تهران_ ایرنا_ مدیرکل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار دولت آموزش و بهداشت است، گفت: سهم بودجه آموزش و پرورش از دولت ۹.۸ درصد است.

به گزارش خبرنگار جامعه ایرنا، محمد بداغی روز سه‌شنبه در میزگرد علمی راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش اظهار داشت: شعار دولت چهاردهم، توجه به حوزه‌های آموزشی و بهداشتی است که امیدوارم اثر آن در لایحه بودجه سال آینده خود را نشان دهد و سهم مطلوبی در بودجه ۱۴۰۴ داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش آثار خود را در بلند مدت نشان می دهد، افزود: دولت‌ها به همین دلیل ترجیح می‌دهند در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش ادامه داد: مهر امسال حق‌الزحمه نیروهای حق التدریس با حقوق پرداخت شد و این موضوع با سهم بودجه ۹.۸ درصدی از بودجه عمومی دولت امکان پذیر نیست اما حوزه بودجه‌ریزی ظرافت‌هایی دارد که این کار میسر می‌شود.

بداغی خاطر نشان کرد: یکی از خواسته‌های آموزش و پرورش در ۳۰ سال گذشته این است که مبنای بودجه این وزارتخانه، عملکرد سال گذشته باشد چون در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبار وزارت آموزش و پرورش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و عملکرد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین ۱۰ درصد کسری و فاصله میان بودجه مصوب و عملکرد وجود دارد.

وی بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ آموزش و پرورش با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه بندی به ۹.۸ درصد از سهم بودجه عمومی دولت رسید.

متوسط حقوق معلمان ۱۷ میلیون تومان است

همچنین صمد برزوییان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در میزگرد بررسی راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه ششم توسعه، ۳ میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی تخصیص داد که از این مبلغ فقط ۱.۴ درصد اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه سهم ۱۳.۱ درصدی بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ به دلیل بودجه رتبه بندی بود، افزود: این سهم در بودجه امسال به ۹.۸ درصد رسید. اکنون ۳۸ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه به قدری زیاد است که با لابی نمایندگان حل شدنی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه متوسط حقوق معلمان ۱۷ میلیون تومان است، گفت: اکنون در کلاس‌های درس آموزش با کیفیت فراهم نیست و دانش‌آموزان مناطق محروم و مدارس دولتی نمی‌توانند به دانشگاه‌های برتر راه یابند. برای بهبود وضعیت آموزش برنامه درسی دانش آموزان باید تغییر کند.

برزویان خاطر نشان کرد: برخی از دانشجویان فارغ التحصیل شده از دانشگاه شریف بیکار هستند؛ پس چگونه این تصور وجود دارد که اگر دانش آموزی از هنرستان فارغ التحصیل شود، بیکار نمی‌مانند.