تهران-ایرنا- دستیار رئیس‌جمهور روسیه امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۳ کشور در حال رایزنی برای به دست آوردن «جایگاه شریک بریکس» هستند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، یوری اوشاکوف گفت که به دست آوردن وضعیت یک کشور شریک بریکس، «موضوع رایزنی بین هیات‌ها است و توسط رهبران [کشورهای عضو بریکس] مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که بیش از ۳۰ کشور تمایل خود را بری پیوستن به فعالیت‌های بریکس به طرق مختلف ابراز کرده‌اند.

دستیار کرملین اعلام کرد که ده‌ها کشور به عنوان شرکای احتمالی این ائتلاف در نظر گرفته شده‌اند.

اوشاکوف همچنین اظهار داشت که رویکرد مشترک کشورهای عضو بریکس درباره اوکراین مورد توافق قرار گرفته است.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در این باره تصریح کرد: رویکرد مشترک کشورهای بریکس در قبال وضعیت اوکراین که در بیانیه نهایی اجلاس کازان ارائه خواهد شد، مورد توافق قرار گرفته است و با مخالفتی روبرو نمی‌شود.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.
جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست رهبران این گروه است که با حضور رسمی ایران به عنوان عضو تمام عیار برگزار می‌شود.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.

به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه،‌ نمایندگان ۳۶ کشور به رویداد بریکس در کازان خواهند آمد که از این تعداد، ریاست هیأت‌های ۲۲ کشور را رهبران این کشورها برعهده خواهند داشت. علاوه بر این، رؤسای ۶ سازمان بین‌المللی نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.