای گروه خودمان چقدر کارکرد اجرایی دارد.
بلاهت آدم های نمایش تناقض ایجاد می کند
وی بیان کرد: در اجرا به دنبال ایده هایی بودیم که بین اعضای گروه مطرح و در خلال کار اعمال می شد که به طور خلاصه بگویم متن نمایش منش چینی کمدی گروتسک است و تناقضی در روابط آدم های نمایش، باعث خنده می شود.
ترابی نژاد در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر منفی فضای مجازی در جامعه که از بخش هایی از تئاتر متبادر خاطرنشان کرد: اگر از اجرای نمایش، معایب فضای مجازی برداشت شده است به نظر من خوب است چون بخشی از فضای مجاز آدم را درگیر بلاهت می کند.
وی افزود: شباهت یک فرد به مایک باعث تناقض در رابطه ۲ دوست دیگرش دنی و لئو می شود که خودش کمدی محسوب می شود و سعی کردم بلاهت آدم های داخل قصه این نمایش را به چالش بکشم؛ حتی خود مایک هم که به ظاهر عاقل به نظر می رسد، دچار نوعی حماقت است.
کارگردان و بازیگر تئاتر کرمان با اشاره به تبلیغات متفاوت این نمایش تاکید کرد: برای یک اثر هنری، تیزر یا پوستر باید سوال ایجاد کند، البته برای تبلیغات ایده های مختلفی داریم که امیدواریم بتوانیم تا پایان اجرا انجام دهیم.
وی افزود: حامی نمایش بخش خصوصی است که هزینه های اولیه ما را تامین کرد و قرار است طبق قراردادی، هزینه اجاره سالن بر اساس فروش بلیط محاسبه شود و بلیط نمایش ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده که احساس کردم مخاطب بیشتر از این نمی تواند هزینه کند.
گروه های تئاتری توان کار در تالار فرهنگ و هنر را ندارند
ترابی نژاد در پاسخ به موضوع محل اجرا با اشاره به مهیا نبودن شرایط فعالیت همه گروه های تئاتری در سالن فرهنگ و هنر کرمان تصریح کرد: سالن فاخر و مجهزی مثل تالار فرهنگ و هنر هزینه های بالایی برای گروه های تئاتری دارد و ما توان پرداخت این هزینه را نداشتیم و درخواست داریم این سالن با قیمت مناسبتر در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
وی بیان کرد: اسم نمایش ساخته و پرداخته یکی از شخصیت های نمایش است و در واقعیت، چنین منشی با عنوان منش چینی وجود ندارد؛ استفاده از نام های خارجی و بیگانه برای اسامی اشخاص در نمایش نیز مرسوم است، به طور مثال در نمایش هملت اثر شکسپیر انگلیسی، هملت یک شاهزاده دانمارکی است.
کارگردان نمایش منش چینی در پاسخ به سئوال دیگری که چرا محل سکونت شخصیت ها در شهر یا کشور خاصی نیست گفت: بیشتر منظورمان ناکجاآباد بود و در نمایش اشاره به نقطه خاصی نشده است که حذفیات خاصی در متن نداشتیم اما ممکن است برخی دیالوگ ها جابه جا شده باشد.
محمد کاظم دامغانی بازیگر نقش دنی نمایش منش چینی هم بااشاره به تمرین های این نمایش گفت: بازیگرهای حرفه ای معمولا یک ماه تمرین می کنند و با ۲ ماه اجرا درآمد خوبی کسب می کنند که سعی کردیم این کار را که قبلا دیده بودیم با هزینه کم به روی صحنه ببریم.
وی تاکید کرد: بازی ما در نمایش بر حسب موقعیت بود که هم بر اساس متن و هم صحبت ها و نظرات کارگردان کار را انجام دادیم، البته ایده هایی هم در حین تمرین از طرف خودمان مطرح می شد؛ کار، آنقدر موقعیت های زیادی داشت که بازیگران برای ایفای نقش دست شان باز بود.
تئاتر مساله تحمل ناپذیر وجود یا منش چینی، با بازیگری محمدکاظم دامغانی، محمد ترابی نژاد و رضا خسروی تا ۱۲ آبان هر شب در مجموعه یادگاران صنعتی واقع در خیابان شریعتی حدفاصل چهارراه طهماسب آباد تا باغ ملی از ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه آغاز می شود و علاقه مندان می توانند بلیت این نمایش را از سکو های معتبر فروش تهیه کنند.